6282
Sök

Challenger v6 som ”familjebil”

4 Inlägg
12 maj 2020
Trådstartare
Hej! Har länge kikat på att ha typ BMW 430 Grand coupe att ha som familjekärra, men har mer och mer blivit sugen på att köpa en enklare kombi till frun och ha en challenger v6 som andrabil. Någon med erfarenhet av detta, om det är stor skillnad på kostnad att ha den istället? Några hundringar i försäkring och ytterligare några i soppa säger sig själv, men tänker mer med service, bromsar, allmänt slitage? Skillnad i värdeminskning?
Risker med den motorn?

Tittar på nyare lågmilare, helst svensksålda.

Några andra tankar om det?

Tanken är väl ändå att ställa av den nov-mar. Lämnar in för det mesta, kanske bryter skivor och belägg själv på sin höjd.

4 Inlägg
13 maj 2020
Trådstartare
Ingen med erfarenhet eller input?

Vettemannen
13 maj 2020
Cnoo skrev:

I och för sig är ju en Challenger med V6:a billigare från start och den kommer säkert att sjunka snabbt i pris också. En med V8:a står sig mycket bättre i pris.

/Benny

4 Inlägg
13 maj 2020
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Cnoo skrev:

I och för sig är ju en Challenger med V6:a billigare från start och den kommer säkert att sjunka snabbt i pris också. En med V8:a står sig mycket bättre i pris.

/Benny

Jo så är det ju. Men känns inte det som det ända realistiska alternativet om man ska köra den mer till vardags? Blir säkert 1200 mil om året. Servicekostnader och liknande, hur är skillnaden med en åtta då?

Jag gillar modellen starkt, BMW och liknande bilar är jag så trött på.

Vettemannen
13 maj 2020
Cnoo skrev:
Vettemannen skrev:
Cnoo skrev:

/Benny

Jo så är det ju. Men känns inte det som det ända realistiska alternativet om man ska köra den mer till vardags? Blir säkert 1200 mil om året. Servicekostnader och liknande, hur är skillnaden med en åtta då?

Ingen större skillnad tror jag. Större motor=någon liter mer olja kanske.

/Benny

4 Inlägg
13 maj 2020
Trådstartare
Vettemannen skrev:
Cnoo skrev:
Vettemannen skrev:

/Benny

Ingen större skillnad tror jag. Större motor=någon liter mer olja kanske.

/Benny

Jasså, det är så pass? Har egentligen ingen koll på amerikanska bilar på det sättet, tittar man på tyska bilar blir ju underhållningskostnaderna ganska mycket större så fort motorn växer. Ända problemet med V8 är ju att jag då måste titta mer på importerade bilar ofta med skadehistorik, känns sisådär när man inte skruvar själv..

Sök