6334
Sök

Avgasrör

18 Inlägg
5 maj 2020
Trådstartare
Tänkte ba kolla med alla här innan jag gör någon ändring på mitt fordon (audi A4 b7)
Tänkte ta bort alla ljuddämpare på bilen å sätta 3” raka pipor, går det igenom bess eller skulle dom klaga då katten sitter vid downpipen så den sitter kvar så de lever ju inte om så mycket. Tacksam för svar

2 350 Inlägg
5 maj 2020
Beror väl på besiktningskillen. Kan gå igenom, men du kan få 2a på det också (tror det heter typ "bullernivå för hög"). Vill även påpeka att det inte per automatik är tillåtet bara för att det slinker igenom besiktningen.

6 592 Inlägg
5 maj 2020
Hej!
Varför???? Du får ju inte mer effekt bara för att du tar bort ljuddämparna!

7 786 Inlägg
5 maj 2020
Har din bil turbo kan du lugnt göra det du funderar på.
Det påverkar inte ljudnivån.
Turbon "tuggar sönder" avgasljudet.
Har självgjort det på flera turbobilar för att öka markfrigången.
För det är väl därför du tänket "operera om" avgassystemet?
Eller hur?

1 525 Inlägg
5 maj 2020
Egentligen är ju svaret på din fråga; Nej - det är inte tillåtet.

Sen har jag aldrig haft fått problem när jag besiktigat mina bilar som har haft modifierat avgassystem. Dock känns det som att 3" helt odämpat kan låta ganska så högt. Det är nästan omöjligt för oss att svara på utan det varierar nog från besiktningsman till besiktningsman.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

6 592 Inlägg
5 maj 2020
Hej!
Brorsan har 3" avgassystem på sin Audi 100 Avant Turbo (91:a) och den låter inte speciellt mycket...men då har han också två ljuddämpare monterade.

7 786 Inlägg
6 maj 2020
jaka54 skrev:
Hej!
Brorsan har 3" avgassystem på sin Audi 100 Avant Turbo (91:a) och den låter inte speciellt mycket...men då har han också två ljuddämpare monterade.

Som jag skrev ovan.
Turbobilar låter inte mer utan huvudljuddämpare!
Turbon "hackar sönder" avgasljudet.
I alla fall på de bilar där jag ersatt ljuddämparen med passbit.(som finns att köpa färdig från England)
Mina bilar har haft 3" som standard!

* Voff voff *
11 083 Inlägg
6 maj 2020
Besiktningen brukar ha som grundregel att det ska sitta iaf en (1) ljuddämpare på. Det kan gå igenom utan om man har tur, men då handlar det ju om tur och inte hur det "är"... smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...

2 350 Inlägg
6 maj 2020
torsen skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Som jag skrev ovan.
I alla fall på de bilar där jag ersatt ljuddämparen med passbit.(som finns att köpa färdig från England)

Nja. Körde min 940 med turbo med bara 3" downpipe efter turbon ca 7 mil till en kompis (skulle svetsa anslutning till resten av systemet där då jag inte hade en svets själv). Det lät rätt så högt kan jag lova. Så riktigt så är det inte, även om turbon säkert dämpar en hel del.
Senast redigerat av Mew (6 maj 2020)

6 256 Inlägg
6 maj 2020
torsen skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Som jag skrev ovan.

Då kommer tiomiljonersfrågan: Varför sätter de dit ljuddämparen i fabriken om den ändå inte dämpar ljudet?

Man kan numera ladda ner appar som gör en vanlig mobiltelefon till decibelmätare. Gör det och mät ljudnivån på någon av dina bilar, på tomgång och på höga varv, med ljuddämparen och med passbit. Återkom sedan med mätvärden och visa att ljuddämparen inte dämpar mer än passbiten.

7 786 Inlägg
6 maj 2020
Bilarna i fråga som jag bytt stora ljuddämparen mot passbitar på har fått ha kvar den lilla burken i slutet på avgassystemet.
Har alltså inte rensat heeeeeelt.
Den lilla bakre är av typen "man kan titta rakt igenom".

Som jag redan skrivit ovan så har ljuddämparna ersatts med passbitar för att förbättra markfrigången. Stora ljuddämparen är lägsta punkten.

Åtgärden kan inte vara ovanlig eftersom flera tillbehörs-/eftermarknadsfirmor erbjuder passbiten.

18 Inlägg
9 maj 2020
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Varför???? Du får ju inte mer effekt bara för att du tar bort ljuddämparna!

Nej, men det är ljudet jag är ute efter

6 592 Inlägg
9 maj 2020
Hej!
Högre ljud som samtidigt ger lägre effekt! Går inte ihop för mig.

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 maj 2020
jaka54 skrev:
Hej!

Dessutom tröttnar man på brölet jäkligt fort.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

6 256 Inlägg
9 maj 2020
Speciellt om man råkar få resonans på sexans växel i just 110km/h eller något liknande.

Forummoderator
9 299 Inlägg
9 maj 2020
Utmarks-Loke skrev:
Speciellt om man råkar få resonans på sexans växel i just 110km/h eller något liknande.

Jag hade något liknande på en bil där jag byggde eget avgas. Det var olidligt. Den gick ganska tyst och bra, lät lite ”större” än den var när man gasade men typ 110-120 gick inte att köra.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

7 786 Inlägg
9 maj 2020
caromania skrev:
jaka54 skrev:
Hej!

Dessutom tröttnar man på brölet jäkligt fort.

Inte en fjortis som vill impa på småbrudarna runt korvmojen på vischan!

Sök