Däckslitagefrågor från oerfaren

Emil99
21 oktober 2019 · 2 Inlägg

Hej! Jag har en Volvo V40 modellår 2015 med 120 hästars bensinmotor (T2). Då detta är min första egna bil är jag inte så insatt i själva ägandet av en bil och undrar därför om er erfarenhet kring däckslitage. Köpte i våras ett sett med 4 st nya sommardäck till bilen, ett par Goodyear Efficient Grip Preformance 205/50/r17. Efter uppskattningsvis någonstans mellan lugna mil 600-700 mil med dessa har framdäcken slitits från ca 8 mm till 6 mm, och bakdäcken ner till 7 mm. Anses detta som ett normalt slitage över dessa milen? Har varit noggrann med att kolla lufttrycket och kan även tillägga att däcken är jämt slitna över slitytan och bilen körs lugnt och fint. Bilen har nu gått 6600 mil och är inne på sitt andra set sommardäck, varav senaste bytet var under min ägoperiod när tidigare däck var nere på under 2 mm fram och ca 3 mm bak(Pirelli Cinturato P7).

Skulle jag jämföra med föräldrarnas V50 så har den rullat närmare 12 000 mil nu och har ca 5 mm kvar runt om på sitt andra set sommardäck. Visserligen är det Michelin Energysavver på 15-tums fälgar mot mina 17-tum, vilket jag är medveten om ska göra lite skillnad.

Tacksam över att får höra vad ni har för erfarenheter och spekulationer kring min lilla fråga!

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 oktober 2019 · 4 917 Inlägg

Gummikvaliteten avgör förmodligen hur snabbt det slits.

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Cuefa Ain't no place like home...
22 oktober 2019 · 4 628 Inlägg

Samt även storleken. Ju större hjul, desto snabbare slitage är min erfarenhet.
Spontant skulle jag nog inte vilja påstå att det är något onormalt slitage.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
torsen
22 oktober 2019 · 7 189 Inlägg

Emil99 skrev:
Hej! Jag har en Volvo V40 modellår 2015 med 120 hästars bensinmotor (T2). Då detta är min första egna bil är jag inte så insatt i själva ägandet av en bil och undrar därför om er erfarenhet kring däckslitage. Köpte i våras ett sett med 4 st nya sommardäck till bilen, ett par Goodyear Efficient Grip Preformance 205/50/r17. Efter uppskattningsvis någonstans mellan lugna mil 600-700 mil med dessa har framdäcken slitits från ca 8 mm till 6 mm, och bakdäcken ner till 7 mm. Anses detta som ett normalt slitage över dessa milen? Har varit noggrann med att kolla lufttrycket och kan även tillägga att däcken är jämt slitna över slitytan och bilen körs lugnt och fint. Bilen har nu gått 6600 mil och är inne på sitt andra set sommardäck, varav senaste bytet var under min ägoperiod när tidigare däck var nere på under 2 mm fram och ca 3 mm bak(Pirelli Cinturato P7).

Skulle jag jämföra med föräldrarnas V50 så har den rullat närmare 12 000 mil nu och har ca 5 mm kvar runt om på sitt andra set sommardäck. Visserligen är det Michelin Energysavver på 15-tums fälgar mot mina 17-tum, vilket jag är medveten om ska göra lite skillnad.

Tacksam över att får höra vad ni har för erfarenheter och spekulationer kring min lilla fråga!

Din erfarenhet stämmer med vår = hustruns.
Köpte en fabriksny framhjulsdriven kombibil som var utrustad med Michelin Energy.
Efter 14.000 mil var framdäcken nere på drygt 2 mm och bakdäcken på nästan 4 mm.
Lämnade in bilen hos en ansedd gummifirma för däckbyte och beställde samma däck = Michelin Energy.
När bilen hämtades ut hade man i stället monterat Falken-däck.
Fick ekonomisk kompensation och man skylde på att Michelindäck var så populära att de var omöjliga att få tag på.
Vid 16.000 mil, och 5 år, var det aktuellt med bilbyte.
Bilen lämnades in för värdering.
Vid diskussionen om inbytesvärdet framhöll bilfirman att det var aktuellt med däckbyte.
Jag blev upprörd och vi gick tillsammans ut och kolla de däcken.
Tyvärr och mycket riktigt.
Falkendäcken var fram nere på cirka 2 mm och bak på drygt 3 mm.
Så nog har valet av däck betydelse.
Dessutom var Falken inte lika komfortabla som Michelin.
Däcken var av dimensionen 195/65-15" (om jag minns rätt).
Så slitaget på dina däck är nog inte onormalt med tanke på fabrikat och dimension.
Dessutom är lågprofildäck inte lika hållbara som "normaldäck" på "normalfälgar".
Ska man vara fin får man lida pin(ekonomiskt och dessutom sämre komfort).

Emil99
24 oktober 2019 · 2 Inlägg

Tack för att ni delade med er av eran erfarenhet inom ämnet! Mycket hjälpsamt!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang