Länkråd sökes till GM B-Body 1991-96 bilar.

M123
6 januari 2020 · 962 Inlägg

Behovet av ny bruksbil börjar bli överhängande har nu i många år skruvat och skattat ihjäl mig igenom en europeisk diesel, har väl kommit allt närmare det där hårstrået där reparationer är för stor procent av mervärdet vid ev försäljning, sen är det inte kul heller ägandet som så, detta var ett snedsteg som var mer ett långt ont sendrag än stora leenden.

Drömmarna far iväg mot GM B-Body 1991-96.

Helst då en väldigt fin Buick Roadmaster Estate som är av intresse av årgång 94-96 absolut helst Collector's Edition men alla GM B-Body 1991-96 är av intresse.

Det jag behöver hjälp med och varför jag startar denna tråden är vilka sidor ska jag leta på?
Jag håller koll på dom Svenska så som Blocket.se och usabil.nu och Tyska mobile.de men internet är oändligt.

Nu är inte tråden en köpesannons men mottager lika gärna tips om länkar till bilar som länkar till sidor, båda leder ju till det detta avser. smile

Tack så länge, kompis. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
jaka54
6 januari 2020 · 5 734 Inlägg

Hej!
Här kanske du kan få tips!
https://www.gmbbodyforum.com/
Men du sa att du är trött på att mecka?! .

M123
6 januari 2020 · 962 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Här kanske du kan få tips!
https://www.gmbbodyforum.com/
Men du sa att du är trött på att mecka?! .

Tack för länken Jaka, ska kolla igenom där om jag kan hitta något.
Ser nu att det var lätt att missuppfatta mig då jag var otydlig, nejdå jag är inte trött på att skruva generellt sett men på trött på att skruva på bilen jag har nu.

Sen är det det oerhört stor skillnad på kvaliteten, jag hade en  Caprice Classic Sedan 91:a för ett helt gäng med år sedan som bruksbil, var inte mycket jag fick skruva där inte. Man var rätt kunglig i den och jag vill tillbaka till dom rötterna där jag hör hemma, en hand klockan 10, en hamburgare i högernäven svävandes fram. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
chevalillis bilmekaniker
6 januari 2020 · 131 Inlägg

Bra val av bil.
Finns några bra köp o sälj på facebook för den typen av bilar om du har det?
Annars är det nog blocket eller usa som gäller.

Senast redigerat av chevalillis (6 januari 2020)

caromania Forummoderator
6 januari 2020 · 9 296 Inlägg

M123 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Här kanske du kan få tips!
https://www.gmbbodyforum.com/
Men du sa att du är trött på att mecka?! .

Tack för länken Jaka, ska kolla igenom där om jag kan hitta något.
Ser nu att det var lätt att missuppfatta mig då jag var otydlig, nejdå jag är inte trött på att skruva generellt sett men på trött på att skruva på bilen jag har nu.

Sen är det det oerhört stor skillnad på kvaliteten, jag hade en  Caprice Classic Sedan 91:a för ett helt gäng med år sedan som bruksbil, var inte mycket jag fick skruva där inte. Man var rätt kunglig i den och jag vill tillbaka till dom rötterna där jag hör hemma, en hand klockan 10, en hamburgare i högernäven svävandes fram. big_smile

Sådärja, nu känner vi vibbarna! wink

Jag skulle tro att det inte är helt olikt förfarande att köpa en amerikansk ”standard-brukshäck” som det varit för mig när jag letat engelska bilar. De är helt enkelt ovanliga och man får scrolla blocket varje morgon och vara på pass. Gamla klassiska jänkare finns det såklart en uppsjö av, och dessa till sanslösa överpriser enligt mig, men att hitta en ”vanlig” jänkare med 15år på nacken kräver nog en del letande. Men så plötsligt när du sveper annonserna så händer det!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
M123
6 januari 2020 · 962 Inlägg

chevalillis skrev:
Bra val av bil.
Finns några bra köp o sälj på facebook för den typen av bilar om du har det?
Annars är det nog blocket eller usa som gäller.

Tjena chevalillis, tack för input.

Jag håller med valet är enastående! 😆 Äh fan det där Facebook har jag inte ens tänkt på alls, jag har ju inte det heller är ju det där med annonser man går miste om.

Sen är det sant det där med USA, det tråkiga just nu är den här väldigt svaga kronan mot dollarn. Hittar man inte det där klippet gör man nog väldigt dåliga affärer.
Har inte tagit hem någon bil någon gång så är grön, såg dock hos handlare att dom ville ha närmare 249.50 dollar i hantering och dokumentetsavgift plus nästan 7% i skatt på bilen.
Det blir en ofantlig dyrt i slutändan på en bil dom vill ha 12,998 dollars för.
Sen frakten och moms och tull. Jag vågar inte ens räkna på vad bilen blir att kosta hemma.
Men som sagt hittar man en billig bil är ju förutsättningarna ett helt annat. smile

Men USA är ju inte uteslutet bara den bilen jag hittat.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
6 januari 2020 · 962 Inlägg

caromania skrev:

M123 skrev:

jaka54 skrev:
Hej!
Här kanske du kan få tips!
https://www.gmbbodyforum.com/
Men du sa att du är trött på att mecka?! .

Tack för länken Jaka, ska kolla igenom där om jag kan hitta något.
Ser nu att det var lätt att missuppfatta mig då jag var otydlig, nejdå jag är inte trött på att skruva generellt sett men på trött på att skruva på bilen jag har nu.

Sen är det det oerhört stor skillnad på kvaliteten, jag hade en  Caprice Classic Sedan 91:a för ett helt gäng med år sedan som bruksbil, var inte mycket jag fick skruva där inte. Man var rätt kunglig i den och jag vill tillbaka till dom rötterna där jag hör hemma, en hand klockan 10, en hamburgare i högernäven svävandes fram. big_smile

Sådärja, nu känner vi vibbarna! wink

Jag skulle tro att det inte är helt olikt förfarande att köpa en amerikansk ”standard-brukshäck” som det varit för mig när jag letat engelska bilar. De är helt enkelt ovanliga och man får scrolla blocket varje morgon och vara på pass. Gamla klassiska jänkare finns det såklart en uppsjö av, och dessa till sanslösa överpriser enligt mig, men att hitta en ”vanlig” jänkare med 15år på nacken kräver nog en del letande. Men så plötsligt när du sveper annonserna så händer det!

Tack för svaret caromania. smile

Haha ja man blir ju sugen på hamburgare bara av att skriva hamburgare, sen att tänka på lök, sallad, dressing, inlagd gurka och ost glömmer man nästan bort det här med bil. big_smile

Nej visst är det sant att man får leta och leta och leta. Tyvärr är jag lite pedant så sett så jag tar snubbelben på mig själv lite. Men vi får nog vara lite glada här ändå som bilentusiaster att bilarna håller ett bra värde även om ibland för högt.
Det hade sannolikt annars varit fler bilar som dukat under för fylla och bristande förståelse för hur man bevarar bilar.

Hursomhelst blocket är en given sida.

Vilka fler länder i Europa kan dessa bilar finnas och har någon någon sida att hänvisa typ till Italien eller Belgien som var populärt tidigare att ta hem bilar ifrån?

Senast redigerat av M123 (6 januari 2020)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
caromania Forummoderator
6 januari 2020 · 9 296 Inlägg

Fegis. Jag köpte en av mina nuvarande, min ”brukshobbbybil” osedd, betalade handpenning och flög till Göteborg för att köra hem den. Men vill man ha en bil som tillverkats i 600 ex där det finns kanske 25-30 kvar så blir det snävt att vara kräsen...

Autoscout är väl den sidan som gäller i Europa? Har en kompis som köpt både från Italien, Spanien och Tyskland där.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
chevalillis bilmekaniker
6 januari 2020 · 131 Inlägg

M123 skrev:

chevalillis skrev:
Bra val av bil.
Finns några bra köp o sälj på facebook för den typen av bilar om du har det?
Annars är det nog blocket eller usa som gäller.

Tjena chevalillis, tack för input.

Jag håller med valet är enastående! 😆 Äh fan det där Facebook har jag inte ens tänkt på alls, jag har ju inte det heller är ju det där med annonser man går miste om.

Sen är det sant det där med USA, det tråkiga just nu är den här väldigt svaga kronan mot dollarn. Hittar man inte det där klippet gör man nog väldigt dåliga affärer.
Har inte tagit hem någon bil någon gång så är grön, såg dock hos handlare att dom ville ha närmare 249.50 dollar i hantering och dokumentetsavgift plus nästan 7% i skatt på bilen.
Det blir en ofantlig dyrt i slutändan på en bil dom vill ha 12,998 dollars för.
Sen frakten och moms och tull. Jag vågar inte ens räkna på vad bilen blir att kosta hemma.
Men som sagt hittar man en billig bil är ju förutsättningarna ett helt annat. smile

Men USA är ju inte uteslutet bara den bilen jag hittat.

Misstänkte att det kunde vara så med facebook:)

Börjar ju tunnas ut med dom i usa oxå tyvärr och blir ju rätt dyrt att få hem dom men man får ju en bil som triligen inte är lika rostiga som dom här, chevor är ju lite som att man får kolla oljan o fylla på plåt tyvärr.

Letade en stund då jag skulle köpa min 2010 men hade rätt snäva krav så fanns typ inga som passade in.

Vad tänkte du dig då? Sedan eller kombi?
Låga mil eller bara bra skick?

Senast redigerat av chevalillis (7 januari 2020)

M123
7 januari 2020 · 962 Inlägg

caromania skrev:
Fegis. Jag köpte en av mina nuvarande, min ”brukshobbbybil” osedd, betalade handpenning och flög till Göteborg för att köra hem den. Men vill man ha en bil som tillverkats i 600 ex där det finns kanske 25-30 kvar så blir det snävt att vara kräsen...

Autoscout är väl den sidan som gäller i Europa? Har en kompis som köpt både från Italien, Spanien och Tyskland där.

Tack för länken! smile
Var precis vad jag var ute efter, fanns några bilar så nu ska jag hålla stenkoll där med.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
M123
7 januari 2020 · 962 Inlägg

chevalillis skrev:

M123 skrev:

chevalillis skrev:
Bra val av bil.
Finns några bra köp o sälj på facebook för den typen av bilar om du har det?
Annars är det nog blocket eller usa som gäller.

Tjena chevalillis, tack för input.

Jag håller med valet är enastående! 😆 Äh fan det där Facebook har jag inte ens tänkt på alls, jag har ju inte det heller är ju det där med annonser man går miste om.

Sen är det sant det där med USA, det tråkiga just nu är den här väldigt svaga kronan mot dollarn. Hittar man inte det där klippet gör man nog väldigt dåliga affärer.
Har inte tagit hem någon bil någon gång så är grön, såg dock hos handlare att dom ville ha närmare 249.50 dollar i hantering och dokumentetsavgift plus nästan 7% i skatt på bilen.
Det blir en ofantlig dyrt i slutändan på en bil dom vill ha 12,998 dollars för.
Sen frakten och moms och tull. Jag vågar inte ens räkna på vad bilen blir att kosta hemma.
Men som sagt hittar man en billig bil är ju förutsättningarna ett helt annat. smile

Men USA är ju inte uteslutet bara den bilen jag hittat.

Misstänkte att det kunde vara så med facebook:)

Börjar ju tunnas ut med dom i usa oxå tyvärr och blir ju rätt dyrt att få hem dom men man får ju en bil som triligen inte är lika rostiga som dom här, chevor är ju lite som att man får kolla oljan o fylla på plåt tyvärr.

Letade en stund då jag skulle köpa min 2010 men hade rätt snäva krav så fanns typ inga som passade in.

Vad tänkte du dig då? Sedan eller kombi?
Låga mil eller bara bra skick?
Känner en som är rätt duktig på att nosa upp sånna här tror han har en sedan stående nu om den inte blivit såld.

Absolut allra helst så är det en wagon som suget är draget till, dels för det praktiska men framförallt jag är och har alltid varit helsåld på designen. smile

Men som sagt hela plattformen är intressant det jag är minst intresserad av är Buick som Sedan, Caprice 9c1 och Impala SS, SS:en har ju så tråkig inredning är väl överskattad mot syskonen. Om jag rangordnar från mest intressant till minst ser det ut enligt följande, dock skulle jag absolut gott kunna äga någon av dessa.

• Buick Roadmaster Wagon
• Cadillac Fleetwood (Brougham)
• Chevrolet Caprice Wagon
• Oldsmobile Custom Cruiser
• Chevrolet Caprice Sedan
• Chevrolet 9c1 både Sedan och Wagon
• Chevrolet Impala SS
• Buick Rodmaster Sedan

Sen skick går före mil alla dagar i veckan, vill försöka få tag på en så fin solid bil som möjligt, men kan man välja fin bil med få mil tar jag naturligtvis helst den.

Lite kul är att jag sparat all litteratur, så som har en helt oöppnad ny Parts And Illustration Catalog (effective January 93) och en öppnad av sista utgåvan på papper (effective May 93) Samt Original Service Manual för 91.
Har även två split helt ny fjärrkontroller liggandes för Keyless entry samt nästan oanvända vinterdäck på stålfälg med 9c1 centrumkåpor, nu är väl däcken ur datum men den som spar den har. big_smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cuefa Ain't no place like home...
7 januari 2020 · 4 628 Inlägg

Du har även AutoScout24 som kan ha fler/andra annonser än Mobile.

Snabb sökningar gav följande resultat:
https://www.autoscout24.com/lst/chevrol … C&ac=0
https://www.autoscout24.com/lst/buick/r … ;ac=0&

Kanske kan vara något att hålla koll på? smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
M123
7 januari 2020 · 962 Inlägg

Cuefa skrev:
Du har även AutoScout24 som kan ha fler/andra annonser än Mobile.

Snabb sökningar gav följande resultat:
https://www.autoscout24.com/lst/chevrol … C&ac=0
https://www.autoscout24.com/lst/buick/r … ;ac=0&

Kanske kan vara något att hålla koll på? smile

Tack Cuefa! smile Yes den där sidan är att räkna med, caromania hann tyvärr före den här gången men den är intressant.
Dock var Capricen lite för trött för min smak men finns ett par intressanta Buicks där. smile

Jag blir att fundera lite nu hur dollarn kommer att reagera på det här med Iran och Irak nu? Känslan säger att den lär försvagas när inte läget är lika stabilt. Men samtidigt vet man ju inte då USA har ju gått som tåget nu ett bra tag, ja inte som våra tåg för dom går lika bra som dom Röd-Gröna, utan som vanlig tåg i vanliga I-länder. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.
Cuefa Ain't no place like home...
7 januari 2020 · 4 628 Inlägg

M123 skrev:

Cuefa skrev:
Du har även AutoScout24 som kan ha fler/andra annonser än Mobile.

Snabb sökningar gav följande resultat:
https://www.autoscout24.com/lst/chevrol … C&ac=0
https://www.autoscout24.com/lst/buick/r … ;ac=0&

Kanske kan vara något att hålla koll på? smile

Tack Cuefa! smile Yes den där sidan är att räkna med, caromania hann tyvärr före den här gången men den är intressant.
Dock var Capricen lite för trött för min smak men finns ett par intressanta Buicks där. smile

Jag blir att fundera lite nu hur dollarn kommer att reagera på det här med Iran och Irak nu? Känslan säger att den lär försvagas när inte läget är lika stabilt. Men samtidigt vet man ju inte då USA har ju gått som tåget nu ett bra tag, ja inte som våra tåg för dom går lika bra som dom Röd-Gröna, utan som vanlig tåg i vanliga I-länder. smile

Missade det jag ^^

Ja det var ont om fina chevor men det finns ju en Roadmaster som påstås ha gått 4000 mil, och den såg förbannat jävla ny ut! (på bilderna, ska väl tilläggas...)

Får se vad du hittar!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang