3087
Sök

Hitta rätt i lackdjungeln efter rostlagning

1 Inlägg
4 maj 2020
Trådstartare
Kortfattat störta frågan:
Erfarenhet om Motip effect epoxy-ester baserad zinkprimer funkar som grund innan 2k epoxiprimer?

Har efter många frågor på olika bilverkstäder och "proffs" på Biltema och mängder med trådar på olika forum fått en drös olika råd om hur jag hindrar rosten från att komma tillbaka efter slipning.

Biltema: Kör vår zinkprimer (acetonbaserad) så kan du bara slänga på våra acetonbaserade bättringsfäger på det så är det klart. Rostomvandlare kan du börja med så får du en hinna som fungerar bra som primer innan Zinken.
(Biltemas zinkmängd är 90%)

Läst på forum någonstans att både zinkprimer och bättringsfärg släpper igenom viss fukt och rosten kommer tillbaka direkt om man inte får bort allt. -Skit i zinket. Kör epoxyprimer, heter det på många forum. -Det enda som är helt tätt.

Mest lovande verkar vara epoxyprimer. Exempelvis Hagmans CA 2k gul.

I mitt fall är det omöjligt att få bort precis allt rost i porerna, utan får bli så bra lösning som är möjligt. Skulle vilja få något som hindrar rost bakom epoxyn som kapslar in. Hittade en Epoxy-ester-baserad zinkspray  (Motip effect) på Bauhaus. (Zinkhalt 99%)

Har någon här erfarenhet om den fungerar ihop med 2K epoxyprimer? I mina öron låter det som det borde fungera.

Tanken är då att:

1 Mekaniskt få bort så mkt rost som möjligt

2 Rostätare

3 Zinkspray på epoxybas istället för Biltemas aceton

4  Hagmans 2K CA epoxigrund

5 Kulör

Åsikter?
Känns som det här ämnet redan borde vara avbetat i tusentals trådar men djungeln är snårigare än man tror

5 156 Inlägg
4 maj 2020
Anledningen till att jag alltid grundar med epoxi är att det är tätt.
Inget vatten/syre ingen rost.
Därför man aldrig lägger spackel på naken plåt. Ett litet stenskott vid spacklet och efter några år så finns inte plåten kvar. Även därför jag undviker sprutspackel då det också suger fukt som inte bara leder till rost utan även blåsor.

Rostomvandlare och sedan valfri epoxigrund har då funkat för mig.
Finns dock lika många teorier som personer på forumet.

Ett tips är att använda epoxigrund som slipgrund då det är stabilt mot fukt och dom flesta lösningsmedel.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

6 578 Inlägg
4 maj 2020
Hej!
Om du inte har tillgång till bläster och ytorna med rost inte är för stora så rekommenderar jag Corrostabil rostborttagare, har inte hittat någon som matchar den.Men...det krävs att man slipar med borste (i vinkelslipen naturligtvis) för att få bort all svartrost (som måste bort om man vill slippa rost).Sen 2komp epoxiprimer.
Biltemas vita epoxiprimer är faktiskt väldigt bra, var tveksam först.

Sök