Volvo 244 1985 bensin, förgasare

JacobHag
7 mars 2020 · 37 Inlägg

Hej, efter jag har kört bilen ett tag så lossar en plugg på baksidan av motorn, lyckades hitta den öppnade topplocket och satte tebakas den. Nu två veckor senare lossade den igen denna gången hittade jag inte den. Vet nån vad den heter? Mekonomen visste ej.

Volvo 244 gl 1985 2.3 "Stridsvagnen" (1985)
Mack Forum- och sitemoderator
7 mars 2020 · 26 111 Inlägg

Har du någon bild på vart den här tingesten ska sitta?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Utmarks-Loke
7 mars 2020 · 5 809 Inlägg

Öppnade topplocket och satte tillbaka? Fattar ingenting, tror också det behövs bilder för att lösa det här.

Mack Forum- och sitemoderator
7 mars 2020 · 26 111 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Öppnade topplocket och satte tillbaka? Fattar ingenting, tror också det behövs bilder för att lösa det här.

Kan det vara ventilkåpan som menas?
Under den sitter det ju en packning baktill.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
JacobHag
7 mars 2020 · 37 Inlägg

Mack skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Öppnade topplocket och satte tillbaka? Fattar ingenting, tror också det behövs bilder för att lösa det här.

Kan det vara ventilkåpan som menas?
Under den sitter det ju en packning baktill.

Längst bak mot brandväggen, liten svart grej ser ut som locket på en mer flaska eller en snusdosa utan locket. Utan den är det som ett hål rakt in till kamaxeln. "Tätningsbricka kamaxel" tror jag den heter men förstår inte varför den lossnar? När den lossnar skvätter det ut olja mot brandväggen och de rinner ner till avgassystemet och då börjar de ryka och tur som jag har det inte börjat brinna.

Volvo 244 gl 1985 2.3 "Stridsvagnen" (1985)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
7 mars 2020 · 14 007 Inlägg

Är det möjligen gjutpluggen TS menar?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Brådhis * Voff voff *
7 mars 2020 · 10 244 Inlägg

JacobHag skrev:

Mack skrev:

Utmarks-Loke skrev:
Öppnade topplocket och satte tillbaka? Fattar ingenting, tror också det behövs bilder för att lösa det här.

Kan det vara ventilkåpan som menas?
Under den sitter det ju en packning baktill.

Längst bak mot brandväggen, liten svart grej ser ut som locket på en mer flaska eller en snusdosa utan locket. Utan den är det som ett hål rakt in till kamaxeln. "Tätningsbricka kamaxel" tror jag den heter men förstår inte varför den lossnar? När den lossnar skvätter det ut olja mot brandväggen och de rinner ner till avgassystemet och då börjar de ryka och tur som jag har det inte börjat brinna.

Då är det ventilkåpan du lyft på och inte topplocket. smile En ny så´n plugg bör finnas hos din lokala Volvo-handlare. Finns det inte där kan du kika hos någon som säljer Volvo Penta-delar, pluggen sitter på alla marina rödblockare (utom AQ171/251) då dom alltid har blockmonterad fördelare.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
zzr9409209
7 mars 2020 · 716 Inlägg

Är som sagt en plugg ,om man inte har bakmonterad fördelare, bara att åka till Volvo o beställa..

JacobHag
8 mars 2020 · 37 Inlägg

Brådhis skrev:

JacobHag skrev:

Mack skrev:

Kan det vara ventilkåpan som menas?
Under den sitter det ju en packning baktill.

Längst bak mot brandväggen, liten svart grej ser ut som locket på en mer flaska eller en snusdosa utan locket. Utan den är det som ett hål rakt in till kamaxeln. "Tätningsbricka kamaxel" tror jag den heter men förstår inte varför den lossnar? När den lossnar skvätter det ut olja mot brandväggen och de rinner ner till avgassystemet och då börjar de ryka och tur som jag har det inte börjat brinna.

Då är det ventilkåpan du lyft på och inte topplocket. smile En ny så´n plugg bör finnas hos din lokala Volvo-handlare. Finns det inte där kan du kika hos någon som säljer Volvo Penta-delar, pluggen sitter på alla marina rödblockare (utom AQ171/251) då dom alltid har blockmonterad fördelare.

Tack! (:

Har du någon aning varför den flyger ut? Tycker det är lite underligt?

Volvo 244 gl 1985 2.3 "Stridsvagnen" (1985)
Brådhis * Voff voff *
8 mars 2020 · 10 244 Inlägg

JacobHag skrev:

Brådhis skrev:

JacobHag skrev:

Längst bak mot brandväggen, liten svart grej ser ut som locket på en mer flaska eller en snusdosa utan locket. Utan den är det som ett hål rakt in till kamaxeln. "Tätningsbricka kamaxel" tror jag den heter men förstår inte varför den lossnar? När den lossnar skvätter det ut olja mot brandväggen och de rinner ner till avgassystemet och då börjar de ryka och tur som jag har det inte börjat brinna.

Då är det ventilkåpan du lyft på och inte topplocket. smile En ny så´n plugg bör finnas hos din lokala Volvo-handlare. Finns det inte där kan du kika hos någon som säljer Volvo Penta-delar, pluggen sitter på alla marina rödblockare (utom AQ171/251) då dom alltid har blockmonterad fördelare.

Tack! (:

Har du någon aning varför den flyger ut? Tycker det är lite underligt?

Ingen aning, men sannolikt är den defekt på något vis.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
JacobHag
9 mars 2020 · 37 Inlägg

Ivel skrev:

JacobHag skrev:

Brådhis skrev:

Då är det ventilkåpan du lyft på och inte topplocket. smile En ny så´n plugg bör finnas hos din lokala Volvo-handlare. Finns det inte där kan du kika hos någon som säljer Volvo Penta-delar, pluggen sitter på alla marina rödblockare (utom AQ171/251) då dom alltid har blockmonterad fördelare.

Tack! (:

Har du någon aning varför den flyger ut? Tycker det är lite underligt?

Stopp i vevhusventilationen så du får ett övertryck och då "ploppar" den detalj som sitter lösast, dvs i ditt fall skyddskåpan till fördelaruttaget.
Är det gjort några modifieringar på motorn?

Köpte 240in för 3 veckor sedan, allt ser orginal ut och inga modifikationer förutom att avgas systemet är bytt till 2.5

Volvo 244 gl 1985 2.3 "Stridsvagnen" (1985)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang