Vilken olja till gammal motor

iamLollipop
8 februari · 15 Inlägg
#1

Hej, jag har en kärra med en volvo b20a motor, jag har kört helsyntetisk olja ca 140mil men den har druckit en del av det. Och så ska det inte vara.
Betyder det att jag ska börja köra mineralolja, vilken typ isf?
Eller är motorn sliten?
Mvh Teo

Senast redigerat av iamLollipop (8 februari )

Hellre country-pop än hip-hop...
volvo duett b20 -64
Steff240
8 februari · 120 Inlägg
#2

Det är nog motorn som är lite sliten...
Syns det några läckage?

spillolja
8 februari · 2 299 Inlägg
#3

10W-40 eller 15w-40  om den fortfarande dricker kopiösa mängder med olja så tag 20W-50

annars fusk/helsyntet 5W-50

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
8 februari · 3 969 Inlägg
#4

Och sen utanpå det så kan man faktiskt ta ett kompprov ...

iamLollipop
9 februari · 15 Inlägg
#5

Eftersom att det inte kommer någon blårök från bilens avgaser så är det nog oljan eller något slitage då den är väldigt gammal.
Vad tycker ni om sådana tillsatser som "höjer kompressionen och sänker oljeförbrukningen".
Jag ska dessutom fixa en dunk 15w40 mineralolja för att se om den gillar det bättre.

Senast redigerat av iamLollipop (9 februari )

Hellre country-pop än hip-hop...
volvo duett b20 -64
iamLollipop
9 februari · 15 Inlägg
#6

Steff240 skrev:
Det är nog motorn som är lite sliten...
Syns det några läckage?

Inga läckage som jag kan se.

Hellre country-pop än hip-hop...
volvo duett b20 -64
husseman
9 februari · 55 Inlägg
#7

Slå i en oljeskölj, Sen ta den tjockaste skitolja du hittar vid oljebytet. En B20 går på allt, men tunn syntetolja blir bara dyrt o fyller ingen funktion i denna motor. Lycka till o skål/husse

torsen
9 februari · 3 746 Inlägg
#8

Förr i tiden, för väldigt länge sedan, när den lilla hundkojan från BMC var populär, tvingades jag använda Castrol R i min dåvarande Austin 1275 cc.
Den var visserligen grupp II-trimmad, men oljeförbrukningen på 1 lit/10 mil var föööör mycket.
Därför Castrol R som sänkte oljeförbrukningen till en femtedel.
Dessutom luktade det så himelskt gott, hahaha.
Oljan köpte jag i stor dunk, litet fat, genom en kompis i Eskilstuna vars brorsa var agent för Castrol.
Men Castrol R över disk gissar jag kostar multum, om man inte som jag hade en kontakt.

Hög oljeförbrukning skadar katalysatorn och leder till otillåtna avgasemissioner.

Om du genomför ett kompressionsprov och finner att "kompen" är dålig och inte påverkas när du slår olja i cylindrarna så är det ventilerna som inte är täta.
Kör du på exempelvis 3:ans växel i 50 - 70 km/t och släpper på gasen och det blåryker är det ventilstyrningarna/ventilskaften som är slitna så att motorn suger i sig olja den vägen.

husseman
9 februari · 55 Inlägg
#9

Hehe, skulle gissa på att trådskaparen inte har nån katalysator att vara rädd om. B20 är ju en gammal fin motor som användes på tiden när man inte hängde på en massa "gretaburkar" för att strypa den lilla effekt man hade.

mvh/husse

spillolja
9 februari · 2 299 Inlägg
#10

Jag gissar på att denna olja tätar ganska bra, tom mer än 20W-50:
https://www.motor-oel-guenstig.de/schmi … oroel?c=29

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Nybergrobin
9 februari · 2 040 Inlägg
#11

Kendall GT-1 Competition 20W-50 Liquid Titanium

Du ska ha en olja med zinktillsats!

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang