VW Passat 2006 - EPB

S0der
10 april 2020 · 8 Inlägg

För några månader sedan började EPB-lampan blinka och tjuta på min Passat 2006:a kombi. Köpte en ny motor och ok, bytte detta och vips så försvann det. Nu verkar det som om motor på vänster bak har gett upp också. Bilen stod parkerad på jobbet och tydligen låg handbromsen i, då jag inte kom iväg.

Jag fick tvinga in bilen på jobbet, hissade upp den och hör att motorn på vänster sida är tyst. Den verkar helt enkelt död. I all panik ser jag att Biltema har fått in kompletta OK med motor till min modell så jag åkte dit och köpte ett.

Det gick smärtfritt att byta. Men när jag trycker på bromspedalen hör jag att det pyser. Pyset kommer inte från bromspedalen, utan den kommer bakifrån oket. Varningslampan för EPB har inte slutat lysa eller pipa heller.

Summering:

Varningslampa för EPB blinkar och tjuter
EPB-motor vänster bak fungerar inte
EPB-motor och OK är bytt
Det pyser från OKet någonstans när jag bromsar och pedalen är svampig
EPB-lampan blinkar och tjuter trots ny motor och OK

Någon som har några förslag?

valle22 Smidd i rostigt stål
14 april 2020 · 933 Inlägg

Om det pyser bak till har du något otätt. Mest troliga är kopplingen/skruv/slang till oket som är kasst.
Hurvida den läcker i kolv är svårt att säga... be någon lyssna när du trycker på pedalen

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang