Ammegram skrev:
Finns det någon mattegeni som kan räkna ut hur mkt bränsle man sparar med mindre vikt?går det ens räkna teoretiskt?
Vet att acceleration förbättras men tänker så här:
Varje hjulbult väger ca 100gr och varje rotationsaxel har 500gr, dvs totalt 2kg. Vad händer om man byter till t ex titaniumbultar som väger 50gr styck? Man har halverat vikten men den är så nära ”hubben”. Det kanske är vikten längst ut som behöver minska som t ex däck
Säkert inte jämförbart men ”trimmade” cykeln med lågviktsdäck Med lågt rullmotstånd från racecyklar och känslan var som natt och dag

Att sänka vikten på hjulen är en extremt bra idé. Däremot skulle jag inte jaga gram på bultar eller muttrar utan jämföra vikt på hjul. En annan dimension med ett annat färgmärke kan betyda flera kilon. Det gör underverk framförallt för acceleration på motorsvagare bilar. Numera har ju varenda sossecontainer 250hk så där blir vinsten mindre, men visst påverkar det.
En annan fördel är att den ofjädrade vikten blir lägre vilket man gärna eftersträvar.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.