3480
Sök

Rostskador luftningsröret? Yaris 2000

2 Inlägg
16 april 2020
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235456/235456-fcd77e96c6dec09d749f3fdc0756045a.jpg
För det första, är röret som ligger bredvid tankröret inuti bakskärmen ett luftningsrör eller har det någon annan funktion?
Övre delen av röret är sönderrostat. Måste man ersätta den rostiga delen med en del i järn, eller kan man använda ett plaströr?
Vad säger bilbesiktningen i så fall om man sätter dit ett plaströr?

Försöker skicka med en bild på skadan från mitt fotoalbum, men lyckas tyvärr inte få med den här i inlägget.

Jättetacksam om någon kan tänka sig svara snabbt.
Senast redigerat av NinniA (16 april 2020)

2 853 Inlägg
16 april 2020
Det ska inte vara nåt problem att sätta dit en slang istället. Se bara till att den är beständig mot bensin.

Det enda problemet är nog om röret är så dåligt att det smulas sönder då slangen ska dit. Ser ut att va i ganska dåligt skick.

Se bara till att inte skräp kommer in i röret och ner i tanken.

Och ja.... Det är en typ av luftningsrör under tiden du tankar.
Senast redigerat av uhlin (16 april 2020)

2 Inlägg
16 april 2020
Trådstartare
uhlin skrev:
Det ska inte vara nåt problem att sätta dit en slang istället. Se bara till att den är beständig mot bensin.

Det enda problemet är nog om röret är så dåligt att det smulas sönder då slangen ska dit. Ser ut att va i ganska dåligt skick.

Tack för snabbt svar!
Ja, det ser risigt ut....
Vet du hur jag skulle kunna veta vad jag skall googla på för att hitta pris på detta röret? Eller kan det vara en idé att åka till en skrot och se om det finns något för?
Vet ju hur dyrt det är med originaldelar till Toyota...

Kommer förresten även byta bränslefilter i dagarna.

716 Inlägg
16 april 2020
Jag köpte ett tankrör,helt komplett,och helt nytt till en toyota i sommras från en skrot, bara att kolla skrotarna...

2 853 Inlägg
16 april 2020
NinniA skrev:
uhlin skrev:

Tack för snabbt svar!
Ja, det ser risigt ut....
Vet du hur jag skulle kunna veta vad jag skall googla på för att hitta pris på detta röret? Eller kan det vara en idé att åka till en skrot och se om det finns något för?
Vet ju hur dyrt det är med originaldelar till Toyota...

Kommer förresten även byta bränslefilter i dagarna.

Sök på bränslepåfyllningsrör så kommer det säkert upp några träffar.

Tipsar om  www.bildelsbasen.se där du kan söka på ditt regnr. (de flesta bilskrotar finns med där)

Efter du knappat in ditt regnr så går du in på kategorin bränsle, samt bränslepåfyllningsrör
Senast redigerat av uhlin (16 april 2020)

Fri fart för ett fritt folk!
14 724 Inlägg
16 april 2020
finns ju att köpa nytt på tex bildelaronlin24 mfl kostar runt 1200kr ingen mening att försöka fuska ihop något

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 989 Inlägg
16 april 2020
Håller med Growe här. Bensinångor ska man ha respekt för. Köp nytt (eller vettigt beggat förstås) istället för nå´n hemmagjord patentlösning!

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

Sök