Volvo 940 års 96 och B230FK. *löst*

Jorkild
4 maj 2020 · 4 Inlägg

Har problem som blivit sämre och sämre. Bilen startar bra sval men har problem då man stannat en kort stund och än mer om den stått i solen.

Denna modell har bara en pump och det i tanken. Bilen startar som sagt bra överlag men har aldrig hört något livstecken från pumpen vid nyckel i läge 2 sedan jag fick problemen. Jo, förresten en gång när jag satt och försökte "bygga upp trycket" så hörde jag plötsligt att den brummade. Men det är kanske 1 gång på 100 försök.

Ska den surra eller ej, tycker oftast man läser att den ska det men har även hört motsatsen.

Senast redigerat av Jorkild (15 maj 2020)

aaaaaaaaaaaaaaa
5 maj 2020 · 1 Inlägg

om du har kört i cirka 20 minuter och stänger av den, startar den inte förens den har svalnat då?
för då är det bränslepumps relä som behöver bytas ut. Hade samma problem och butte relä och då funkade det

Jorkild
5 maj 2020 · 4 Inlägg

aaaaaaaaaaaaaaa skrev:
om du har kört i cirka 20 minuter och stänger av den, startar den inte förens den har svalnat då?
för då är det bränslepumps relä som behöver bytas ut. Hade samma problem och butte relä och då funkade det

Det beror ju på hur man ser det, den startar ju alltid men inte problemfritt. Grejen är ju att den startar fint men tappar direkt tomgången från 1000 till 0. Är den varmkörd men inte solvärmd i karossen så behöver den bara tugga nån sekund så startar den och hittar stabilitet. Körde från jobb via k-rauta nån minut och sen starta. Då var den på väg ner på några 100 varv men skjutsade upp och hitta 1000 igen. Har den däremot stått ute i sommarsol några timmar så kan den behöva 10 starta dö starta dö försök innan den går.

Upplevde att efter jag kört motorn så vibrerade tomgångsmotorn lätt, startade jag medan den brummade så gick det. Efter jag väntat 2 minuter så kommer ett ljud av att nåt stänger igen med en liten smäll och brummet stannar. Vad är det som slår ifrån? Trodde då att det kunde vara tomgångsmotorn som ej klarade skifta och därför dog den så jag rengjorde den men det hjälpte ej.

Tog hem ett vitt bränslepumpsrelä tidigare och bytte utan skillnad. Dessutom var det med volvo orginal från 16 och såg fräscht ut.

Däremot upplever jag att det är en lite förbättring med ett spridarrelä jag köpte beg på blocket från 92 än med det jag hade innan från 16. Men tvivlar att ett 3e gör skillnad.

Är mer inne på att pumpens förmåga att trycka fram bränsle till spridare om den nu är på väg att ge upp.

Steff240
5 maj 2020 · 1 005 Inlägg

Jag följer detta med intresse då min kära 744 lider av ungefär samma fel sen några år tillbaka hmm
Symptomen kommer och går så jag har inte orkat böka med felsökning förutom att jag satte dit en ny temperaturgivare till insprutningen. Gjorde ingen märkbar skillnad...

Jorkild
8 maj 2020 · 4 Inlägg

Jag är ändå rätt inställd på att med en ny tankpump och en översyn av tankarmaturen så kommer problemet lösa sig. Bokat tid för verkstad att byta den, pumpen har jag tagit hem sedan tidigare. Hjälper ej detta fortsätter jag felsökning med denna potentiellt fel ur världen.

Kommer självklart avsluta detta med vad felet var när det är över 🙂

Jorkild
15 maj 2020 · 4 Inlägg

Nu verkar problemet var löst. Haft in den på verkstad och fått tankpumpen bytt och nu verkar allt fungera bra. De höll den en dag för att kunna prova och säkerställa och sa att de inte fick fram några fel längre. Hämtade den i morse och det var nästan som att köra en helt annan bil smile

Tänkte summera symptom så kanske det kan hjälpa någon senare.

*Bilen startade ofta bra när den stått svalt. Hade den stått utomhus dog den gärna efter den varit och vänt på 1000 varm strecket och behövde sedan nötas igång en stund på starten innan den kom igång.
*Den kunde köra bra från punkt A till B och stod den sedan svalt t.ex i ett garage till efter arbetet var slut så startade den bra igen och körde A till B. Ville man göra ett stopp på vägen blev den antingen svag vid start eller dog och behövde nötas.
*Själva startsymptomet var lika oavsett mängd soppa i tanken men under halv tank blev den väldigt ryckig och svag vid acceleration.
*Ju varmare solen värmt upp karossen ju besvärligare blev den att få att tända. Dog gärna 4-5 gånger på raken innan den hittade läge.

Med andra ord, den gick bra att köra för det mesta men var väldigt osäker i startögonblick,

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang