Viktbesparing och rotationsmassan påverkan

Ammegram
29 december 2019 · 4 Inlägg

Finns det någon mattegeni som kan räkna ut hur mkt bränsle man sparar med mindre vikt?går det ens räkna teoretiskt?
Vet att acceleration förbättras men tänker så här:
Varje hjulbult väger ca 100gr och varje rotationsaxel har 500gr, dvs totalt 2kg. Vad händer om man byter till t ex titaniumbultar som väger 50gr styck? Man har halverat vikten men den är så nära ”hubben”. Det kanske är vikten längst ut som behöver minska som t ex däck
Säkert inte jämförbart men ”trimmade” cykeln med lågviktsdäck Med lågt rullmotstånd från racecyklar och känslan var som natt och dag smile

caromania Forummoderator
29 december 2019 · 9 296 Inlägg

Ammegram skrev:
Finns det någon mattegeni som kan räkna ut hur mkt bränsle man sparar med mindre vikt?går det ens räkna teoretiskt?
Vet att acceleration förbättras men tänker så här:
Varje hjulbult väger ca 100gr och varje rotationsaxel har 500gr, dvs totalt 2kg. Vad händer om man byter till t ex titaniumbultar som väger 50gr styck? Man har halverat vikten men den är så nära ”hubben”. Det kanske är vikten längst ut som behöver minska som t ex däck
Säkert inte jämförbart men ”trimmade” cykeln med lågviktsdäck Med lågt rullmotstånd från racecyklar och känslan var som natt och dag smile

Att sänka vikten på hjulen är en extremt bra idé. Däremot skulle jag inte jaga gram på bultar eller muttrar utan jämföra vikt på hjul. En annan dimension med ett annat färgmärke kan betyda flera kilon. Det gör underverk framförallt för acceleration på motorsvagare bilar. Numera har ju varenda sossecontainer 250hk så där blir vinsten mindre, men visst påverkar det.

En annan fördel är att den ofjädrade vikten blir lägre vilket man gärna eftersträvar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
mats757
29 december 2019 · 912 Inlägg

När hjulen väl rullar blir det ingen skillnad pga vikten. Men under acceleration blir det en ”liten” förbättring. Hela hjulet måste nog bli 5kg lättare innan du kan göra en mätbar förbättring.
Däck som rullar lätt och framför allt luftmotstånd ger absolut störst skillnad när farten är 100 och däröver.

Ammegram
29 december 2019 · 4 Inlägg

caromania skrev:
En annan fördel är att den ofjädrade vikten blir lägre vilket man gärna eftersträvar.

Intressant! Det visste jag inte

Ammegram
29 december 2019 · 4 Inlägg

mats757 skrev:
När hjulen väl rullar blir det ingen skillnad pga vikten. Men under acceleration blir det en ”liten” förbättring. Hela hjulet måste nog bli 5kg lättare innan du kan göra en mätbar förbättring.
Däck som rullar lätt och framför allt luftmotstånd ger absolut störst skillnad när farten är 100 och däröver.

Så man sparar försumbart i citytrafik och inget på landsväg?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
29 december 2019 · 13 669 Inlägg

Skillnaden är enorm när det gäller rullande massa.
Skillnaden på min polo är enrom mellan sommar och vinterdäck.   
Sommarfälgarna är VÄLDIGT tunga.     
Den sjunker direkt 0.1l/milen utan att ens försöka.
Kanske inte låter mycket men när jag får ner den till 0.38l med vinterdäck men med sommardäck är det lägsa uppmätta 0.52l så är det en del endå smile 
Sen att den är märkbart rappare med vinterdäcken så blir det väldigt tydligt.
Skillnaden är som om jag kör själv och kör med hela familjen i bilen. då det är en motorsvag bil märks det väldigt tydligt.

Senast redigerat av Growe (29 december 2019)

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang