Luftfilter/ Luftledning

TomEkdahl
17 maj 2020 · 3 Inlägg

Tjena! Har en fråga. Jag har en Renault clio 1.2 -99. Väl vårdad.
Från Luftfiltret så går det en ledbar slang ut mot vänster strålkastare ( precis bakom strålkastaren). 
Vad händer om man monterar bort den? Får motorn dåligt med luft då? Förstår inte varför man monterar precis bakom strålkastaren. Är ju inte direkt något insug där av luft.

torsen
18 maj 2020 · 7 329 Inlägg

TomEkdahl skrev:
Tjena! Har en fråga. Jag har en Renault clio 1.2 -99. Väl vårdad.
Från Luftfiltret så går det en ledbar slang ut mot vänster strålkastare ( precis bakom strålkastaren). 
Vad händer om man monterar bort den? Får motorn dåligt med luft då? Förstår inte varför man monterar precis bakom strålkastaren. Är ju inte direkt något insug där av luft.

För att motorn ska få sval luft och slippa "andas in" den varma luften i motorrummet.
Kall luft förbättrar verkningsgraden.
Tänk på laddluftkylare som de flesta turbomotorer har.
Många, bl a jag, har monterat snorkel för att motorn ska få andas så sval luft som möjligt.
Så ta inte bort slangen.

TomEkdahl
18 maj 2020 · 3 Inlägg

torsen skrev:

TomEkdahl skrev:
Tjena! Har en fråga. Jag har en Renault clio 1.2 -99. Väl vårdad.
Från Luftfiltret så går det en ledbar slang ut mot vänster strålkastare ( precis bakom strålkastaren). 
Vad händer om man monterar bort den? Får motorn dåligt med luft då? Förstår inte varför man monterar precis bakom strålkastaren. Är ju inte direkt något insug där av luft.

För att motorn ska få sval luft och slippa "andas in" den varma luften i motorrummet.
Kall luft förbättrar verkningsgraden.
Tänk på laddluftkylare som de flesta turbomotorer har.
Många, bl a jag, har monterat snorkel för att motorn ska få andas så sval luft som möjligt.
Så ta inte bort slangen.

Ok förstår, tack för svar. Om jag skulle dra slangen och göra ett hål rakt genom grillen, så att luften går rakt in istället för bakom strålkastaren, skulle det vara bättre?

Mew
18 maj 2020 · 2 208 Inlägg

Inte nödvändigtvis. Jag testade göra det på min turbobil, ta luften direkt i fronten.  När det är torrt var det bra, ja. Men när det var blött och regnade sögs även vatten in. Mindre bra.

Varför vill du mixtra med detta? Ingenjörerna på fabriken visste vad de gjorde (nåja, det är en Renault, men... någotsånär iallafall). smile

TomEkdahl
19 maj 2020 · 3 Inlägg

Mew skrev:
Inte nödvändigtvis. Jag testade göra det på min turbobil, ta luften direkt i fronten.  När det är torrt var det bra, ja. Men när det var blött och regnade sögs även vatten in. Mindre bra.

Varför vill du mixtra med detta? Ingenjörerna på fabriken visste vad de gjorde (nåja, det är en Renault, men... någotsånär iallafall). smile

Hahaha. Nja lite nyfiken hur det fungerar. Man skulle ha något slags vattenstopp då😂

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang