Spraymåla bil

julisj
23 december 2019 · 27 Inlägg

Hej, på grund av att jag hade mycket dålig lack på min 744, så rollade jag den i somras. Nu i vinter så har det blivit vatten under den rollade färgen, och den släpper här och där.

Jag beslutade mig för att måla den med sprayburk, och skulle vilja ha några tips på hur man gör det så fint som möjligt. Har köpt in 8 burkar med sprayfärg och 4 (eller 5, minns inte) burkar klarlack.

Hur gör jag för att måla den? Behöver jag grundfärg?

Observera att jag redan har bestämmt mig för att den ska målas med burk, så försök inte övertyga mig smile

Alla svar är välkomna,
tack i förväg smile

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
23 december 2019 · 4 917 Inlägg

Absoluta kravet är väl en riktig grundrengöring.
Sen kan man ju undra hur bra det blir ovanpå den gamla lacken om man inte ruggar upp lacken lite innan..
Kan man verkligen köra klarlack på sprayfärg ?
Måste inte bägge vara 2komp ?
Och tillsist..ska du verkligen spraya utanpå det dåliga ..
Eller ,det är kanske inte så noga ?
Det ultimata vore väl att slipa bort den rollade lacken, tror jag.

Senast redigerat av malus (23 december 2019)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
julisj
23 december 2019 · 27 Inlägg

malus skrev:
Absoluta kravet är väl en riktig grundrengöring.
Sen kan man ju undra hur bra det blir ovanpå den gamla lacken om man inte ruggar upp lacken lite innan..
Kan man verkligen köra klarlack på sprayfärg ?
Måste inte bägge vara 2komp ?
Och tillsist..ska du verkligen spraya utanpå det dåliga ..
Eller ,det är kanske inte så noga ?
Det ultimata vore väl att slipa bort den rollade lacken, tror jag.

Jo, planen var att slipa bort den rollade, rugga till lacken under (mer än vad den redan är) och sedan spraya. Ganska säker på att klarlack fungerar på burk smile

Low
23 december 2019 · 3 296 Inlägg

julisj skrev:

malus skrev:
Absoluta kravet är väl en riktig grundrengöring.
Sen kan man ju undra hur bra det blir ovanpå den gamla lacken om man inte ruggar upp lacken lite innan..
Kan man verkligen köra klarlack på sprayfärg ?
Måste inte bägge vara 2komp ?
Och tillsist..ska du verkligen spraya utanpå det dåliga ..
Eller ,det är kanske inte så noga ?
Det ultimata vore väl att slipa bort den rollade lacken, tror jag.

Jo, planen var att slipa bort den rollade, rugga till lacken under (mer än vad den redan är) och sedan spraya. Ganska säker på att klarlack fungerar på burk smile

Hela min g20 van är klarlackad med 2k klarlack på burk. Exakt samma Finnish man skulle få med spruta... Vattenslip om man får för mycket apelsinyta, som jag inte fick..

Mew
24 december 2019 · 2 152 Inlägg

Rugga till ytan under ordentligt så färgen fäster, och - Se till att lacken du använder är 2k! Framförallt ytskiktet(klarlacken), och att basfärgen funkar med den så det inte blir någon reaktion. (Om du är osäker, provmåla något litet, t ex tanklock).

Att inte köra med 2k är som att be om problem, du kommer aldrig kunna använda avfettning, om det skulle komma lite bensin på lacken vid tankning så löser det upp lacken, osv osv.

Och - köp ett bra munstycke för burkarna. Tro mig, dina händer kommer tacka dig.

Senast redigerat av Mew (24 december 2019)

torsen
26 december 2019 · 7 198 Inlägg

Bra att veta är att Biltema:s bil- och hobbyfärg har skilda egenskaper - även i samma nyanser.
För några år sedan sprejlackade jag en bil röd och svart, den senare kulören på skärmarna.
Den röda fanns som bilfärg, men de svarta var slut som bilfärg, så jag köpte hobbyfärg i stället.
Hobbyfärgen är INTE BENSINRESISTENT så den svarta färgen nedanför bränslepåfyllningen, i svarta bakskärmen löstes upp.
Min erfarenhet.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang