Är detta oljetrycksgivare?

evoline
19 mars · 187 Inlägg
#21

Cuefa skrev:
Kablarna säljs styckvis men kan bara beställas i 5-pack.
Du behöver 2 kablar (blir 4 halva kablar, du får som sagt en i reserv).
Alla våra ersättnings/skarvkablar är gula dessvärre, du får hålla koll på hur kablarna sitter i det gamla kontaktstycket.
Notera den rosa låsningen på bilden, när kontaktstyckena/stiften är i-klickade så skjuter du den åt sidan, det låser stiften i kontakten!

Tack för hjälpen.
Jobbar du för VW?

Har nu köpt och skarvat kablarna.
Hittade inte lödkolven så tvinnade kablarna bara och på med krympslang, får se om det slutar lysa, kan löda och fixa det senare när jag vet att det funkar som det ska.

Återkommer senare och svarar om det blivit bättre.

Cuefa Kungen av dagspendlande.
19 mars · 2 133 Inlägg
#22

evoline skrev:

Cuefa skrev:
Kablarna säljs styckvis men kan bara beställas i 5-pack.
Du behöver 2 kablar (blir 4 halva kablar, du får som sagt en i reserv).
Alla våra ersättnings/skarvkablar är gula dessvärre, du får hålla koll på hur kablarna sitter i det gamla kontaktstycket.
Notera den rosa låsningen på bilden, när kontaktstyckena/stiften är i-klickade så skjuter du den åt sidan, det låser stiften i kontakten!

Tack för hjälpen.
Jobbar du för VW?

Har nu köpt och skarvat kablarna.
Hittade inte lödkolven så tvinnade kablarna bara och på med krympslang, får se om det slutar lysa, kan löda och fixa det senare när jag vet att det funkar som det ska.

Återkommer senare och svarar om det blivit bättre.

Gör så.
Japp, jobbar för VAG.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
evoline
23 mars · 187 Inlägg
#23

evoline skrev:
Återkommer senare och svarar om det blivit bättre.

Tyvärr lyser lampan fortfarande sad
Finns det nåt annat man kan byta, nån annan givare eller säkring?

Tack på förhand

Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 mars · 2 133 Inlägg
#24

evoline skrev:

evoline skrev:
Återkommer senare och svarar om det blivit bättre.

Tyvärr lyser lampan fortfarande sad
Finns det nåt annat man kan byta, nån annan givare eller säkring?

Tack på förhand

Hur var det, hade du bytt givaren? Är det rätt sorts givare? VAG har typ 10st olika som alla passar men har olika egenskaper, längd mm osv.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
evoline
23 mars · 187 Inlägg
#25

Cuefa skrev:
Hur var det, hade du bytt givaren? Är det rätt sorts givare? VAG har typ 10st olika som alla passar men har olika egenskaper, längd mm osv.

Köpte från ebay, men den lyser som originala gjorde endå.
Vad kostar oljenivåsensor från VW?
Kanske ska man testa byta ut den igen mot en annan som denna:
https://www.bildelaronline24.se/bugiad/8118042

Reg: HGR454

spillolja
23 mars · 2 351 Inlägg
#26

Automotive connectors har ett utbud med olika färger:
https://www.automotive-connectors.com/c … 000979131E
em även lösa kontakter:
https://www.automotive-connectors.com/t … 0-mm2.html

jag brukar använda lödhylsor, mer om detta i dessa trådar:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 8#p4360228
https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 6#p4369346

dock kostar frakten en peng

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Cuefa Kungen av dagspendlande.
23 mars · 2 133 Inlägg
#27

evoline skrev:

Cuefa skrev:
Hur var det, hade du bytt givaren? Är det rätt sorts givare? VAG har typ 10st olika som alla passar men har olika egenskaper, längd mm osv.

Köpte från ebay, men den lyser som originala gjorde endå.
Vad kostar oljenivåsensor från VW?
Kanske ska man testa byta ut den igen mot en annan som denna:
https://www.bildelaronline24.se/bugiad/8118042

Reg: HGR454

Den sorten du ska ha hette från början 1J0 907 660 C.
Den är numer ersatt av 1J0 907 660 F.

Kostar strax under 2000kr från VAG.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
evoline
24 mars · 187 Inlägg
#28

Jag köpte denna förut som jag nyligen bytte till:
https://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Level-Su … 2749.l2649

Står Reference OE/OEM Number: 1J0907660C
Brand: RTG Automotive
Och att den passar min bil:
VW    Golf 2010   
MK VI [2008-2016] Hatchback   
1.6 MultiFuel
1595ccm 102HP 75KW (Petrol/Ethanol)

Hur når man den andra kontaktänden, under bilen eller under motorhuven?

Tack på förhand

Senast redigerat av evoline (24 mars )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
24 mars · 2 133 Inlägg
#29

evoline skrev:
Jag köpte denna förut som jag nyligen bytte till:
https://www.ebay.co.uk/itm/Oil-Level-Su … 2749.l2649

Står Reference OE/OEM Number: 1J0907660C
Brand: RTG Automotive
Och att den passar min bil:
VW    Golf 2010   
MK VI [2008-2016] Hatchback   
1.6 MultiFuel
1595ccm 102HP 75KW (Petrol/Ethanol)

Hur når man den andra kontaktänden, under bilen eller under motorhuven?

Tack på förhand

Den andra kontaktänden är den stora kontakten som sitter i motorstyrdonet. Misstänker att det sitter under rutan i "baljan" där torkarlänkaget sitter.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
spillolja
24 mars · 2 351 Inlägg
#30

jag som trodde att denna givare var kopplad till instumenteringens elektronik

En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
Cuefa Kungen av dagspendlande.
24 mars · 2 133 Inlägg
#31

spillolja skrev:
jag som trodde att denna givare var kopplad till instumenteringens elektronik

På nyare VW går den informationen genom motorstyrdonet, så kablarna går dit först.
Väldigt lite som är kopplat direkt på mätarhuset faktiskt.

Edit:

Jag får anse mig rättad, det är faktiskt 1 tråd som går direkt till mätarhuset, så Spillolja är inne på rätt spår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b35c57a60a76acc9d6b3645d85405dd2.jpg

Senast redigerat av Cuefa (24 mars )

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
evoline
24 mars · 187 Inlägg
#32

Cuefa skrev:

spillolja skrev:
jag som trodde att denna givare var kopplad till instumenteringens elektronik

På nyare VW går den informationen genom motorstyrdonet, så kablarna går dit först.
Väldigt lite som är kopplat direkt på mätarhuset faktiskt.

Edit:

Jag får anse mig rättad, det är faktiskt 1 tråd som går direkt till mätarhuset, så Spillolja är inne på rätt spår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b35c57a60a76acc9d6b3645d85405dd2.jpg

Måste man skruva loss massa delar eller hittar man den lätt nånstans under en lucka?

Senast redigerat av evoline (24 mars )

Cuefa Kungen av dagspendlande.
25 mars · 2 133 Inlägg
#33

evoline skrev:

Cuefa skrev:

spillolja skrev:
jag som trodde att denna givare var kopplad till instumenteringens elektronik

På nyare VW går den informationen genom motorstyrdonet, så kablarna går dit först.
Väldigt lite som är kopplat direkt på mätarhuset faktiskt.

Edit:

Jag får anse mig rättad, det är faktiskt 1 tråd som går direkt till mätarhuset, så Spillolja är inne på rätt spår.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-b35c57a60a76acc9d6b3645d85405dd2.jpg

Måste man skruva loss massa delar eller hittar man den lätt nånstans under en lucka?

Det är lite pyssel att få ut mätarhuset.

Du behöver ta bort klädseln runt rattstången, sen finns det 2 skruvar i nederkant på mätarhuset som ska bort.
Sen får du ut mätarhuset och därifrån kan du identifiera färgerna på kablarna i kontaktstycket och jämföra med de som du har nere på givaren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/108/108-3803459a54ced8ebb67597746f6685e3.jpg

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
evoline
26 mars · 187 Inlägg
#34

Tack men tror jag skippar att testa det, vill inte förstöra nåt.
Blir att köpa en annan oljenivåsensor ock testa igen.

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang