3829
Sök

Elbil och kupévärmare (+ lite annat)

7 786 Inlägg
21 december 2019
Trådstartare
Om man skulle investera i en elbil och analogt härmed även i en laddstation, ska man då även ha ett extra eluttag för kupévärmaren?
Om inte, hur styr man då att kupévärmaren inte går hela natten, tillsammans med batteriladdningen, utan endast 1 - 2 timmar innan jag vill använda bilen.

Att man inte bidrager till en bättre miljö med en elbil, det är jag heeeelt på det klara med.
Brytningen av materialet och materialet i sig till batterierna lär ta 18 år innan de är klimatneutrala.
Likaså att tre fjärdedelar av alla elkraftverk eldas med kol.
Och att destruktionen av elbilbatterierna blir mycket mycket kostnadshög.
Och att de flesta kraftledningar också måste byggas om/förstärkas.
Det vet jag, så det är inte av miljöskäl jag funderar på elbil.
Dessutom ingen elbil innan den klarar minst 70 mil och kan laddas över natten i ett Schucko-uttag.

B t w, är det inte på tiden att forumet får en egen avdelning för elbilar?
Gärna med underavdelningar för "helelbilar", "plug-in-hybrider", "självladdande hybrider" eller annan och bättre indelning.

Ps. Hur skulle det gå om militären endast har elfordon och "lede fi" slår ut elkraftverken? Kan vi någonsin räkna med att militärfordon kommer att drivas av annat än fossilbränsle?  Hur skulle det se ut om militärfordonen i lång kolonn under framryckning tvingas stanna upp 6 - 12 timmar för att ladda medelst dieseldrivna jätte generatorer? Ds.

Många frågor!

3 235 Inlägg
21 december 2019
Vet inte vilken elbil du har i tankarna, men väldigt många nya elbilar har förvärmning av kupen så länge bilen är ansluten till elnätet.

7 786 Inlägg
22 december 2019
Trådstartare
engolf skrev:
Vet inte vilken elbil du har i tankarna, men väldigt många nya elbilar har förvärmning av kupen så länge bilen är ansluten till elnätet.

Har ingen speciell elbil i åtanke.
Bara funderade lite i förbyggande syfte.
Så man kan manuellt välja förvärmning av kupén på de flest elbilar?
Men om man inte kan det?
Hur gör man då?

Talade med Naturvårdsverket(först Vattenfall som inte hade en aaaaaning) om huvudsäkring i villa.
20 A, som jag har,  trodde man skulle räcka för elbilsladdning, om man inte brassar på ugn, tvätt- och diskmaskin samtidigt.
Någon som har "riktig" elbil, och har praktisk erfarenhet av elbil, som vill uttala sig?

Sök