Svårt att lägga i & ur växel när bilen är kall - BMW E36 320

IsakG
29 oktober 2019 · 11 Inlägg

! Uppdatering, kopplingsproblem BMW e36 320i !

Jag har nu provat att lufta systemet genom slavcylindern med Biltemas tryckluftsdrivna bromsluftare utan framgång.
Verktyget ska suga vätskan genom nippeln på slavcylindern, och på så sätt bygga tryck för att lufta systemet. (istället för att trycksätta systemet uppifrån vid bromsvätskebehållaren)

Problemet jag har är att ingen vätska kommer fram till slavcylindern. Misstänkte att stoppet var i slavcylindern, så skruvade loss vätsketillförsels ledningen på slavcylindern, för att se ifall det var stopp i själva slavcylindern, men ingen vätska i röret heller hmm
Bromsvätskebehållaren är full på vätska, och det läcker inte ut vätska någonstans.
Har kontrollerat ledningen uppe från kärlet ner till huvudcylindern och den är full med vätska...

Så jag gissar nu på att huvudcylindern är problemet... så nästa steg blir att byta denna. Passa även på att byta slavcylindern i samma veva, återkommer med resultat!

Idéer eller tips på andra teorier/lösningar är välkomna smile

Senast redigerat av IsakG (29 oktober 2019)

simlar
29 oktober 2019 · 5 524 Inlägg

IsakG skrev:
! Uppdatering, kopplingsproblem BMW e36 320i !

Jag har nu provat att lufta systemet genom slavcylindern med Biltemas tryckluftsdrivna bromsluftare utan framgång.
Verktyget ska suga vätskan genom nippeln på slavcylindern, och på så sätt bygga tryck för att lufta systemet. (istället för att trycksätta systemet uppifrån vid bromsvätskebehållaren)

Problemet jag har är att ingen vätska kommer fram till slavcylindern. Misstänkte att stoppet var i slavcylindern, så skruvade loss vätsketillförsels ledningen på slavcylindern, för att se ifall det var stopp i själva slavcylindern, men ingen vätska i röret heller hmm
Bromsvätskebehållaren är full på vätska, och det läcker inte ut vätska någonstans.
Har kontrollerat ledningen uppe från kärlet ner till huvudcylindern och den är full med vätska...

Så jag gissar nu på att huvudcylindern är problemet... så nästa steg blir att byta denna. Passa även på att byta slavcylindern i samma veva, återkommer med resultat!

Idéer eller tips på annan teori/lösning är välkommen smile

Biltemas tryckluftsdrivna bromsluftare som suger genom nippeln är inget att ha, så gott som omöjligt att lufta bromsar/koppling med den.

Att ingen vätska kommer genom har jag varit med om på en polares bil, "löste" problemet genom att trycka bromsvätska genom luftnippeln.
Kopplade en slang mellan ena bromsokets luftnippel och kopplingens luftnippel och trampade på bromsen medan polaren kollade i bromsvätskebehållaren och sa till när det slutade komma upp luftbubblor i behållaren.

Senast redigerat av simlar (29 oktober 2019)

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
IsakG
6 november 2019 · 11 Inlägg

! Uppdatering !

Det visade sig vara huvudcylindern till kopplingen som var problemet. Inte allt för svårt att byta, lite bökigt att komma åt bakom pedalerna bara. Efter det luftades systemet & sen var problemet borta smile
Vill tacka för alla tips & råd!

Senast redigerat av IsakG (6 november 2019)

Greenhorn
7 november 2019 · 399 Inlägg

IsakG skrev:
! Uppdatering !

Det visade sig vara huvudcylindern till kopplingen som var problemet. Inte allt för svårt att byta, lite bökigt att komma åt bakom pedalerna bara. Efter det luftades systemet & sen var problemet borta smile
Vill tacka för alla tips & råd!

Då får man gratulera till en lyckan reparation av bilen och hoppas du får många mil innan nästa fel trillar in.

IsakG
8 november 2019 · 11 Inlägg

Greenhorn: Tack! Ja, det hoppas jag på smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang