Volvo v50 D2 2012, glödstift ur funktion efter släckt "boka tid för service" lampa via dator.

husseman
12 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Smart att ta den till en annan verkstad så de får montera remmen rätt. Fast att en Auk. Volvoverkstad på nåt sätt skulle vara enda lösningen tror jag många inte håller med om. Inte de seriösaste eller bästa o definitivt mästare på att byta delar utan koll. Lycka till o Skål /husse

norden7
14 februari 2020 · 4 Inlägg

Hej igen!
Senaste nytt:

Jag tog bilen från den ursprungliga verkstaden  och lämnade den till Upplands motor - auktoriserad Volvo-verkstad.

På samma dag kunde de göra en felsökning och fick då fram svaret på allt:

Bilen saknar adaption (inlärning) på insprutningsventiler.

De gjorde en ny inlärning av dessa och jag fick idag hämta bilen och betala runt 2000kr för det hela.

Så då är frågan, kan det bli så att bilen tappar inlärning av insprutningen bara sådär? Eller måste det ha en åverkan på batteri, dator eller liknande för att det ska kunna ske?

Jag har inte rört bilen, men detta problem uppstod i direkt anslutning till att den ursprungliga verkstaden pluggade in sin dator i min bil för att släcka en servicelampa de hade glömt efter servicen.. Det tog ovanligt lång tid enligt mekanikern att släcka denna och han tryckte på flertalet knappar och gjorde saker i datorn innan lampan blev släckt.

/M

Senast redigerat av norden7 (14 februari 2020)

granadadr
14 februari 2020 · 7 269 Inlägg

tycker det låter som verkstadens fel, antingen felaktig utr?? eller felaktigt förfarande,

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
husseman
15 februari 2020 · 1 577 Inlägg

Låter konstigt, verkstaden måste på nåt sätt kommit in i grundinställningar man inte borde komma åt för att släcka en servicelampa o gjort nåt knas....  spridarnas inlärda värden ligger lagrade i ecu o påverkas inte av att strömmen bryts eller liknande. Fast skoj att Auk. volvo fixade "felet" o "bara" tog 2k för en diagnos/uppdatering. Hmm.. fast hela historien låter skum.  Nåja Skål/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang