Varningslampa tänd för kylarvätska och batteri på BMW 325i e91 2010

hey_it_me
25 december 2019 · 49 Inlägg

Ja då var det dags för något problem igen med bilen. I förrgår tändes varningslampa för kylarvätska efter att ha kört en bit som involverade mycket kökörning. Sen när jag kom hem tändes varningslampan för batteriet också. Kollade kylarvätskenivån när motorn var kall men pinnen där man ska mäta nivån var långt nere i kärlet och det såg helt tomt ut. Så jag tänkte fylla på kylarvätska och se om det läcker någonstans. Bytte kylarvätska för 4 månader sedan och funderar på om det kan ha något samband eller om det helt enkelt bara blivit någon läcka efter det. Kan inte köpa kylarvätska förrän på fredag då det är stängt nu. Gör det något om bilen står tills dess med för lite kylarvätska eller eventuellt ingen kylarvätska alls?

Sen undrar jag hur jag ska göra med batteriet. Bör jag köpa en laddare och ladda upp det? Jag kör mycket korta sträckor så det kan vara därför det blivit dåligt laddat.

uhlin
25 december 2019 · 2 834 Inlägg

Det gör inget om den står med för lite kylvätska men åk inte med bilen innan du fyllt på och håll koll på om det försvinner och isåfall vart, slang eller vattenpump eller värsta fall toppackning!

Skulle kunna varit luft i systemet efter bytet men 4 månader känns länge..... Så förmodligen nån läcka.

Ang. batteriet förstår jag som det var laddlampan som tändes.

Kolla så den laddar först. Visst batteriladdare i all ära... Men laddar inte bilen hjälper en sån föga. Men bra att införskaffa om du åker kortare sträckor. Bra också att göra en längre tur på runt 4 mil iallafall då och då. I synnerhet nu vintertid.

hey_it_me
25 december 2019 · 49 Inlägg

uhlin skrev:
Det gör inget om den står med för lite kylvätska men åk inte med bilen innan du fyllt på och håll koll på om det försvinner och isåfall vart, slang eller vattenpump eller värsta fall toppackning!

Skulle kunna varit luft i systemet efter bytet men 4 månader känns länge..... Så förmodligen nån läcka.

Ang. batteriet förstår jag som det var laddlampan som tändes.

Kolla så den laddar först. Visst batteriladdare i all ära... Men laddar inte bilen hjälper en sån föga. Men bra att införskaffa om du åker kortare sträckor. Bra också att göra en längre tur på runt 4 mil iallafall då och då. I synnerhet nu vintertid.

Ska köpa glykol på fredag och fylla på så får jag se om det läcker någonstans. Bilen får stå tills dess.

Hur kan jag kolla om batteriet laddar? Bör lampan slockna om jag kör en längre tur och batteriet laddar som det ska?

uhlin
25 december 2019 · 2 834 Inlägg

Du kollar med hjälp av en multimeter. Brukar finnas på macken och biltillbehörsbutiker.

Du mäter över batteriets + och - poler.

Spänningen (volt) bör ligga på ungefär 13.8 volt med motor igång.

Xebers76
25 december 2019 · 2 264 Inlägg

Enklast är att mäta över kontakterna i motorrummet, batteriet kan va lite knöligt att komma åt. Om jag inte minns helt fel ska dem bilarna lägga sig på 14.1 med motorn igång.

Om du byter batteri så köp ett med samma ampere, ska man byta till annan storlek krävs en programmering.

hey_it_me
27 december 2019 · 49 Inlägg

uhlin skrev:
Det gör inget om den står med för lite kylvätska men åk inte med bilen innan du fyllt på och håll koll på om det försvinner och isåfall vart, slang eller vattenpump eller värsta fall toppackning!

Skulle kunna varit luft i systemet efter bytet men 4 månader känns länge..... Så förmodligen nån läcka.

Ang. batteriet förstår jag som det var laddlampan som tändes.

Kolla så den laddar först. Visst batteriladdare i all ära... Men laddar inte bilen hjälper en sån föga. Men bra att införskaffa om du åker kortare sträckor. Bra också att göra en längre tur på runt 4 mil iallafall då och då. I synnerhet nu vintertid.

Fyllde på 1 liter kylarvätska nyss och kan konstatera att det läcker någonstans. Behöver nog bärga bilen till en verkstad. Är det någon som kan se på bilden vart det kan tänkas läcka? Det bara rinner rakt igenom. Nästan så man tror att avtappningspluggen är borta. Kan väl inte vara så att de skruvade åt den för dåligt när jag bytte kylarvätska förut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-7c234fc970d9b0514aa3039fe740ecf7.jpg

uhlin
27 december 2019 · 2 834 Inlägg

hey_it_me skrev:

uhlin skrev:
Det gör inget om den står med för lite kylvätska men åk inte med bilen innan du fyllt på och håll koll på om det försvinner och isåfall vart, slang eller vattenpump eller värsta fall toppackning!

Skulle kunna varit luft i systemet efter bytet men 4 månader känns länge..... Så förmodligen nån läcka.

Ang. batteriet förstår jag som det var laddlampan som tändes.

Kolla så den laddar först. Visst batteriladdare i all ära... Men laddar inte bilen hjälper en sån föga. Men bra att införskaffa om du åker kortare sträckor. Bra också att göra en längre tur på runt 4 mil iallafall då och då. I synnerhet nu vintertid.

Fyllde på 1 liter kylarvätska nyss och kan konstatera att det läcker någonstans. Behöver nog bärga bilen till en verkstad. Är det någon som kan se på bilden vart det kan tänkas läcka? Det bara rinner rakt igenom. Nästan så man tror att avtappningspluggen är borta. Kan väl inte vara så att de skruvade åt den för dåligt när jag bytte kylarvätska förut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/230/229538/229538-7c234fc970d9b0514aa3039fe740ecf7.jpg

Svårt att se med bild tagen underifrån då det är ett plastskydd det rinner på först
innan det rinner ner på marken,  kan vara precis vart som helst.

Men med en sån läcka så borde du kunna se vart det kommer från.

Rent spontan gissning vattenpump, kylare eller slang.

Senast redigerat av uhlin (27 december 2019)

hey_it_me
3 januari 2020 · 49 Inlägg

Fick bilen bärgad till verkstad idag. Avtappningspluggen låg längst ner innanför motorhuven. Troligen gick plasten där pluggen ska sitta sönder när de bytte kylarvätska, konstigt att den lossnade 4 månader senare bara. Verkstan tror kylaren måste bytas och jag hoppas på att få både bärgning och reparation betald.

uhlin
3 januari 2020 · 2 834 Inlägg

Inte för att vara sån nu då...... Men tror knappast verkstaden står för både bärgning och kylare samt jobb så här 4 månader efteråt.

Möjligen inom 1-2 veckor, fast knappast hela summan då heller.

Du får nog bereda dig på att bekosta detta ur egen ficka.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 januari 2020 · 17 448 Inlägg

med tanke på att den läckt så mycket kylarvätska att laddningslampan tänds så har väl multiremmen blivit marinerad i glykol och bör bytas.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
hey_it_me
16 januari 2020 · 49 Inlägg

Hybrid_ skrev:
med tanke på att den läckt så mycket kylarvätska att laddningslampan tänds så har väl multiremmen blivit marinerad i glykol och bör bytas.

Tror du? Det borde väl verkstan ha sagt något om isåfall. Går multiremmen i närheten av kylarens avtappningsplugg? För det var där det läckte.

hey_it_me
16 januari 2020 · 49 Inlägg

uhlin skrev:
Inte för att vara sån nu då...... Men tror knappast verkstaden står för både bärgning och kylare samt jobb så här 4 månader efteråt.

Möjligen inom 1-2 veckor, fast knappast hela summan då heller.

Du får nog bereda dig på att bekosta detta ur egen ficka.

Jag behövde inte betala något för reparationen som tur var. Är det vanligt att man behöver fylla på kylarvätska efter att man bytt kylare? Kollade nivån och den var lite under min-strecket efter att jag hämtat den på verkstaden och kört några mil.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 januari 2020 · 17 448 Inlägg

hey_it_me skrev:

uhlin skrev:
Inte för att vara sån nu då...... Men tror knappast verkstaden står för både bärgning och kylare samt jobb så här 4 månader efteråt.

Möjligen inom 1-2 veckor, fast knappast hela summan då heller.

Du får nog bereda dig på att bekosta detta ur egen ficka.

Jag behövde inte betala något för reparationen som tur var. Är det vanligt att man behöver fylla på kylarvätska efter att man bytt kylare? Kollade nivån och den var lite under min-strecket efter att jag hämtat den på verkstaden och kört några mil.

Fullt normalt. De kan inte få ut all luft på bara en luftning eller två.
Inget att oroa sig för. Tvärtom, bra att luften stiger uppåt så den försvinner ur systemet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang