5136
Sök

Högbränsleförbrukning volvo 945 turbo

1 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
Min volvo drar drygt 1.2 liter milen i lugn motorvägsfart (110 lite drygt). Det är då den drar minst .. Bilen är usa-importerad från -91. Blandad körning som regel aldrig under 1.3-1.4.
Kan detta ha ngt med hur den är inställd med tanke på avgaas krav och amerikanska marknaden ?? Kan man göra ngt eller är det bara att tanka ? Borde man inte komma under litern med en sån här bil ?

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
2 juli 2007
huricane skrev:
Min volvo drar drygt 1.2 liter milen i lugn motorvägsfart (110 lite drygt). Det är då den drar minst .. Bilen är usa-importerad från -91. Blandad körning som regel aldrig under 1.3-1.4.
Kan detta ha ngt med hur den är inställd med tanke på avgaas krav och amerikanska marknaden ?? Kan man göra ngt eller är det bara att tanka ? Borde man inte komma under litern med en sån här bil ?

Tycker det verkar vara en aning mycket... Min 940 (iofs 944 och utan turbo) drar 1,06 blandad körning och 0,80 långkörning. När jag körde med etanolblandning i den för ett tagsen gick den på 1,3 - 1,4 blandat. Inget nedlag på bes för fel avgasvärden eller nåt? Sen kan ju USA-importen ha nåt att göra med saken också, men är inte jättekunnig på deras avgaskrav och regler.

MVH
David

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Sök