Ford Focus-00 går inte att låsa upp motorhuven

stukkinmudd
14 januari 2020 · 8 Inlägg

Halloj,

Är ägare av en Ford Focus-00 som jag mekar lite grann med efter kompetens eller efter goda råd på forum.

Det går inte längre att låsa upp motorhuven med bilens nyckel. Har provat 5-56 och försökt vrida mjukt åt båda hållen för att mjuka upp vad som nu blivit stelt. Jag vågar inte ta i, med risk att man bryter av nyckeln. Någon som har tips på hur man tvingar upp låset. Låset måste öppnas även om det inte går på konventionellt sätt. Man kan ju behöva komma in och fylla på vatten, olja ock så. Det skall vara ett sätt så jag lätt kan komma in i framtiden.

Bmsone Reservdelsnisse
14 januari 2020 · 182 Inlägg

Troligen har salt kommit in och fått låset att oxidera. Har på flera bilar fått till låscylindrar med Würths oxidlösare för elektronik. Fungerar kanon, men glöm inte smörja efter för det blir helt torrt efter den behandlingen också.

https://www.wurth.se/produkter/kemi/smo … ontakt-ol/

Volvo V70II D3 "Momentum" (2011)
jaka54
14 januari 2020 · 5 680 Inlägg

Hej!
Nyckel till motorhuven?

Skitungen
14 januari 2020 · 199 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nyckel till motorhuven?

Japp, nyckelhålet sitter bakom Fordmärket har jag för mig.

stukkinmudd
14 januari 2020 · 8 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Nyckel till motorhuven?

Jäpp
Ford hade en mysko idé om att slippa en öppnare inne i kupén, genom att med bilens startnyckel öppna huven i ett lås längst fram (på utsidan), på dessa modeller. Jag tror de tog bort det systemet senare, eftersom det kommer in så mycket skräp, smuts, salt i nyckelhålet. Men jag skall inte klaga. Låset funkade i 20 år, åndå, på min bil. Men nu skall jag alltså in under huven (även om det inte går), så hur gör jag? Det känns att det lutar mot våld av något slag för att tvinga låset att öppna sig?

stukkinmudd
14 januari 2020 · 8 Inlägg

Bmsone skrev:
Troligen har salt kommit in och fått låset att oxidera. Har på flera bilar fått till låscylindrar med Würths oxidlösare för elektronik. Fungerar kanon, men glöm inte smörja efter för det blir helt torrt efter den behandlingen också.

https://www.wurth.se/produkter/kemi/smo … ontakt-ol/

Jag har kollat med Würth. De säljer inte till privatpersoner, och de har inte heller återförsäljare, pga någon bisarr svensk lag. Skall dock ändå till Flensburg i helgen, skall se om det går att köpa den där. Har hittat en adress.

Men hade förstås hoppats kunna komma in i motorutrymmet innan dess för att fylla på olja, kylar-och spolarvätska innan resan.

Snurriis
14 januari 2020 · 761 Inlägg

stukkinmudd skrev:

Bmsone skrev:
Troligen har salt kommit in och fått låset att oxidera. Har på flera bilar fått till låscylindrar med Würths oxidlösare för elektronik. Fungerar kanon, men glöm inte smörja efter för det blir helt torrt efter den behandlingen också.

https://www.wurth.se/produkter/kemi/smo … ontakt-ol/

Jag har kollat med Würth. De säljer inte till privatpersoner, och de har inte heller återförsäljare, pga någon bisarr svensk lag. Skall dock ändå till Flensburg i helgen, skall se om det går att köpa den där. Har hittat en adress.

Men hade förstås hoppats kunna komma in i motorutrymmet innan dess för att fylla på olja, kylar-och spolarvätska innan resan.

Emm i Sthlm så har dom markbutik samt säljer till privatperson.

Äre inte så att man vrider på nyckeln samt drar ned "ford märket" lite till för att släppa spärren?

zzr9409209
14 januari 2020 · 716 Inlägg

Nej så gör man inte.man vrider åt ett håll ,då låser den upp,sedan vrider man åt andra hållet,=släpper "säkerhetsspärren"

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang