Ingen ström till bilen vw vento mk3 1996 (problemet löst)

Honydow
7 januari 2020 · 17 Inlägg

Tjena,

Jag hade lite problem med abs och airbag innan julen men idag får jag ingen ström till bilen. Bilen startade innan jul men batteriet tömdes snabbt. Det batteriet som var i va inte så nytt så jag köpte ett annat för att va säker, men jag får absolut ingen ström till bilen. Inga lampor, inte ens klockan eller hur mycket bilen rullat visas. Jag får ingen gnista när jag sätter på det nya batteriet.

Mvh Boris

Redigerat:
Idag var det nya batteriet fulladdat och skulle testa det, men ingen ström i bilen. Jag skrapade rosten från + och - kablarna samt tog ut hela säkrings boxen för att blåsa det med tryckluft för att sedan sätta in det igen. Halleluja, jag har liv i bilen. Trodde jag hade förstört bilen eller nåt sånt.

Senast redigerat av Honydow (8 januari 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2020 · 17 478 Inlägg

Honydow skrev:
Tjena,

Jag hade lite problem med abs och airbag innan julen men idag får jag ingen ström till bilen. Bilen startade innan jul men batteriet tömdes snabbt. Det batteriet som var i va inte så nytt så jag köpte ett annat för att va säker, men jag får absolut ingen ström till bilen. Inga lampor, inte ens klockan eller hur mycket bilen rullat visas. Jag får ingen gnista när jag sätter på det nya batteriet.

Mvh Boris

Spänning i det nya?.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Honydow
7 januari 2020 · 17 Inlägg

På det nya är det 12,9 V. Batteriet funkar i den andra bilen

uhlin
7 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Nån typ av huvudsäkring som gått kanske?

Meaganeowner
7 januari 2020 · 2 250 Inlägg

Verkar som om du har SPÄNNING i batteriet men ingen ström från detta. Alltså har du avbrott.
(Ström TILL bilen, kan du ju få om du ansluter t ex motorvärmare eller med startkablar, från ett annat batteri.)

Följ de grova kablarna från batteriet.
Har väl oxiderat under en kabelsko mot säkringar vid batteriet (på nyare bilar) eller nere vid startmotorn (dit går grova pluskabeln från batteriet på äldre bilar.

Kolla kabel från minuspolen, alltså i båda ändarna, så att det verkligen är kontakt med motorblock och chassie.
Förr var det vanligt att en kabelfläta gick sönder. Kabelfläta användes ofta som minusledare, alltså på samma sätt som en kabel.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 januari 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2020 · 17 478 Inlägg

Meaganeowner skrev:
Verkar som om du har SPÄNNING i batteriet men ingen ström från detta. Alltså har du avbrott.
(Ström TILL bilen, kan du ju få om du ansluter t ex motorvärmare eller med startkablar, från ett annat batteri.)

Följ de grova kablarna från batteriet.
Har väl oxiderat under en kabelsko mot säkringar vid batteriet (på nyare bilar) eller nere vid startmotorn (dit går grova pluskabeln från batteriet på äldre bilar.

Kolla kabel från minuspolen, alltså i båda ändarna, så att det verkligen är kontakt med motorblock och chassie.
Förr var det vanligt att en kabelfläta gick sönder. Kabelfläta användes ofta som minusledare, alltså på samma sätt som en kabel.

Du hade nog inte gillat att höra mig på jobbet... Hade ingen kräm i en EVAP-ventil häromdagen, hade även idiotsignal från en ljusmodul...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Meaganeowner
7 januari 2020 · 2 250 Inlägg

smile

Viss medvetenhet om att alla inte förstår en...
Ja, det är bra! Kommer man långt med.


Men kan bli svårt om man inte förstår varandra på arbetsplatsen, företaget, koncernen o s v.

Känner en som har säljansvar mot danmark. Alla samtal, korrespondens, kontraktskrivande o s v sker på engelska, för att undvika fel och tvetydigheter.


BT

Så ska vi se vad TS har för sig... Kanske hittat felet.

Oavsett så verkar det vara ett rejält fel. Och de brukar vara relativt lätta att hitta.

.

Senast redigerat av Meaganeowner (7 januari 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang