D24 Låst motor!

Fillestunt
19 november 2019 · 31 Inlägg

Har en d24td som jag hade lite fel på med att den började o gå dåligt som fan rök vitt varm och allt möjligt som kan tänka sig vara fel nästan! upptäckte att kammens bakre drev hade ställt sig rätt mycket fel efter ett tags felsökande och försökte åtgärda detta gick ej så bra hade svårt att hitta markeringar i svänghjulet osv så chansade jag att de var rätt inställd gjorde ett försök på starten o så tugga den igång snabbt men dog direkt tänkte jaha o sen efter det klicka de bara när man vred på nyckeln, misstänkte startmotor men nix, försökte dra runt motorn tvärlåst.. så tog isär toppen o för tänkte de var kört, toppen såg fin ut o kolvarna kan nu röra sig fritt utan toppen på och jag har lite svårt o veta vad var det som igentligen låste motorn? är det bara sätta ihop allt igen ? vet inte riktigt vad som hände o vad som borde göras! tips sökes ! Mvh

Volvo 965 "HLC" (1991)
Meaganeowner
19 november 2019 · 2 250 Inlägg

Största felet är nog din chansning.

Givetvis måste kamremmen monteras på korrekt sätt.
Annars kan du inte förvänta dig nåt mer än just det du åstadkommit.

Och hur fick du isär toppen, den är väl ändå inte delbar?

Senast redigerat av Meaganeowner (19 november 2019)

Taunuus
19 november 2019 · 263 Inlägg

om det är likadant som på de 5 cylindriga dieslarna så driver bakre drevet bara pumpen och påverkar således  pumpinställningen, är insällningen fel så går den dålig/inte alls. Däremot om kamremmen varit lite slapp och instrutnings tiderna blev för tidiga så kanske den tände till och knyckte veven baklänges, vilket gjorde att kamremmen hoppade nån kugg och nån ventil låste sig mot en kolv. har du märken i nån kolv? bara en teori detta, men man vet aldrig.

Ford 17M "Taunus" (1967)
Fillestunt
19 november 2019 · 31 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Största felet är nog din chansning.

Givetvis måste kamremmen monteras på korrekt sätt.
Annars kan du inte förvänta dig nåt mer än just det du åstadkommit.

Och hur fick du isär toppen, den är väl ändå inte delbar?

Tack för svaret! Menade självklart att jag tagit isär hela topplocket ifrån blocket wink

Volvo 965 "HLC" (1991)
Fillestunt
19 november 2019 · 31 Inlägg

WurstingErik skrev:
om det är likadant som på de 5 cylindriga dieslarna så driver bakre drevet bara pumpen och påverkar således  pumpinställningen, är insällningen fel så går den dålig/inte alls. Däremot om kamremmen varit lite slapp och instrutnings tiderna blev för tidiga så kanske den tände till och knyckte veven baklänges, vilket gjorde att kamremmen hoppade nån kugg och nån ventil låste sig mot en kolv. har du märken i nån kolv? bara en teori detta, men man vet aldrig.

Låter troligt det du skriver! Jo jag misstänkte faktiskt att nån ventil skulle varit krökt eller liknande men har kikat på det och alla ser fina ut inga märken i kolvarna!

Volvo 965 "HLC" (1991)
Loveless
20 november 2019 · 532 Inlägg

Oklart exakt vad som låst motorn. Men felaktig pumpinställning bör man försöka undvika. Man bör aldrig chansa om man är osäker, minsta avvikelse leder till motorstörningar. Ännu viktigare är att du får främre kamremmen rätt om du bestämmer dig för att sätta ihop motorn igen. Där finns inte mycket att spela med.

Om man inte hittar 0:an på svänghjulet kan man ta av ventilkåpan och titta på ventilerna på 1:ans cylinder (närmast fronten). De skall peka uppåt (se bild på sidan 63 i manualen jag länkar till nedan) när motorn är i ÖD (övre dödläge). Samtidigt skall 0:an synas på svänghjulet. En stark ficklampa är att rekommendera. Även värt att lägga på lite färg på 0:an så du hittar den enklare.

Nu har du dock redan tagit av toppen, så om den inte stod i ÖD innan du gjorde det behöver du hitta 0:an om du skall sätta ihop motorn igen. Går ju även att se på kolvarna när toppen är av. Du behöver även sätta toppen i 0-läge (så att ventilerna på 1:ans cylinder pekar uppåt, som jag skrev ovan ^^) Viktigt är köpa en ny topplockspackning med samma antal jack som den som satt på. Dessa finns i tre tjocklekar. 1-jack är tunnast, 3-jack är tjockast. Nya topplocksbultar skall helst användas med. Och när du ändå håller på så köp gärna en kamremssats om budgeten tillåter det.

Här har du en inscanning av en original verkstadsbok till D24 sug (det mesta är samma): http://www.240.se/litteratur/tp30224_2.pdf

Hoppas den kan vara till hjälp! smile

Senast redigerat av Loveless (20 november 2019)

Volvo 765 Turbo Diesel "Sudden" (1987)
Volvo 264 GL "Hooken" (1975)
Fillestunt
1 december 2019 · 31 Inlägg

Loveless skrev:
Oklart exakt vad som låst motorn. Men felaktig pumpinställning bör man försöka undvika. Man bör aldrig chansa om man är osäker, minsta avvikelse leder till motorstörningar. Ännu viktigare är att du får främre kamremmen rätt om du bestämmer dig för att sätta ihop motorn igen. Där finns inte mycket att spela med.

Om man inte hittar 0:an på svänghjulet kan man ta av ventilkåpan och titta på ventilerna på 1:ans cylinder (närmast fronten). De skall peka uppåt (se bild på sidan 63 i manualen jag länkar till nedan) när motorn är i ÖD (övre dödläge). Samtidigt skall 0:an synas på svänghjulet. En stark ficklampa är att rekommendera. Även värt att lägga på lite färg på 0:an så du hittar den enklare.

Nu har du dock redan tagit av toppen, så om den inte stod i ÖD innan du gjorde det behöver du hitta 0:an om du skall sätta ihop motorn igen. Går ju även att se på kolvarna när toppen är av. Du behöver även sätta toppen i 0-läge (så att ventilerna på 1:ans cylinder pekar uppåt, som jag skrev ovan ^^) Viktigt är köpa en ny topplockspackning med samma antal jack som den som satt på. Dessa finns i tre tjocklekar. 1-jack är tunnast, 3-jack är tjockast. Nya topplocksbultar skall helst användas med. Och när du ändå håller på så köp gärna en kamremssats om budgeten tillåter det.

Här har du en inscanning av en original verkstadsbok till D24 sug (det mesta är samma): http://www.240.se/litteratur/tp30224_2.pdf

Hoppas den kan vara till hjälp! smile

Tusen tack! roligt med vettig info, ny toppackning har jag hemma exakt likadan som satt! samt nya bultar kamrem är hyfsat nybytt så väntar med den! men tack för hjälpen kommer att användas smile

Volvo 965 "HLC" (1991)
uhlin
1 december 2019 · 2 831 Inlägg

Fillestunt skrev:

Loveless skrev:
Oklart exakt vad som låst motorn. Men felaktig pumpinställning bör man försöka undvika. Man bör aldrig chansa om man är osäker, minsta avvikelse leder till motorstörningar. Ännu viktigare är att du får främre kamremmen rätt om du bestämmer dig för att sätta ihop motorn igen. Där finns inte mycket att spela med.

Om man inte hittar 0:an på svänghjulet kan man ta av ventilkåpan och titta på ventilerna på 1:ans cylinder (närmast fronten). De skall peka uppåt (se bild på sidan 63 i manualen jag länkar till nedan) när motorn är i ÖD (övre dödläge). Samtidigt skall 0:an synas på svänghjulet. En stark ficklampa är att rekommendera. Även värt att lägga på lite färg på 0:an så du hittar den enklare.

Nu har du dock redan tagit av toppen, så om den inte stod i ÖD innan du gjorde det behöver du hitta 0:an om du skall sätta ihop motorn igen. Går ju även att se på kolvarna när toppen är av. Du behöver även sätta toppen i 0-läge (så att ventilerna på 1:ans cylinder pekar uppåt, som jag skrev ovan ^^) Viktigt är köpa en ny topplockspackning med samma antal jack som den som satt på. Dessa finns i tre tjocklekar. 1-jack är tunnast, 3-jack är tjockast. Nya topplocksbultar skall helst användas med. Och när du ändå håller på så köp gärna en kamremssats om budgeten tillåter det.

Här har du en inscanning av en original verkstadsbok till D24 sug (det mesta är samma): http://www.240.se/litteratur/tp30224_2.pdf

Hoppas den kan vara till hjälp! smile

Tusen tack! roligt med vettig info, ny toppackning har jag hemma exakt likadan som satt! samt nya bultar kamrem är hyfsat nybytt så väntar med den! men tack för hjälpen kommer att användas smile

Rekommenderas att byta kamrem då man haft av remmen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang