Volvo 740 med okänt t5 elsystem

dormdasse
14 april 2020 · 382 Inlägg

Tjena
ska snart köpa en 740 med lite t5 lull, han som har bilen vet inte vad det är för elsystem i, så min fråga är då går det köra vilken t5 motor som helst med ett elsystem som inte är för den motorn?
Har suttit en 2.0l t5a i bilen men får med en 2.4l motor

EPG Kärnkraftstomte
16 april 2020 · 766 Inlägg

T5 kan betyda mycket i bilsammanhang, kan du inte förtydliga dig lite?

Håll avståndet till bakomvarande fordon!
Joakim-S Hobby Fotograf
16 april 2020 · 650 Inlägg

EPG skrev:
T5 kan betyda mycket i bilsammanhang, kan du inte förtydliga dig lite?

Om jag får gissa vilt så tro jag herren menar T5 motorn som satt i volvo 850 T5.

MG e-HS (2021)
Rensvinf
16 april 2020 · 528 Inlägg

ProXem skrev:

EPG skrev:
T5 kan betyda mycket i bilsammanhang, kan du inte förtydliga dig lite?

Om jag får gissa vilt så tro jag herren menar T5 motorn som satt i volvo 850 T5.

Och mer specifikt att det satt en 2liters T5 motor i den. Det är väl den som satt i bilarna i Italien?
De har ju en skyhög skatt på allt över 2 liter så det togs fram en 2liters variant.

Vad som går och inte går kan jag inte svara på. Men jag hoppas att trådskaparen är införstådd i att någon 2.4liters t5 aldrig gjorts.  2liters, 2.3, och 2.5 mig veterligen fanns.
2.4liters turbo är väl lätttryckaren?

Jag ska villigt erkänna att jag inte kan något om de här motorerna. Men kollar du på wikipedia (engelska sidan, den har mer information) så har 2liters T5 beteckningen B5204T och 2.4t (kollade på v70, den motorn verkar inte funnits till 850) beteckningen B5244T.

B5244T har Bosch ME7
och
B5204T har Bosch Motronic 4.3.


Det tycks då som om de har olika styrsystem. Det kanske går ändå.  Vem vet? Inte jag!?

Lucif3r
17 april 2020 · 2 214 Inlägg

Kan ju även vara en B5204T3 med Motronic4.4. Den motorn satt i S/V70 i italien och lämnar 225hk/310nm. Dvs snarlik effekt som 850 2.3T5, men trevligare karaktär(imo) och modernare styrsystem.

Men, som svar på ordinarie frågan; Ja, teoretiskt kan du köra "vilken T5 motor som helst" på vilket 5-cyl turbo styrsystem som helst. DOCK, lär givetvis programvaran anpassas för motorn i fråga.
Dom flesta väljer M4.3 dock, och då helst från -95. Varför? Det är simpelt att koppla in, och dom har ingen startspärr som senare årsmodeller och styrsystem, samt att det redan är anpassat för <225hk-motorerna som man (oftast)använder i 2/7/900-serien, iom. effektgränsen. Bara att smacka dit och tuta och köra. Nackdelen är att dom inte "går" att mappa, så man är rätt begränsad där.

M4.4 är nästan lika simpelt att koppla in som M4.3(man behöver flytta över OBDII-interfacet också), men då får man bråka med startspärren. Många fördelar med M4.4 över 4.3(bl.a. full mappning), men som sagt, man måste bråka med startspärren...

ME7 är ännu värre att både koppla in och få att fungera. Mycket svårare att ta sig förbi startspärren än på M4.4. Man behöver således plocka mer el och delar från donatorbilen än motsvarande M4.3/M4.4

Ännu senare styrsystem har jag ingen direkt koll på, men törs nästan lova att dom är ännu värre än ME7.

Det "bästa" är givetvis ett eftermarknadssprut som man har full kontroll över.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang