Lucasliindstrom skrev:
Loveless skrev:
Kul med en motor till!

Men jag hade nog valt att köra den som sugis eller leta upp ett turbo-block. Sugblocken saknar ju kolvoljekylningen. Sitter ett munstycke som sprutar olja under varje kolv på D24T och D24TIC. Sugisar är rätt underskattade, det är inte så slöa som folk säger och mindre som kan krångla.
Jag köpte ett i princip tomt D24TIC svartblock från 940 med 5 kolvar med stakar och 5 munstycken till kolvoljekylningen. Den 6:e kolven hade slagit i ventilerna p.g.a. kamremshaveri och även förstört munstycket. Men blocket såg fint ut i övrigt. Gav en femhundring för allt, mer behöver man oftast inte ge för ett turbo-block.
Ja precis. Ja hade ett svartblock med oljekylning som ja hade tänkt använda men insåg att de inte var nått att ha då fodren i cylindern hade släppt. Och detta GrönBlock hade ja liggandes i oerhört fint skick då vändkanterna knappt känns eller syns. Ja hade en 245 diesel som inte alls var så slö faktiskt, var precis som vilken diesel som helst

sen vet ja inte vad ja ska göra med denna Mer än att sätta ihop den. Har fått tag i ett 240 tråg så kanske blir nån 240 diesel bygge
Ah, vad synd. Då förstår jag! Jo, alltid bättre att bygga på ett fräscht block. Kul med ett eventuellt 240 bygge! Kommer definitivt att följa i så fall.

Fick du ordning på hastighetsmätaren btw? Vill minnas att det fjärde stiftet kom på Jetronic 2.4 på årsmodell 88B och egentligen bara är till för hastighetsmätarsignal till bränsleboxen, men jag ska inte svära på det. Hur som helst behöver ju mätaren stämma överens med givaren och mätskivan i bakaxeln, annars kommer den inte att fungera eller visa fel. Vet att man bytte både mätskivan, givare och hela locket på bakaxlarna (till ett i aluminium, de tidigare är gjorda i tunn plåt som ibland rostar sönder) kring 89/90 (möjligen 88B) och att de senare modellerna har en givare som är monterad med en insexskruv. De tidigare har en rund anslutning. Av bilderna att döma är din hastighetsmätare från 88 eller äldre. Klockan ser ut att komma från en -84 (som ju är enda årsmodellen som har stora klockan) med alla siffror utskrivna. Temp och tank är dock inte av 84:ans modell. Men det intressanta är ju att mätarn och bakaxeln matchar. Ta gärna en bild på locket till bakaxeln, där givaren sitter.

Senast redigerat av Loveless (30 januari 2020)