Trimma en V6:a

KingD
7 april · 69 Inlägg
#1

Min fråga är:

Vilken växellåda skulle teoretiskt klara av en motoroptimering bättre (uppgraderad programvara, alltså ej trimbox) - en 7-växlad eller en 9-växlad växellåda?

I övrigt är det alltså EXAKT samma bil, alltså samma motor, samma system mm. Tacksam om någon är kunnig inom detta.

Utmarks-Loke
7 april · 2 715 Inlägg
#2

Hur många växlar den har spelar ingen roll, det beror på hur rejäla kugghjul, axlar, lager och annat i lådan är.

mb_pucken
7 april · 4 464 Inlägg
#3

Vad för bil?

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Johansson72 IT Geek och Audiot
7 april · 108 Inlägg
#4

En av de vanligaste dragracinglådorna är 2 växlad (Powerglide) så antalet växlar spelar mindre roll. Återkom med mer info om vilket märke det är, låda, motor osv..

SportPilot skånsk högflygande adel
7 april · 6 597 Inlägg
#5

vad ska du ha för kolvuppstötare ?

KingD
7 april · 69 Inlägg
#6

Utmarks-Loke skrev:
Hur många växlar den har spelar ingen roll, det beror på hur rejäla kugghjul, axlar, lager och annat i lådan är.

Tack. bra att höra att antal växlar spelar mindre roll.

mb_pucken skrev:
Vad för bil?

Johansson72 skrev:
En av de vanligaste dragracinglådorna är 2 växlad (Powerglide) så antalet växlar spelar mindre roll. Återkom med mer info om vilket märke det är, låda, motor osv..

En Mercedes-Benz C-klass (W205). C450 AMG, innan den började kallas för C43 AMG året efter. Det enda som skiljer dessa åt är alltså växellådan där C450 har en 7-växlad låda istället för en 9 växlar i C43:an. Allt annat är precis densamma. 7-växlade är faktiskt lite roligare. Tänkte bara om det var en nackdel beträffande motoroptimering.

SportPilot skrev:
vad ska du ha för kolvuppstötare ?

Är ej så kunnig på bilar. Menar du på att jag skulle byta kolvuppstötar på bilen? Varför?

mb_pucken
7 april · 4 464 Inlägg
#7

Båda dom lådorna ska klara ganska bra med effekt/vrid om dom sköts.
Är mer eller mindre samma lådor som sitter i allt från 220cdi till 63amg.
Googla lite på mb 7g och 9g som lådorna kallas.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
KingD
8 april · 69 Inlägg
#8

mb_pucken skrev:
Båda dom lådorna ska klara ganska bra med effekt/vrid om dom sköts.
Är mer eller mindre samma lådor som sitter i allt från 220cdi till 63amg.
Googla lite på mb 7g och 9g som lådorna kallas.

Det står att 9g tronic lådan klarar upp till 1000 Nm, hittar dock inte riktigt vad 7g lådan klarar av. En källa (Kleemann) skriver på sin sida att Mercedes-Benz 7G lådor klarar upp till 760 Nm. Det är det enda jag hittar.

Men som jag förstått det så spelar det ändå i princip ingen roll att den "bara" är 7 växlad istället för 9 växlad då antal växlar inte är det viktiga vid motoroptimering. Och en optimering på en C450 ger ca 620 Nm vridmoment så en bit kvar till 760 Nm.

Om någon annan har en annan input så är den välkommen.

Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang