5015
Sök

Turbotryck i Saab 9-5?

538 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
Har en snabb fraga om min saab. e pa semster sa jag hoppas ni forstor vad jag skiver, det e sa att turbotrycket i min saab har okat med 0.1-0.2 mot vad den var hemma i sverige, e det nan som vet vad detta kan bero pa.kan det vara sa att jag tanka 100 oktaning bensin i tyskland samt att jag var ca 700 meter upp i bergen dar det e tunare luft?eller e det sa att min turbo haller pa att lagga av!?
hoppas ni fattar vad jag skirvit, inte latt utan svenska bokstaver. smile

658 Inlägg
28 juni 2007
Kan bero på flera saker.. Kan vara så att det är soppan som du skriver.. Kan vara tryckskillnad i luften, lufttemperatur och luftfuktigheten.. eller kombinationer.. Skulle något vara trasigt så tror jag snarare på laddtrycksstyrningen, magnetventil eller så.. Prova tanka soppa med lägre oktantal..

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

538 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
hur vet jag om nat e trasigt eller haller pa att ge sig? inte kul om nat pajar har nere!

658 Inlägg
28 juni 2007
Svårt att kolla utan att byta delarna. Fast jag skulle med största sannorlikhet tro att det är bensinen tillsammans med väderförhållandet som gör det. Testa tanka vanlig soppa om det finns och dra ner från berget en sväng och testa. Fast det kanske inte heller är möjligt?
Kolla på forum.saabturboclub.com, där finns det många väldigt kompetenta grabbar.

658 Inlägg
28 juni 2007
Förresten, märker du någon skillnad? Kan ju vara så enkelt att det är mätaren annars..

538 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
JoQe skrev:
Förresten, märker du någon skillnad? Kan ju vara så enkelt att det är mätaren annars..

jag tankte inte pa om det var na storre skilland faktist, 4 pers + 3 fulla vaskor. bilen gick/gar bra som fan. va lite orolig om nat haller pa att ge sig, den gar normalt nu, rycker inte, och det later inget heller!
tack for svaren.

658 Inlägg
28 juni 2007
Så länge den inte verkar gå dåligt och inte drar olja eller kylarvätska eller ryker konstigt ska det nog inte vara några som helst problem. Gått långt? Ordentligt servad?

538 Inlägg
28 juni 2007
Trådstartare
JoQe skrev:
Så länge den inte verkar gå dåligt och inte drar olja eller kylarvätska eller ryker konstigt ska det nog inte vara några som helst problem. Gått långt? Ordentligt servad?

absolut fullservad pa saab, olja bytt var 1000 mil, bytte for 300 mil sen(olja+oljefilter), gatt 13200 nanstans.

Diesel puffare ;)
161 Inlägg
29 juni 2007
Ehh.. du har en 9-5 med T7 det är ett tänkande system så den jobbar inte efter ett visst laddtryck utan en viss effekt! så det är helt normalt att laddtrycket kan gå upp samt ner..

Systemet är konsturerat så för att du skall ha ut maximal effekt på bilen var du än befinner dig utan att det skall skada bilen smile

Gå in på www.stcs.com de kan hjälpa dig bättre!!

//Andreas

Bygger en Fabia RSI = Snabbare och Snyggare!!

538 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
RHO skrev:
Ehh.. du har en 9-5 med T7 det är ett tänkande system så den jobbar inte efter ett visst laddtryck utan en viss effekt! så det är helt normalt att laddtrycket kan gå upp samt ner..

Systemet är konsturerat så för att du skall ha ut maximal effekt på bilen var du än befinner dig utan att det skall skada bilen smile

Gå in på www.stcs.com de kan hjälpa dig bättre!!

//Andreas

jassa, det dar T7 systemet verkar vara ratt bra big_smile, tack for hjalpen.

Sök