5010
Sök

Bygga nytt 3" avgas

RS
886 Inlägg
1 juli 2007
Trådstartare
Tjena

Enligt en tuningfirma jag varit i kontakt med är det inte att rekommendera att bygga ett fullt 3" avgas eller köpa och sätta på bilen UTAN att mappa efteråt...laddtrycket kan tydligen "fara iväg"...stämmer det? hmm

Håller nämligen på att handla ett sånt nu och vill va säker innan jag monterar det.
Senast redigerat av Bostrom (1 juli 2007)

Focus RS

3 295 Inlägg
1 juli 2007
risken finns väl, men det är väl en liten risk man tar när man byter grejor på bilen.. big_smile

turboabstinens
442 Inlägg
2 juli 2007
Aldrig hört talas om, det är väl mer när man fulhöjer laddtrycker med en y/t-koppling?

Dock kan det ju vara bra att mappa efteråt, speciellt om du ska byta något mer innan.

ocertifierad klåpmekare

666 Inlägg
2 juli 2007
om du byter till 3" efterkatten så förändras ljudet och motortycker reduceras en del, oftast inte tillräckligt mycket för att göra någon direkt skillnad... om du däremot byter downpipen till ett grövre rör så evakueras mer avgaser från turbon lättare och det kan resultera i ett högre ladd... så fråga dig själv varför du byter, för att få effekt eller ljud!
ska du ha effekt så kan du byta hela och sedan mappa om den, annars bara du byter från katten och bak

//Silver

RS
886 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
Just nu sitter det 3" från katten och bakåt, men tänkte i så fall uppgradera framför katten till 3" också. Det är för att jag vill ha mer effekt, inte ljudet då jag tycker att det är skapligt skönt redan nu smile

Focus RS

666 Inlägg
2 juli 2007
men ska du ha mer effekt så är det absolut all ide att chippa den med, för bara byta downpipe å katt ger inte möe... å har nu nu hårdvaran så kan du på många ställen bara köpa mjukvaru chippet.. kostar oftast lika möe till de första stegen... så kör på me det som är anpassat för stor downpipe och race katt... å byt sen när du har råd

RS
886 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
silverbird skrev:
men ska du ha mer effekt så är det absolut all ide att chippa den med, för bara byta downpipe å katt ger inte möe... å har nu nu hårdvaran så kan du på många ställen bara köpa mjukvaru chippet.. kostar oftast lika möe till de första stegen... så kör på me det som är anpassat för stor downpipe och race katt... å byt sen när du har råd

Jo jag förstår det, men det finns tydligen inget chip till GT4or så det blir ju mappning som går på 15000...tänkte bara om det gjorde nånting om man uppgraderade avgassystemet först innan man mappar. Men i så fall kanske det är bättre att spara ihop pengar och göra allt på samma gång.

Focus RS

Sök