Volvo 745 gle D24tic + d24 renovering

Volvo 745gle turbodiesel usa import som ska fixas upp då den köptes utan motor och diverse små saker. Renoverar även en d24sug på sidan av.

Lucasliindstrom

  • 42 Följare
  • 10 298 Visningar
  • Uppdaterades senast 6 februari
Lucasliindstrom
23 januari · 64 Inlägg
#81

volvoqq skrev:

turbonova skrev:
Lätt den snyggaste fronten man kan ha på volvos 700-serie smile

Kan inte mer än att hålla med om det wink

Jo ser bra ut cool

volvoqq Lastbilsmekaniker
23 januari · 3 946 Inlägg
#82

Lucasliindstrom skrev:

volvoqq skrev:

turbonova skrev:
Lätt den snyggaste fronten man kan ha på volvos 700-serie smile

Kan inte mer än att hålla med om det wink

Jo ser bra ut cool

Dyra men snygga wink

Lucasliindstrom
23 januari · 64 Inlägg
#83

volvoqq skrev:

Lucasliindstrom skrev:

volvoqq skrev:
Kan inte mer än att hålla med om det wink

Jo ser bra ut cool

Dyra men snygga wink

Joo men tur ja fick min till rätt bra pris wink

Senast redigerat av Lucasliindstrom (23 januari )

volvoqq Lastbilsmekaniker
23 januari · 3 946 Inlägg
#84

Lucasliindstrom skrev:

volvoqq skrev:

Lucasliindstrom skrev:

Jo ser bra ut cool

Dyra men snygga wink

Joo men tur ja fick min till rätt bra pris wink

Joo ibland skall man ha tur min har jag köpt och sedan förbättrat så är inte mycket kvar av det jag köpte men nu är den som jag vill ha den wink bara att få till en bil att satta dom på tongue

Lucasliindstrom
23 januari · 64 Inlägg
#85

volvoqq skrev:

Lucasliindstrom skrev:

volvoqq skrev:

Dyra men snygga wink

Joo men tur ja fick min till rätt bra pris wink

Joo ibland skall man ha tur min har jag köpt och sedan förbättrat så är inte mycket kvar av det jag köpte men nu är den som jag vill ha den wink bara att få till en bil att satta dom på tongue

Perfekt ju cool

Lucasliindstrom
24 januari · 64 Inlägg
#86

Bonus bild på usa dieseln wink
Händer inte så mycket just nu. Håller på leta felet till varför halvljuset glöder när man slår på helljus. Sen ska ja laga rost, kolla hastighetsmätare, koppla in överväxel och nå fler smågrejer

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-099293922170b35460c7e5b47c174766.jpg

Lucasliindstrom
24 januari · 64 Inlägg
#88

volvoqq skrev:
Kan vara dålig jord fram på bägge sidorna

Jo måste kolla det

Lucasliindstrom
25 januari · 64 Inlägg
#89

Efter mycket letande fick jag tag i en turbodiesel emblem big_smile nu ska ja bara finna ett till bakluckan också cool

https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-f592ee48ab59d83573ceb50cda1dbcd6.jpg

Berglund_89
29 januari · 1 123 Inlägg
#91
Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3
Lucasliindstrom
29 januari · 64 Inlägg
#92

Vid sidan av Anz så håller jag på renovera en d24sug smile får jag tag på grejer blir det turbo på denna med. Men behöver tråg, sprängkåpa och motorfästen för att kunna lägga den i en bil så om nån har grejer 240/740 d24 skriv gärna wink

Åt helgen blir det två motorer i delar så denna kan bli komplett cool
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-7c5a59bbc5a167d4899ab5ff507bf481.jpg

sonnype99
29 januari · 28 Inlägg
#93

Snyggt jobbat smile

Lucasliindstrom
29 januari · 64 Inlägg
#94

sonnype99 skrev:
Snyggt jobbat smile

Tackar big_smile

Loveless
30 januari · 297 Inlägg
#95

Kul med en motor till! big_smile Men jag hade nog valt att köra den som sugis eller leta upp ett turbo-block. Sugblocken saknar ju kolvoljekylningen. Sitter ett munstycke som sprutar olja under varje kolv på D24T och D24TIC. Sugisar är rätt underskattade, det är inte så slöa som folk säger och mindre som kan krångla.

Jag köpte ett i princip tomt D24TIC svartblock från 940 med 5 kolvar med stakar och 5 munstycken till kolvoljekylningen. Den 6:e kolven hade slagit i ventilerna p.g.a. kamremshaveri och även förstört munstycket. Men blocket såg fint ut i övrigt. Gav en femhundring för allt, mer behöver man oftast inte ge för ett turbo-block.

Lucasliindstrom
30 januari · 64 Inlägg
#96

Loveless skrev:
Kul med en motor till! big_smile Men jag hade nog valt att köra den som sugis eller leta upp ett turbo-block. Sugblocken saknar ju kolvoljekylningen. Sitter ett munstycke som sprutar olja under varje kolv på D24T och D24TIC. Sugisar är rätt underskattade, det är inte så slöa som folk säger och mindre som kan krångla.

Jag köpte ett i princip tomt D24TIC svartblock från 940 med 5 kolvar med stakar och 5 munstycken till kolvoljekylningen. Den 6:e kolven hade slagit i ventilerna p.g.a. kamremshaveri och även förstört munstycket. Men blocket såg fint ut i övrigt. Gav en femhundring för allt, mer behöver man oftast inte ge för ett turbo-block.

Ja precis. Ja hade ett svartblock med oljekylning som ja hade tänkt använda men insåg att de inte var nått att ha då fodren i cylindern hade släppt. Och detta GrönBlock hade ja liggandes i oerhört fint skick då vändkanterna knappt känns eller syns. Ja hade en 245 diesel som inte alls var så slö faktiskt, var precis som vilken diesel som helst smile sen vet ja inte vad ja ska göra med denna Mer än att sätta ihop den. Har fått tag i ett 240 tråg så kanske blir nån 240 diesel bygge

Loveless
30 januari · 297 Inlägg
#97

Lucasliindstrom skrev:

Loveless skrev:
Kul med en motor till! big_smile Men jag hade nog valt att köra den som sugis eller leta upp ett turbo-block. Sugblocken saknar ju kolvoljekylningen. Sitter ett munstycke som sprutar olja under varje kolv på D24T och D24TIC. Sugisar är rätt underskattade, det är inte så slöa som folk säger och mindre som kan krångla.

Jag köpte ett i princip tomt D24TIC svartblock från 940 med 5 kolvar med stakar och 5 munstycken till kolvoljekylningen. Den 6:e kolven hade slagit i ventilerna p.g.a. kamremshaveri och även förstört munstycket. Men blocket såg fint ut i övrigt. Gav en femhundring för allt, mer behöver man oftast inte ge för ett turbo-block.

Ja precis. Ja hade ett svartblock med oljekylning som ja hade tänkt använda men insåg att de inte var nått att ha då fodren i cylindern hade släppt. Och detta GrönBlock hade ja liggandes i oerhört fint skick då vändkanterna knappt känns eller syns. Ja hade en 245 diesel som inte alls var så slö faktiskt, var precis som vilken diesel som helst smile sen vet ja inte vad ja ska göra med denna Mer än att sätta ihop den. Har fått tag i ett 240 tråg så kanske blir nån 240 diesel bygge

Ah, vad synd. Då förstår jag! Jo, alltid bättre att bygga på ett fräscht block. Kul med ett eventuellt 240 bygge! Kommer definitivt att följa i så fall. roll

Fick du ordning på hastighetsmätaren btw? Vill minnas att det fjärde stiftet kom på Jetronic 2.4 på årsmodell 88B och egentligen bara är till för hastighetsmätarsignal till bränsleboxen, men jag ska inte svära på det. Hur som helst behöver ju mätaren stämma överens med givaren och mätskivan i bakaxeln, annars kommer den inte att fungera eller visa fel. Vet att man bytte både mätskivan, givare och hela locket på bakaxlarna (till ett i aluminium, de tidigare är gjorda i tunn plåt som ibland rostar sönder) kring 89/90 (möjligen 88B) och att de senare modellerna har en givare som är monterad med en insexskruv. De tidigare har en rund anslutning. Av bilderna att döma är din hastighetsmätare från 88 eller äldre. Klockan ser ut att komma från en -84 (som ju är enda årsmodellen som har stora klockan) med alla siffror utskrivna. Temp och tank är dock inte av 84:ans modell. Men det intressanta är ju att mätarn och bakaxeln matchar. Ta gärna en bild på locket till bakaxeln, där givaren sitter. smile

Senast redigerat av Loveless (30 januari )

Lucasliindstrom
30 januari · 64 Inlägg
#98

Ja vi får de vad framtiden har att erbjuda smile
Har inte hunnit kolla på hastighetsmätaren än, håller fortfarande på med spänningsfallet i hel/halvljus hmm vet inte riktigt så mycket om mätarhuset mer än att de är usa (mph) mätare och bilen i sig är ifrån 90. Kollade som snabbast på bakaxeln och såg bara att givaren var typ limmad runt och kablarna såg ut att va skarvad hmm är väldigt mycket ”epael” med fula skarvar, avklippta kablar osv. Blir mer och mer sugen på en oskruvad orginaldiesel smile men ska kolla mer på hastighetsmätaren nästa vecka och knäppa kort på bakaxeln

Senast redigerat av Lucasliindstrom (30 januari )

Lucasliindstrom
31 januari · 64 Inlägg
#99

Blev lite grön färg på blocket samt fick kolvarna åka i igen. Lagren såg bra ut och cylindrarna blivit honade. Har även handlat två sugisar i delar. Ena blocket är skrot då cylindervägg nummer fyra är sprucken men fanns mycket att ta ändå. Två pumpar fick jag med också dessvärre är båda stum hmm men ska ta dom på skolan och renovera smile fick med ett 240 tråg, synd ja inte var snabbare på att köpa grejerna då hade ja fått ett 740 tråg också.

Har grejat med 740in. Har bara 10V på hel/halvljus och hittar fan inte felet. Mätt som en idiot med multimetern men kommer ingen vart >sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-793813d256971ab7eb11fcf639d858e8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-53d5351e06fbc7954f0987b0f3244b49.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/232/231578/231578-1568e4d1be1c191b07ec673371f53972.jpg

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang