Köpråd: insignia med 4x4 haldex

Presidento Of World
24 april 2020 · 3 329 Inlägg

Klurar på en opel Insignia 2.0 cdti 4x4 med haldex 2014.

Har läst att det kan bli lite krångel på just fyrhjulsdriften men har bara sett på OPC med 325hk och V6..

Är det samma "krångel" på mindre diesel/bensin motorer? Samma system sitter i saab 9-3/9-5.

Bilen i fråga är en 160hk med Fiat dieselmotor med 6 steg auto som jag iövrigt har bra erfarenhet av.

Alla tips och även förebyggande tips välkomnas.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
24 april 2020 · 17 478 Inlägg

Följer med intresse. Farsan är inne på en likadan bil. En OPC V6 som finns på blocket tydligen. Han ska nedgradera sig från sin krånglande Merca.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
24 april 2020 · 3 329 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Följer med intresse. Farsan är inne på en likadan bil. En OPC V6 som finns på blocket tydligen. Han ska nedgradera sig från sin krånglande Merca.

Schhh.. Han uppgraderar ev smile nej men iövrigt bra bil haft en för 3 år sen dock manuell 2wd diesel men ingen krångel på 5000mil jag körde den smile

Det här med 4wd är lite nytt för mig i Opel träsket dock.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
EmsAnders
25 april 2020 · 151 Inlägg

Kolla om haldexsystemet är servat korrekt, dvs bytt olja i axel och rengjort filter mm, med jämna intervaller.
testa och kör i cirklar, hö och vänster och lyssna efter knäppande ljud bakifrån vid lite gaspådrag. Är det skött rätt fungerar det bra, om inte skött=dyrt att laga

Presidento Of World
26 april 2020 · 3 329 Inlägg

EmsAnders skrev:
Kolla om haldexsystemet är servat korrekt, dvs bytt olja i axel och rengjort filter mm, med jämna intervaller.
testa och kör i cirklar, hö och vänster och lyssna efter knäppande ljud bakifrån vid lite gaspådrag. Är det skött rätt fungerar det bra, om inte skött=dyrt att laga

Har du nån aning om service av haldex ingår i intervallen?

Jag har en freemont idag med awd men det ingår ej i någon serviceintervall. Det har man fått påpeka själv det gånger det gjorts.

Vi ponerar att allt sköts osv, är det då hållbart system?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Myhran
26 april 2020 · 452 Inlägg

Som en vis man en gång sa, om du kollar på bildelsbasen på bakaxlar, finns det några att frambringa och till vilken kostnad.
Är de dyra eller inte finns att få tag på kan du nog gissa på att det är ett problem,

Med vänlig hälsning,

Presidento Of World
26 april 2020 · 3 329 Inlägg

Myhran skrev:
Som en vis man en gång sa, om du kollar på bildelsbasen på bakaxlar, finns det några att frambringa och till vilken kostnad.
Är de dyra eller inte finns att få tag på kan du nog gissa på att det är ett problem,

Med vänlig hälsning,

Ja ju.. Men såldes ju inte många 4wd vad jag vet :p men sett till priset så är det nog lite saftigt ja.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang