Importera veteran bil från Tyskland Mercedes s124

Vale
31 december 2019 · 42 Inlägg

Tjena någon som kan förklara lite kort,
Vill importera en Mercedes s124 300tdt 1989  från Tyskland då man knappast hittar några i Sverige, Har kollat på några hemsidor och hittat en bil jag vill ha som är nära gränsen

Vill åka själv ner och hämta med biltransport,

Så nu till min fråga, vad behöver jag från säljaren för att jag ska kunna regga in den i Sverige ,

Är det bara regg beviset och ett kvitto som behövs för att jag ska kunna skicka in till ursprungskontroll och sedan reggbesikta bilen, eller är det något mer som transportstyrelsen kräver?

uhlin
31 december 2019 · 2 834 Inlägg

Det ska räcka med registreringsbevis i orginal samt kvitto och kopia duger där som skickas till transportstyrelsen, tror det kostar 700:-  efter några dagar kommer ett brev med ärendenr eller nåt sånt. Sen är det bara och beställa tid för reg. besiktning.

Du ska inte stanna i tullen men det känner du säkert till.

Vale
31 december 2019 · 42 Inlägg

uhlin skrev:
Det ska räcka med registreringsbevis i orginal samt kvitto och kopia duger där som skickas till transportstyrelsen, tror det kostar 700:-  efter några dagar kommer ett brev med ärendenr eller nåt sånt. Sen är det bara och beställa tid för reg. besiktning.

Du ska inte stanna i tullen men det känner du säkert till.

Ok,
Vet du om man får med tyska reggskyltarna eller kommer säljarna att behålla dem?

uhlin
31 december 2019 · 2 834 Inlägg

Jag tror att skyltarna tillhör ägaren av bilen i Tyskland. Nog har det varit så.

Så nuvarande ägare i Tyskland släpper nog inte dem.

Bäst är ju att ta den på trailer/biltransport eller liknande.

Går ju att få tillfälliga skyltar men just det vet jag inte mycket om.
Kostar säkert en slant det med.

Pininfarina406
31 december 2019 · 539 Inlägg

Vale skrev:
Tjena någon som kan förklara lite kort,
Vill importera en Mercedes s124 300tdt 1989  från Tyskland då man knappast hittar några i Sverige, Har kollat på några hemsidor och hittat en bil jag vill ha som är nära gränsen

Vill åka själv ner och hämta med biltransport,

Så nu till min fråga, vad behöver jag från säljaren för att jag ska kunna regga in den i Sverige ,

Är det bara regg beviset och ett kvitto som behövs för att jag ska kunna skicka in till ursprungskontroll och sedan reggbesikta bilen, eller är det något mer som transportstyrelsen kräver?

Gällande reg skyltar så kan man köpa tillfälliga inkl försäkring i Tyskland. När jag importerade sist kunde man välja mellan två olika, den ena gällde en månad och den andra längre. Mvh T.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
jaka54
31 december 2019 · 5 733 Inlägg

Hej!
När jag tog hem en Audi TT roadster från Tyskland  (Offenburg ca 25mil söder om Frankfurt) 2011 så fick jag inga tyska regskyltar med. Tog hem den via transsportfirma, har för mig att frakten gick på ca 10000kr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6fef958dd3e7e7802a9a1fc6dd70ae21.jpg

Senast redigerat av jaka54 (31 december 2019)

Vale
1 januari 2020 · 42 Inlägg

Pininfarina406 skrev:

Vale skrev:
Tjena någon som kan förklara lite kort,
Vill importera en Mercedes s124 300tdt 1989  från Tyskland då man knappast hittar några i Sverige, Har kollat på några hemsidor och hittat en bil jag vill ha som är nära gränsen

Vill åka själv ner och hämta med biltransport,

Så nu till min fråga, vad behöver jag från säljaren för att jag ska kunna regga in den i Sverige ,

Är det bara regg beviset och ett kvitto som behövs för att jag ska kunna skicka in till ursprungskontroll och sedan reggbesikta bilen, eller är det något mer som transportstyrelsen kräver?

Gällande reg skyltar så kan man köpa tillfälliga inkl försäkring i Tyskland. När jag importerade sist kunde man välja mellan två olika, den ena gällde en månad och den andra längre. Mvh T.

Vet du vad du betalade för tillfälliga skulltar?

Vale
1 januari 2020 · 42 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
När jag tog hem en Audi TT roadster från Tyskland  (Offenburg ca 25mil söder om Frankfurt) 2011 så fick jag inga tyska regskyltar med. Tog hem den via transsportfirma, har för mig att frakten gick på ca 10000kr.
https://www1.garaget.org/gallery/images/192/191993/191993-6fef958dd3e7e7802a9a1fc6dd70ae21.jpg

Tyvärr inget allternativ för mig billigare att hämta själv då bilen endast är värd 20k

Pininfarina406
1 januari 2020 · 539 Inlägg

Vale skrev:

Pininfarina406 skrev:

Vale skrev:
Tjena någon som kan förklara lite kort,
Vill importera en Mercedes s124 300tdt 1989  från Tyskland då man knappast hittar några i Sverige, Har kollat på några hemsidor och hittat en bil jag vill ha som är nära gränsen

Vill åka själv ner och hämta med biltransport,

Så nu till min fråga, vad behöver jag från säljaren för att jag ska kunna regga in den i Sverige ,

Är det bara regg beviset och ett kvitto som behövs för att jag ska kunna skicka in till ursprungskontroll och sedan reggbesikta bilen, eller är det något mer som transportstyrelsen kräver?

Gällande reg skyltar så kan man köpa tillfälliga inkl försäkring i Tyskland. När jag importerade sist kunde man välja mellan två olika, den ena gällde en månad och den andra längre. Mvh T.

Vet du vad du betalade för tillfälliga skulltar?

Jag minns att jag betalade 120€ för skyltar inklusive försäkring i en månad men jag googlade och hittade priser från 22€ så jag blev lite osäker nu. Det verkar i varje fall inte vara dyrare än vad jag minns. Här är länken, priserna står längst ner. https://www.kurzzeitkennzeichen-versich … uto-export
Säljaren behåller oftast sina skyltar då de är personliga och följer med ägaren till nästa bil och att köra bilen utan skyltar eller försäkring är ju inte att rekommendera.

Peugeot 406 coupé "Pininfarina" (1998)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang