5773
Sök

Hur lyfter man toppen på en Toyota Carina -97

6 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
Hur lyfter man toppen på en Toyota Carina E - 97 2.0

Är det någon som har några tipps om vad jag skall tänka på samt vilken ordning
jag skall börja i..... Behövs motorn lyftas...??

När kamremmen skall på vilka markeringar skall man gå efter....

Alla tipps o förslag är välkomna.... Är inte så väl insatt i detta...

/Mikael

Smålänning
7 887 Inlägg
2 juli 2007
Kamdreven vet jag inte vart markeringarna ska stå, för jag har aldrig bytt på en carina.
Men när du tar isär det, så börja med att tömma kylvattnet, sen tar du loss alla slangar från toppen, och var noga med att märka upp vaer dom ska sitta, sen tar du bort alla elkablar från toppen, och lossar anslutningen mellan grenrör/avgasrör. Sen börjar du lossa toppen efter att du tagit bort vent. kåpan. Börja med att lossa skruvarna från mitten och utåt. Omvänt när du drar dit det igen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
2 juli 2007
Trådstartare
Tackar för ditt inlägg Twin_cam...

Jag skall börja med att lossa det du skriver men måste jag inte oxo lossa insprutningen ifrån toppen samt generatorn mm. för det ser ut att sitta fast ganska mycket i själva toppen...??

Finns det några bultar som skall lossas bakom motorn.. Motorn lutar lite snett bakåt så man ser inte ner bakom motorn, men det är kanske någon som vet hur man går till väga.....

Tacksam för fler svar....

/Mikael

9 108 Inlägg
3 juli 2007
Varför inte bara skriva vilken bil det gäller i rubriken? wink Då är ju chansen bra mycket större att någon som vet kollar in tråden, redigerar nu men kika in rubriksanvisningarna. mvh.

Sök