Hur fort får långtradare och pers.bil med släp köra ?

Cuefa Ain't no place like home...
20 december 2019 · 4 628 Inlägg

Är ofta med om lastbilar som kör fortare än 89km/h. En del utländska, en del svenska.
Jag kollar farten med GPS så jag är rätt säker på min sak.
Kan tänka mig att dessa lastbilar t.ex kör med större rullomkrets för att lura fartbegränsaren, eller någon annan svart magi.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Cuefa Ain't no place like home...
20 december 2019 · 4 628 Inlägg

KenthIJ skrev:

Skitungen skrev:

KenthIJ skrev:
Tackar både Brådhis och mb_pucken för info.

Gäller det där med lastbilars/långtradares spärrade och kalibrerade hastighetsmätare alla lastbilar som kör på svenska vägar?

Skall se om jag kan kolla kalibreringen på våra bilar. Görs det hos lokala service verkstaden?

Ladda ner någon app på mobilen som visar hastigheten genom GPS, sen så ökar du farten tills det står att du kör i 100km/h på mobilen, då ser du om hastighetsmätaren stämmer eller ej. Observera att  GPSen kanske inte visar helt rätt heller i vissa mobiler.

Tackar!

Någon app som du kan rekommendera?

Jag använder Speedview för detta.
Praktisk app som du dessutom kan låta speglas mot vindrutan för en låtsas-HUD. Fungerar förvånansvärt bra faktiskt!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Brådhis * Voff voff *
20 december 2019 · 10 280 Inlägg

rcy skrev:
Alla bilar som säljs idag har hastighetsmätare som visar en bit under verklig fart. Det finns en " tyst överenskommelse" inom bilindustrin att man kalibrerar bilarnas hastighetsmätare till att visa 8-10% under verklig fart. Dels för att ha en viss buffert gentemot hastighetsgränserna, men även eftersom folk envisas med att ändra på hjulens rullomkrets.

Kolla med en GPS och jag lovar att på en standardbil så kommer ni att ligga väldigt nära 10% differens mot verklig fart.

Över... Inte under... smile Men annars är det korrekt. smile

Min Octavia visar ganska exakt 5% fel i 100 km/h. Bilen säger 100 km/h och GPS säger 95 km/h.

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
21 december 2019 · 7 289 Inlägg

Brådhis skrev:

rcy skrev:
Alla bilar som säljs idag har hastighetsmätare som visar en bit under verklig fart. Det finns en " tyst överenskommelse" inom bilindustrin att man kalibrerar bilarnas hastighetsmätare till att visa 8-10% under verklig fart. Dels för att ha en viss buffert gentemot hastighetsgränserna, men även eftersom folk envisas med att ändra på hjulens rullomkrets.

Kolla med en GPS och jag lovar att på en standardbil så kommer ni att ligga väldigt nära 10% differens mot verklig fart.

Över... Inte under... smile Men annars är det korrekt. smile

Min Octavia visar ganska exakt 5% fel i 100 km/h. Bilen säger 100 km/h och GPS säger 95 km/h.

//Brådhis

det var ovanligt,, större hjul? mina bilar visar exakt tvärtom wink  dock har jag en bil som visar 90 på mätaren och 117 i gps fart,, men den har bytt bakaxel med MKT högre utvxl

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Brådhis * Voff voff *
21 december 2019 · 10 280 Inlägg

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

rcy skrev:
Alla bilar som säljs idag har hastighetsmätare som visar en bit under verklig fart. Det finns en " tyst överenskommelse" inom bilindustrin att man kalibrerar bilarnas hastighetsmätare till att visa 8-10% under verklig fart. Dels för att ha en viss buffert gentemot hastighetsgränserna, men även eftersom folk envisas med att ändra på hjulens rullomkrets.

Kolla med en GPS och jag lovar att på en standardbil så kommer ni att ligga väldigt nära 10% differens mot verklig fart.

Över... Inte under... smile Men annars är det korrekt. smile

Min Octavia visar ganska exakt 5% fel i 100 km/h. Bilen säger 100 km/h och GPS säger 95 km/h.

//Brådhis

det var ovanligt,, större hjul? mina bilar visar exakt tvärtom wink  dock har jag en bil som visar 90 på mätaren och 117 i gps fart,, men den har bytt bakaxel med MKT högre utvxl

Ovanligt? Nej... Det är tvärtom extremt ovanligt att en bil visar lägre fart på hastighetsmätaren än på GPS:en. (Av den enkla anledningen att biltillverkarna skulle få rätt mycket skäll om man körde 80 km/h på mätaren och fick böter för 85 km/h verklig fart)

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
21 december 2019 · 7 289 Inlägg

Brådhis skrev:

granadadr skrev:

Brådhis skrev:

Över... Inte under... smile Men annars är det korrekt. smile

Min Octavia visar ganska exakt 5% fel i 100 km/h. Bilen säger 100 km/h och GPS säger 95 km/h.

//Brådhis

det var ovanligt,, större hjul? mina bilar visar exakt tvärtom wink  dock har jag en bil som visar 90 på mätaren och 117 i gps fart,, men den har bytt bakaxel med MKT högre utvxl

Ovanligt? Nej... Det är tvärtom extremt ovanligt att en bil visar lägre fart på hastighetsmätaren än på GPS:en. (Av den enkla anledningen att biltillverkarna skulle få rätt mycket skäll om man körde 80 km/h på mätaren och fick böter för 85 km/h verklig fart)

//Brådhis

,, jo var lite trött,, stämmer bra smile vart lite tankevurpa smile

Nybergrobin
21 december 2019 · 2 381 Inlägg

Nuvarande xc70in visar ungefär 10% fel trots 18" fälgar. Riktigt illa enligt mig -.-

Utmarks-Loke
21 december 2019 · 5 841 Inlägg

Nybergrobin skrev:
Nuvarande xc70in visar ungefär 10% fel trots 18" fälgar. Riktigt illa enligt mig -.-

Fälgstorleken saknar betydelse. Frågan är hur stor rullomkretsen är på däcken, som kan vara mindre än original om du gått ner i profil

KenthIJ
23 december 2019 · 1 465 Inlägg

Nu har jag kollat en av våra bilar, Prius Plug In 2015, med appen "GPS-hastighetsmätare"  (tackar "Skitungen" för tips) och då visar det sig att när bilens digitala hastighetsmätare säger 40 km/h så visar "GPS-hastighetsmätare" 36 km/. När bilen visar 60 km/h så visar GPS appen 54 km/h . Vid 80 km/h enligt bilen visar GPS 73 km/h och... när bilen visar 100 km/h så visar GPS 92 km/h.
Så... det verkar ju som att bilen anger en högre hastighet än appen "GPS-hastighetsmätare" men...

Enl. de siffrorna så betyder det ju ändå att om jag blir omkörd av långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport när jag kör i 100 km/h enl. min bils mätare så bör långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport ändå köra i drygt 93 km/h.
Händer även emellanåt att långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport ligger alldeles i baken på min bil och blinkar att jag skall öka farten fastän jag kör i 100 km/h enl. min bils mätare.

Vad jag förstår enl. tidigare inlägg i tråden så får väl varken långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport köra fortare än 80 km/h (varken de är svensk eller utlands registrerade)

Skall kolla även vår Prius+ 2016/17 gentemot appen "GPS-hastighetsmätare"

Senast redigerat av KenthIJ (23 december 2019)

Janneutanb
23 december 2019 · 7 271 Inlägg

KenthIJ skrev:
Nu har jag kollat en av våra bilar, Prius Plug In 2015, med appen "GPS-hastighetsmätare"  (tackar "Skitungen" för tips) och då visar det sig att när bilens digitala hastighetsmätare säger 40 km/h så visar "GPS-hastighetsmätare" 36 km/. När bilen visar 60 km/h så visar GPS appen 54 km/h . Vid 80 km/h enligt bilen visar GPS 73 km/h och... när bilen visar 100 km/h så visar GPS 92 km/h.
Så... det verkar ju som att bilen anger en högre hastighet än appen "GPS-hastighetsmätare" men...

Enl. de siffrorna så betyder det ju ändå att om jag blir omkörd av långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport när jag kör i 100 km/h enl. min bils mätare så bör långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport ändå köra i drygt 93 km/h.
Händer även emellanåt att långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport ligger alldeles i baken på min bil och blinkar att jag skall öka farten fastän jag kör i 100 km/h enl. min bils mätare.

Vad jag förstår enl. tidigare inlägg i tråden så får väl varken långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport köra fortare än 80 km/h (varken de är svensk eller utlands registrerade)

Skall kolla även vår Prius+ 2016/17 gentemot appen "GPS-hastighetsmätare"

Ja det är ingen omöjlighet att lastbilar är spärrade omkring 87-93km/h beroende på hur slitna hjulen var vid kalibrering och hur dom ser ut i dagsläget.
Sen är det 80 som gäller med trailer eller släp men många håller fullt ändå.

KenthIJ
4 januari 2020 · 1 465 Inlägg

KenthIJ skrev:
Nu har jag kollat en av våra bilar, Prius Plug In 2015, med appen "GPS-hastighetsmätare"  (tackar "Skitungen" för tips) och då visar det sig att när bilens digitala hastighetsmätare säger 40 km/h så visar "GPS-hastighetsmätare" 36 km/. När bilen visar 60 km/h så visar GPS appen 54 km/h . Vid 80 km/h enligt bilen visar GPS 73 km/h och... när bilen visar 100 km/h så visar GPS 92 km/h.
Så... det verkar ju som att bilen anger en högre hastighet än appen "GPS-hastighetsmätare" men...

Enl. de siffrorna så betyder det ju ändå att om jag blir omkörd av långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport när jag kör i 100 km/h enl. min bils mätare så bör långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport ändå köra i drygt 93 km/h.
Händer även emellanåt att långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport ligger alldeles i baken på min bil och blinkar att jag skall öka farten fastän jag kör i 100 km/h enl. min bils mätare.

Vad jag förstår enl. tidigare inlägg i tråden så får väl varken långtradare/lastbil med släp eller personbil med släp/djurtransport köra fortare än 80 km/h (varken de är svensk eller utlands registrerade)

Skall kolla även vår Prius+ 2016/17 gentemot appen "GPS-hastighetsmätare"

Då har jag kollat även vår Prius + 2016/17 med samma app och det visar sig att siffrorna blev ung. som för vår Prius 2015 Plug In (se ovan). På prius + låg bilens mätare någon km/h närmare appen.

men, som sagt, trots att min bil visar för hög km/h så är det ändå (även om jag räknar enl. GPS appen) ganska få lastbilar med släp som håller 80 Km/h , ens på 80 väg

MrEngineer Avstängd
4 januari 2020 · 34 Inlägg

Ja det finns de i trafiken som kör för fort, inget att bry sig om... bättre att sköta sitt eget
Däremot så borde det införas ett förbud för lastbilar att köra om varandra

candyweiss
4 januari 2020 · 876 Inlägg

MrEngineer skrev:
Ja det finns de i trafiken som kör för fort, inget att bry sig om... bättre att sköta sitt eget
Däremot så borde det införas ett förbud för lastbilar att köra om varandra

Håller med dig, att folk oavsett fordon kör för fort blir vi aldrig av med.
Det gör garanterat alla ibland. Men ett omkörningsförbud med lastbilar måste till.
Händer ofta olyckor pga det.

Senast redigerat av candyweiss (4 januari 2020)

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
trubbelturbo
4 januari 2020 · 1 460 Inlägg

candyweiss skrev:

MrEngineer skrev:
Ja det finns de i trafiken som kör för fort, inget att bry sig om... bättre att sköta sitt eget
Däremot så borde det införas ett förbud för lastbilar att köra om varandra

Håller med dig, att folk oavsett fordon kör för fort blir vi aldrig av med.
Det gör garanterat alla ibland. Men ett omkörningsförbud med lastbilar måste till.
Händer ofta olyckor pga det.

Håller inte med om omkörningsförbud, Vadå för olyckor?

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
candyweiss
4 januari 2020 · 876 Inlägg

trubbelturbo skrev:

candyweiss skrev:

MrEngineer skrev:
Ja det finns de i trafiken som kör för fort, inget att bry sig om... bättre att sköta sitt eget
Däremot så borde det införas ett förbud för lastbilar att köra om varandra

Håller med dig, att folk oavsett fordon kör för fort blir vi aldrig av med.
Det gör garanterat alla ibland. Men ett omkörningsförbud med lastbilar måste till.
Händer ofta olyckor pga det.

Håller inte med om omkörningsförbud, Vadå för olyckor?

Blir mycket långa köer när långtradarna kör om, och det blir ofta tvärstopp.
Blir mycket irritation i trafiken pga detta. Ofta är det tät trafik och lastbilarna slänger sig ut för att köra om så att personbilar får bromsa hårt, blir snabbt kilometervis med köer och ibland smäller det.
Har tidigare själv bland annat kört 24-meters och har idag ett annat  jobb där jag ofta ser detta.

Varför tror du det är omkörningsförbud för lastbilar redan idag på vardagar 06.00 - 09.00 och 16.00 - 18.00 mellan Vellinge och Helsingborg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane … rbud-pa-e6

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
trubbelturbo
4 januari 2020 · 1 460 Inlägg

candyweiss skrev:

trubbelturbo skrev:

candyweiss skrev:
Håller med dig, att folk oavsett fordon kör för fort blir vi aldrig av med.
Det gör garanterat alla ibland. Men ett omkörningsförbud med lastbilar måste till.
Händer ofta olyckor pga det.

Håller inte med om omkörningsförbud, Vadå för olyckor?

Blir mycket långa köer när långtradarna kör om, och det blir ofta tvärstopp.
Blir mycket irritation i trafiken pga detta. Ofta är det tät trafik och lastbilarna slänger sig ut för att köra om så att personbilar får bromsa hårt, blir snabbt kilometervis med köer och ibland smäller det.
Har tidigare själv bland annat kört 24-meters och har idag ett annat  jobb där jag ofta ser detta.

Varför tror du det är omkörningsförbud för lastbilar redan idag på vardagar 06.00 - 09.00 och 16.00 - 18.00 mellan Vellinge och Helsingborg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane … rbud-pa-e6

Ja på hårt belastade vägar i rusningstrafik kan jag hålla med om, då det gynnar alla trafikanter.

Men ett generellt omkörningsförbud tycker jag inte är någon bra idé. Att tvingas sakta ned till 90km/h i en minut när en lastbil kör om en annan lastbil innan man kan blåsa på för fullt igen ser jag inte som något stort problem. Ett irritationsmoment javisst, men tiden man tappar är egentligen försumbar.

För lastbilstrafiken blir det dock problem. Exempelvis,säg att man hamnar bakom en slö lastbil som inte orkar över 50km/h så fort vägen lutar uppåt några grader. Ska man inte få köra om denna då? Även om man själv klarar att hålla 90km/h. Då blir man fast bakom denna i mil efter mil.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Brådhis * Voff voff *
5 januari 2020 · 10 280 Inlägg

candyweiss skrev:
Blir mycket långa köer när långtradarna kör om, och det blir ofta tvärstopp.
Blir mycket irritation i trafiken pga detta. Ofta är det tät trafik och lastbilarna slänger sig ut för att köra om så att personbilar får bromsa hårt, blir snabbt kilometervis med köer och ibland smäller det.
Har tidigare själv bland annat kört 24-meters och har idag ett annat  jobb där jag ofta ser detta.

Varför tror du det är omkörningsförbud för lastbilar redan idag på vardagar 06.00 - 09.00 och 16.00 - 18.00 mellan Vellinge och Helsingborg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane … rbud-pa-e6

Låt mig gissa, du skriver rubriker till kvällstidningarna också? wink

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
candyweiss
5 januari 2020 · 876 Inlägg

Brådhis skrev:

candyweiss skrev:
Blir mycket långa köer när långtradarna kör om, och det blir ofta tvärstopp.
Blir mycket irritation i trafiken pga detta. Ofta är det tät trafik och lastbilarna slänger sig ut för att köra om så att personbilar får bromsa hårt, blir snabbt kilometervis med köer och ibland smäller det.
Har tidigare själv bland annat kört 24-meters och har idag ett annat  jobb där jag ofta ser detta.

Varför tror du det är omkörningsförbud för lastbilar redan idag på vardagar 06.00 - 09.00 och 16.00 - 18.00 mellan Vellinge och Helsingborg.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane … rbud-pa-e6

Låt mig gissa, du skriver rubriker till kvällstidningarna också? wink

//Brådhis

Jo, många rubriker blir det efter att jag fått bromsa hårt, när lastbilarna slänger sig ut och det blir kilometervis med köer och ofta tvärstopp. I dessa mycket långa köer blir rubrikerna bra, men texterna passar ännu bättre i inlägg på gorg big_smile

AM/A1/A2/A/B/BE/C1/C1E/C/CE/D1/D1E/D/DE, någon som har fler?
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang