Prius PHEV Gen 1 V/S Prius PHEV Gen 2 ?

Ivel Avstängd
28 februari · 1 341 Inlägg
#21

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:
Kollade med vår lokala "hjulinstallatör" och det är tydligen så att delad bakaxel har bättre möjlighet för inställning av bakhjul ( stel bakaxel har väl inga möjligheter till justering av inställning alls ? ) , vilket ökar chanserna till jämnare däckslitage. Så... fördel för Gen 2 alltså.

Det stämmer, inga inställningsmöjligheter för den stela axeln. Man justerar framvagnen efter bakhjulens vinklar.

Tackar igen.

Vet du om det är skillnader på hur AC knappen på bilnyckeln funkar ( tex drifttid och eller temperatur) i gen 1 och gen 2 ?

De nada.
Tvåan går att köra längre och temperaturen är den inställda i klimatanläggningen...vad jag minns i huvudet.

Senast redigerat av Ivel (28 februari )

KenthIJ
28 februari · 721 Inlägg
#22

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:
Det stämmer, inga inställningsmöjligheter för den stela axeln. Man justerar framvagnen efter bakhjulens vinklar.

Tackar igen.

Vet du om det är skillnader på hur AC knappen på bilnyckeln funkar ( tex drifttid och eller temperatur) i gen 1 och gen 2 ?

De nada.
Tvåan går att köra längre och temperaturen är den inställda i klimatanläggningen...vad jag minns i huvudet.

OK. det skulle ju vara ytterligare en liten fördel för gen 2 i så fall.

I vår gen 1 går ACn ca 3 min när den aktiverats av fjärren på bilnyckeln och den funkar bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför (ca 3-5 grader C) långt ifrån utetemp, om inte jag har helt fel för mig.

Senast redigerat av KenthIJ (28 februari )

KenthIJ
1 mars · 721 Inlägg
#23

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Tackar igen.

Vet du om det är skillnader på hur AC knappen på bilnyckeln funkar ( tex drifttid och eller temperatur) i gen 1 och gen 2 ?

De nada.
Tvåan går att köra längre och temperaturen är den inställda i klimatanläggningen...vad jag minns i huvudet.

OK. det skulle ju vara ytterligare en liten fördel för gen 2 i så fall.

I vår gen 1 går ACn ca 3 min när den aktiverats av fjärren på bilnyckeln och den funkar bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför (ca 3-5 grader C) långt ifrån utetemp, om inte jag har helt fel för mig.

Kollade manualen till vår Gen 1 och den säger att AC går ca 10 min från det att man startar genom "fjärr" AC knappen på bilnyckeln.
Funkar dock bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför långt ifrån utetemp.
Står dock inget om specificerat gradantal.
Manualen säger att den inte funkar om  -
"Luftkonditioneringstemperaturen är inställd på hög nivå, eller yttertemperaturen
är låg"

Ivel Avstängd
1 mars · 1 341 Inlägg
#24

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:

De nada.
Tvåan går att köra längre och temperaturen är den inställda i klimatanläggningen...vad jag minns i huvudet.

OK. det skulle ju vara ytterligare en liten fördel för gen 2 i så fall.

I vår gen 1 går ACn ca 3 min när den aktiverats av fjärren på bilnyckeln och den funkar bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför (ca 3-5 grader C) långt ifrån utetemp, om inte jag har helt fel för mig.

Kollade manualen till vår Gen 1 och den säger att AC går ca 10 min från det att man startar genom "fjärr" AC knappen på bilnyckeln.
Funkar dock bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför långt ifrån utetemp.
Står dock inget om specificerat gradantal.
Manualen säger att den inte funkar om  -
"Luftkonditioneringstemperaturen är inställd på hög nivå, eller yttertemperaturen
är låg"

Så var det i boken. Det är hela två år sedan jag hade en Prius.

KenthIJ
1 mars · 721 Inlägg
#25

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

KenthIJ skrev:

OK. det skulle ju vara ytterligare en liten fördel för gen 2 i så fall.

I vår gen 1 går ACn ca 3 min när den aktiverats av fjärren på bilnyckeln och den funkar bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför (ca 3-5 grader C) långt ifrån utetemp, om inte jag har helt fel för mig.

Kollade manualen till vår Gen 1 och den säger att AC går ca 10 min från det att man startar genom "fjärr" AC knappen på bilnyckeln.
Funkar dock bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför långt ifrån utetemp.
Står dock inget om specificerat gradantal.
Manualen säger att den inte funkar om  -
"Luftkonditioneringstemperaturen är inställd på hög nivå, eller yttertemperaturen
är låg"

Så var det i boken. Det är hela två år sedan jag hade en Prius.

Två år utan Prius ! ?
Skämt å sido ...

Är inte så ofta jag använt fjärr AC n. Skall iväg och handla nu och skall testa den igen. Verkar ju vara en bra funktion, iaf på papperet

KenthIJ
3 mars · 721 Inlägg
#26

KenthIJ skrev:

Ivel skrev:

KenthIJ skrev:

Kollade manualen till vår Gen 1 och den säger att AC går ca 10 min från det att man startar genom "fjärr" AC knappen på bilnyckeln.
Funkar dock bara om det inställda gradantalet i bilen inte ligger alltför långt ifrån utetemp.
Står dock inget om specificerat gradantal.
Manualen säger att den inte funkar om  -
"Luftkonditioneringstemperaturen är inställd på hög nivå, eller yttertemperaturen
är låg"

Så var det i boken. Det är hela två år sedan jag hade en Prius.

Två år utan Prius ! ?
Skämt å sido ...

Är inte så ofta jag använt fjärr AC n. Skall iväg och handla nu och skall testa den igen. Verkar ju vara en bra funktion, iaf på papperet

Testade att köra fjärr AC n. Testade vid 8 grader C ute temp och bilens AC på 18 grader C men kunde faktiskt inte riktigt avgöra om det funkade eller ej. Bilen hade då stått med motorn av i 50 min.
Testade några ggr i somras när ute temp var ca 25 grader C och bilens AC på 20 grader och då funkade det iaf (kylde kupen).
Skall testa mer noga igen

KenthIJ
8 mars · 721 Inlägg
#27

Nu på onsdag skall jag/vi provköra en White pearl Prius Plug In 2017 (Gen 2) active  med 3.500 mil på mätaren. Fått bud på ganska bra inbytespris med min PHEV 2015 (Gen 1 ). Det som jag är tveksam till är hur mycket det gör för komforten vad det gäller i och urstigning (har ju lite kass rygg) med de 20 mm som den nyare Gen 2 är lägre.
Tycker att stolarna i Gen 2 känns lite hårdare och smalare (mer formgjutna) än i vår Gen 1 och definitivt hårdare/smalare än i vår Prius + så jag skall även testa att åka den 6 mils tur som jag bruka köra ca 4 ggr /veckan för att testa komforten på lite längre tur.

KenthIJ
14 mars · 721 Inlägg
#28

Testade en begagnad  White pearl Prius Plug In 2017 (Gen 2) active  med 3.500 mil på mätaren i onsdags till och med torstdags morse och körde i ca 4 timmar totalt. Gjorde även en hel del i och urstigningar för att riktigt testa. Bilen var ju jättebra på många sätt ( värmepump och något knappt  5 mils körsträcka på ren el. i 6/7 plusgrader och man kan ju köra den på ren el i 120 km/h , min går ju bara i ca 85 km/h Dessutom ganska mycket utrustning men... jag hade faktiskt (lite) ont i ryggen på torsdag morgon så jag tror faktiskt inte jag vågar chansa på att byta mot vår Prius 2015 PHEV gen 1. Vår gen 1 är ju två cm högre och har lite högre monterade stolar och det gör faktiskt ganska mycket.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang