Passat 98 bromslampan lyser

J-enniiiie
20 december 2019 · 2 Inlägg

Hej, har en vw passat 98 som nu har en bromslampa som lyser.

Stod ute med handbromsen i minusgrader i flera dagar och skulle köra en sväng med den förra veckan. startar, lossar handbromsen, ska till att åka och känner de tar i lite (som den fryst fast, men försvann å kändes som vanligt efteråt) . Sen börjar lampan lysa..

Åker till verkstan där de inte kan hitta nå fel förutom att de fyllt på bromsvätskan då den nästan var slut men att bromsarna och de fungerar som vanlig... De trodde de kunde vara att lampan hakat upp sig men gjorde inget åt det..?

Kört nästan fram och tillbaks till Stockholm från Dalarna och mer därtill men ändå lyser lampan..
Vad kan jag göra för att få väck den eller vad kan vara fel?...

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 december 2019 · 4 917 Inlägg

Lampan lyste väl redan från början eftersom handbromsen var åtdragen. .
Frågan är om lampan VERKLIGEN hann släckas i s m att handbromsen lossades. .
För det kan ju vara kontakten till handbromsen..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
uhlin
20 december 2019 · 2 834 Inlägg

Skulle tippa på kontakten till handbromsen. Säker att själva spaken går ner ordentligt och trycker in kontakten. Kan va nåt så enkelt så nåt ramlat ner mellan sitsarna så inte spaken går riktigt ända ner.

Annars skulle jag kolla givaren på bromsvätskebehållaren.

husseman
20 december 2019 · 1 590 Inlägg

Hmm.. dålig koll på en 98,a men är bromsvarningslampan samma som parkeringsbromslampan?
Står väl P i handbromslampan om ja inte minns fel. Nåja, antingen är det kontakten på  handbromsen(vid spaken) eller bromsvätskegivaren  som strular.. - ta o tag av locket till bromsvätskan , jucka lite fram o tebax på den. Häng av minuspolen på batteriet en stund o montera tbx. locket undertiden. Kolla även kablarna så de ser bra ut. Borde funka..

Husse- Skål

J-enniiiie
21 december 2019 · 2 Inlägg

Ok ska kolla på det. Men det ska inte vara farligt att åka med bilen. Ska åka en bit nu över jul...

husseman
21 december 2019 · 1 590 Inlägg

J-enniiiie skrev:
Ok ska kolla på det. Men det ska inte vara farligt att åka med bilen. Ska åka en bit nu över jul...

Kolla bromsvätskenivån. har den sjunkit så är det en läcka...inte bra. Är behållaren full, så ska det vara säkert att åka...bara att skita i lampan.

mvh/Husse- Skål

Utmarks-Loke
21 december 2019 · 5 836 Inlägg

Kör en bit, kanske en mil, stanna och gå ut och känn på hjulen i närheten av där de är fastskruvade. Är det något som är varmt? I såna fall ligger bromsen på där och det är inte bra. I övrigt är det nog inga problem. Det skulle också kunna vara sensorn för slitna bromsbelägg som ger felindikation för att beläggen är bra räknar jag med att verkstaden kollade. I såna fall heller inga problem.

Du kan ju även prova att dra i handbromsen när du står still och se om en annan lampa tänder sig.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang