3906
Sök

Köpa nya garageportar, vad ska man ha och vad kostar det?

340 Inlägg
6 januari 2020
Trådstartare
Har ett dubbelgarage med 2st vipportar av klassisk typ med utanpåliggande fjädrar okapslade osv.

De isolerar inget vidare trots tidigare ägares försök med frigolit på insidan och fjädrarna är ju som de flesta vet inget under av säkerhet(en har redan gått av). De ser också rätt illa ut jämfört med det nymålade garaget.

Så min plan är att byta ut dessa, men till vad och vad kan det tänkas kosta?
Grundtanken är väl takskjutportar med elöppning... Vipportarna tar en del höjd i anspråk, både i själva öppningen och i taket och skulle gärna få lite mer plats om det går.

Hur har ni andra tänkt och gjort? Vad kan det tänkas kosta att byta portar och vilka märken är bra?

Forummoderator
9 299 Inlägg
6 januari 2020
Bäst ur alla hänseenden är vanliga portar som man öppnar som en dörr så att säga. Isolerar bäst och är säkra. Nackdel, man kan inte öppna porten om man står för nära. Å andra sidan ett bra inbrottsskydd.

Portar som åker upp i taket är flashiga men isolerar sämre och snor en massa yta i taket. Belysning påverkas t ex.

Jag har vanliga portar men har även ett garage med flipport som åker upp i taket. Vanliga portar är helt klart det jag skulle välja.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 450 Inlägg
6 januari 2020
Ja har ett enkelgarage där ja hade vipp port innan men bytte till en takskjutport förr förra sommarn.
Köpte på garageportexperten tror ja de heter. Kostade ca 7 tusen.
Montering gjorde ja själv.
Det är väl inte den mest isolerade porten på marknaden men ja brukar garaget ofta på vintern och med värmen på håller sig värmen bra i garaget.
Med värmen avstängd längre tiden är det alltid några plus grader i garaget även om det är 20 minus ute

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

239 Inlägg
6 januari 2020
Håller med Caromania, har man inte ett ganska stort garage så är både vipp och takskjut sämre än vanliga portar. Ytan man oftast vill ha just innanför porten blir värdelöst ljus i. Ska man vara parkera är det väl okej men ska man meka tröttnar man snabbare än man tror. Blir så mycket skuggor när man meka i ett direkt ljus uran allmänbelysning runt omkring.
Men en takskjut med glas och rätt placerad armatur kanske också blir bra...
Finns ju elöppning även till slagport, lite dyrare och känsligare... men säkrare och oftast varmare

340 Inlägg
6 januari 2020
Trådstartare
Kul att höra era erfarenheter!

Har i dagsläget ca12 grader på vintern, så tempen kommer bli bra(bättre) oavsett vilken typ av port det blir.

Jag dock väldigt sugen på att kunna fjärröppna portarna. Är lite avis på svärfarsan som utan att gå ur bilen kan köra in:)

Har glömt berätta att uppfarten är i backe, så man vill gärna parkera nära portarna där det planat ut. En nackdel med de vanliga portarna blir då platsen dörrarna tar utåt. Det är också lite högersväng, så det blir lite tight att kunna komma in rakt framifrån.

Tyvärr kanske därför de vanliga portarna får gå bort. Synd pga säkerhet och utrymme inåt. Men får då istället lättare med fjärröppning och bättre plats utanför. Mekar främst med portarna stängda, så ljus och utrymme bör inte störa så mycket.

Är vipporten bättre på något än takskjutporten? Känns som många väljer den senare? Med vipporten behåller jag ju lite av problemet med utrymmet utanför portarna...

7 786 Inlägg
6 januari 2020
Bytte för 5 år sedan ut båda mina då 30 år gamla Edsbyportar(vipportar) av flera skäl.
Dels hade jag stålspacklat dom så många gånger att dom började väga för mycket - med andra ord slut.
Dels för att jag önskade få in en Defender i garaget = krävdes högre porthöjd.(huvudorsaken kanske?)
Det blev slagportar.
Ökade porthöjden från 185 till 206 cm. Jag var lovad 210 cm, men så blev det inte.
Så 2"-höjningssatsen såldes.

Säkerheten mycket bättre än med vipportar med friliggande fjädrar och risk för fjäderbrott.
Nackdelen, den enda jag funnit, är att med mycket snö måste man skotta först.
Jag tog hela jobbet på totalentreprenad = nyckelfärdigt - med Hedins som byggansvarig.
Passade även på att låta byta mittdelen mellan portarna, som hade ruttnat p g a a det inte fanns någon fuktspärr mellan betongplattan och mittdelens pelare. Men det finns det nu. Hus med garage köpt beg.
40.000:- fick jag betala totalt för hela kalaset. Vet inte hur stor del av priset som avsåg mittdelen.
2 man i cirka 6 timmar. (jag övervakade inte)

Dyrt, för dyrt säger vissa. Men gjort är gjort. Begärde in anbud från flera andra företag. Men dom bekräftade inte ens att dom erhållit min anbudsförfrågan, trots påminnelser skriftligt och muntligt.
Svagt av "stora och kända" portleverantörer.

Portarna, tror fabrikatet är Kungsporten, är tillverkade av konstmaterial och har inte slagit sig, trots att dom är vända mot söder. De är underhållsfria jämfört med Edsbyportarna och isolerar bättre.
Förut hade jag  "tilläggsisolerat" Edsbyportarna med tjocka liggunderlägg från Ö&B.

Svalt och skönt på sommaren samt varmt och behagligt på vintern. Garaget är närmare 60 kvm och uppvärmes till drygt 12 grader med en kamflänsradiator på 2.500 watt när utetemperaturen är mellan 5 plus och 5 minus. Över termostat. Blir det kallare än minus 10 grader har jag en 3-fas byggfläkt.

Sök