Bytte för 5 år sedan ut båda mina då 30 år gamla Edsbyportar(vipportar) av flera skäl.
Dels hade jag stålspacklat dom så många gånger att dom började väga för mycket - med andra ord slut.
Dels för att jag önskade få in en Defender i garaget = krävdes högre porthöjd.(huvudorsaken kanske?)
Det blev slagportar.
Ökade porthöjden från 185 till 206 cm. Jag var lovad 210 cm, men så blev det inte.
Så 2"-höjningssatsen såldes.
Säkerheten mycket bättre än med vipportar med friliggande fjädrar och risk för fjäderbrott.
Nackdelen, den enda jag funnit, är att med mycket snö måste man skotta först.
Jag tog hela jobbet på totalentreprenad = nyckelfärdigt - med Hedins som byggansvarig.
Passade även på att låta byta mittdelen mellan portarna, som hade ruttnat p g a a det inte fanns någon fuktspärr mellan betongplattan och mittdelens pelare. Men det finns det nu. Hus med garage köpt beg.
40.000:- fick jag betala totalt för hela kalaset. Vet inte hur stor del av priset som avsåg mittdelen.
2 man i cirka 6 timmar. (jag övervakade inte)
Dyrt, för dyrt säger vissa. Men gjort är gjort. Begärde in anbud från flera andra företag. Men dom bekräftade inte ens att dom erhållit min anbudsförfrågan, trots påminnelser skriftligt och muntligt.
Svagt av "stora och kända" portleverantörer.
Portarna, tror fabrikatet är Kungsporten, är tillverkade av konstmaterial och har inte slagit sig, trots att dom är vända mot söder. De är underhållsfria jämfört med Edsbyportarna och isolerar bättre.
Förut hade jag "tilläggsisolerat" Edsbyportarna med tjocka liggunderlägg från Ö&B.
Svalt och skönt på sommaren samt varmt och behagligt på vintern. Garaget är närmare 60 kvm och uppvärmes till drygt 12 grader med en kamflänsradiator på 2.500 watt när utetemperaturen är mellan 5 plus och 5 minus. Över termostat. Blir det kallare än minus 10 grader har jag en 3-fas byggfläkt.