Råd Garagehyrning

Mrsimpan
20 maj 2020 · 5 Inlägg

Hej!
Jag och tre vänner har varit på jakt efter ett garage med mekmöjligheter samt lite förvaring. Vi har nu hittat ett nybyggt varmgarage på 108kvm (18x6m) inkl loft på ~24kvm. Finns även tillgång till toalett. Priset ligger på 5800kr/mån + el.

Jag undrar då hur rimligt detta garaget kan vara på fyra personer med var sin bil med plats och även om priset låter rimligt?
Uppskattar alla svar och tips!

Mvh Simon

Senast redigerat av Mrsimpan (20 maj 2020)

Utmarks-Loke
20 maj 2020 · 5 833 Inlägg

Det blir 9x3m per person. Visst, man får in en bil men med bara en halvmeter plats på sidorna och lite extra framför eller bakom bilen. Låter trångt med fyra man på den ytan, snarare tre  med 6x6m var. Sedan får man hoppas att han som har plats innerst inte behöver köra in och ut bilen ofta...

Mrsimpan
20 maj 2020 · 5 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Det blir 9x3m per person. Visst, man får in en bil men med bara en halvmeter plats på sidorna och lite extra framför eller bakom bilen. Låter trångt med fyra man på den ytan, snarare tre  med 6x6m var. Sedan får man hoppas att han som har plats innerst inte behöver köra in och ut bilen ofta...

Lite så jag tänker med. 6m brett känns ganska trångt, speciellt om man vill greja med bilen. Sen är det även trappan upp till loftet som tar plats. Fixar fram en bild på hur det ser ut samt en liten "skiss" som inte är 100% såklart.



https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235842/235842-44a39ee49b7e3125a17bf3bfa0f470ba.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/236/235842/235842-0301929f5fdbc2228bbfbb5b8ec86d2a.jpg

Janneutanb
21 maj 2020 · 7 271 Inlägg

Fråga om inte ni kan få testa köra in 4 bilar och helt enkelt se ifall det fungerar för er.
Jag tror att det kommer bli trångt för 4 tyvärr.
Men att byta ut trappan mot en stege hade gett er betydligt mera utrymme.

Sen vill jag tillägga att jag haft mycket dåliga erfarenheter utav att dela garage med folk. Ofta är det någon som hoppar av och det ska letas efter en ny person, under tiden blir ju hyran högre för resterande.
Sen är det inte sällan att vissa är värdelösa med pengar så hyran inte alltid kommer till den som ska betala i tid eller öht.
Något för er att tänka på. Kanske ha ett kontrakt på 6 månader åt gången mellan den som betalar hyran och dom andra?

Senast redigerat av Janneutanb (21 maj 2020)

torsen
21 maj 2020 · 7 233 Inlägg

En ovidkommande fråga: Finns garaget i fråga i Strängnäs, och har varit ute på Blocket något drygt år?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2020 · 14 039 Inlägg

Det känns verkligen trångt att stoppa in 6 bilar i. Bara vinterförvaring....ja, men inte för att meka i. Ett jävla plockande med bilar om nån längst in ska ut med sin bil. Det där med pengar.....är alla att lita på när det gäller att betala annars får ju ni andra stå för fiolerna?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mrsimpan
21 maj 2020 · 5 Inlägg

Janneutanb skrev:
Fråga om inte ni kan få testa köra in 4 bilar och helt enkelt se ifall det fungerar för er.
Jag tror att det kommer bli trångt för 4 tyvärr.
Men att byta ut trappan mot en stege hade gett er betydligt mera utrymme.

Sen vill jag tillägga att jag haft mycket dåliga erfarenheter utav att dela garage med folk. Ofta är det någon som hoppar av och det ska letas efter en ny person, under tiden blir ju hyran högre för resterande.
Sen är det inte sällan att vissa är värdelösa med pengar så hyran inte alltid kommer till den som ska betala i tid eller öht.
Något för er att tänka på. Kanske ha ett kontrakt på 6 månader åt gången mellan den som betalar hyran och dom andra?

Ska kolla fall det går att "provtesta" här framöver, hade varit ett väldigt lätt sätt att utesluta om det fungerar eller ej! Hade inte ens tänkt så långt.

Jo det där med pengarna är såklart alltid en fråga man inte riktigt kan svara på... Är i och för sig nära vänner som man har känt länge men det betyder såklart inte att problem inte kan uppstå... Hmm

Mrsimpan
21 maj 2020 · 5 Inlägg

torsen skrev:
En ovidkommande fråga: Finns garaget i fråga i Strängnäs, och har varit ute på Blocket något drygt år?

Garaget ligger i Götene!
Hurså, inget att rekommendera? Haha

Mrsimpan
21 maj 2020 · 5 Inlägg

Vettemannen skrev:
Det känns verkligen trångt att stoppa in 6 bilar i. Bara vinterförvaring....ja, men inte för att meka i. Ett jävla plockande med bilar om nån längst in ska ut med sin bil. Det där med pengar.....är alla att lita på när det gäller att betala annars får ju ni andra stå för fiolerna?

/Benny

Tänker så jag med. Nu blir det inte mer än 3-4 bilar åt gången + någon motorcykel i ett hörn. Men kommer väl såklart bli plock hit och dit. Har alla bilarna på Dollys blir saken enklare men står de på pallbockar utan motorer i så blir det knivigt. Hittils låter det i alla fall som betydligt mer nackdelar än fördelar tyvärr..

torsen
21 maj 2020 · 7 233 Inlägg

Ett av de bästa sätten att bli ovänner för livet är att dela garage.
I en bilklubb, som jag är med i, hyrdes en större lokal, som tyvärr endast hade en garageport.
Lokalen tenderade rätt snabbt att bli mer uppställningsplats för renoveringsobjekt än verkstad.
Andra saker som kan bidra till osämjan är när någon svetsar(utan punktutsug), eller slipar så att dammet lägger sig på alla andra bilar, eller någon sprejmålar/lackar/rostskyddar.

Njaa, avråder från "gemensamhetsgarage" - utom för ren uppställning - eller möjligen hjul-/ och torkarbyten och därmed jämförbara smärre arbeten.

Upprätta noga avtal med villkor om vad som får göras och vad som är förbjudet att göra i garaget.

torsen
21 maj 2020 · 7 233 Inlägg

Mrsimpan skrev:

torsen skrev:
En ovidkommande fråga: Finns garaget i fråga i Strängnäs, och har varit ute på Blocket något drygt år?

Garaget ligger i Götene!
Hurså, inget att rekommendera? Haha

OK, inte samma lokal, fast den påminner om den jag relaterade till, som är större och har ett loft med 2 avdelade rum samt duschrum.
Heller inte så osmart placering av trappan.

Glöm inte att det kanske behövs arbetsbänkar och hyllor för delar och tillbehör, som tar plats
Har själv ett garage på 60 kvadratmeter med dubbla slagportar(hade från början Edsbyns vipportar).
Lagom för 2 bilar om man vill meka med båda.
Har som mest fått in 4 bilar samtidigt för ren förvaring på högersidan och lite mek på vänstersidan.
Men arbetsbänkar, hyllor, gassvets, MIG-svets, kompressor, garagedomkrafter, pallbockar m m tar plats.
Ett tips är att köpa begagnade inredningar från hantverkarbilar.
I regel 30 cm djupa med skruvstycke och mängder med lådor under för maskintillbehör m m.
Verktygen, tycker jag, hänger man bäst på tavlor - vagnar tar onödig plats.
Mest av allt sörjer jag att takhöjden inte medger 2-pelarlyft.
Men jag har telferbanor i taket för motor och karosslyft medelst spaklyftblock(2 LUG ALL:er)

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
21 maj 2020 · 14 039 Inlägg

torsen skrev:

Mrsimpan skrev:

torsen skrev:
En ovidkommande fråga: Finns garaget i fråga i Strängnäs, och har varit ute på Blocket något drygt år?

Garaget ligger i Götene!
Hurså, inget att rekommendera? Haha

OK, inte samma lokal, fast den påminner om den jag relaterade till, som är större och har ett loft med 2 avdelade rum samt duschrum.
Heller inte så osmart placering av trappan.

Glöm inte att det kanske behövs arbetsbänkar och hyllor för delar och tillbehör, som tar plats
Har själv ett garage på 60 kvadratmeter med dubbla slagportar(hade från början Edsbyns vipportar).
Lagom för 2 bilar om man vill meka med båda.
Har som mest fått in 4 bilar samtidigt för ren förvaring på högersidan och lite mek på vänstersidan.
Men arbetsbänkar, hyllor, gassvets, MIG-svets, kompressor, garagedomkrafter, pallbockar m m tar plats.
Ett tips är att köpa begagnade inredningar från hantverkarbilar.
I regel 30 cm djupa med skruvstycke och mängder med lådor under för maskintillbehör m m.
Verktygen, tycker jag, hänger man bäst på tavlor - vagnar tar onödig plats.
Mest av allt sörjer jag att takhöjden inte medger 2-pelarlyft.
Men jag har telferbanor i taket för motor och karosslyft medelst spaklyftblock(2 LUG ALL:er)

All runtikringutrustning som verktyg, svetsar, pallbockar etc. kräver mer plats än man tror.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Carl-Robert
21 maj 2020 · 1 Inlägg

torsen skrev:
Ett av de bästa sätten att bli ovänner för livet är att dela garage.
I en bilklubb, som jag är med i, hyrdes en större lokal, som tyvärr endast hade en garageport.
Lokalen tenderade rätt snabbt att bli mer uppställningsplats för renoveringsobjekt än verkstad.
Andra saker som kan bidra till osämjan är när någon svetsar(utan punktutsug), eller slipar så att dammet lägger sig på alla andra bilar, eller någon sprejmålar/lackar/rostskyddar.

Njaa, avråder från "gemensamhetsgarage" - utom för ren uppställning - eller möjligen hjul-/ och torkarbyten och därmed jämförbara smärre arbeten.

Upprätta noga avtal med villkor om vad som får göras och vad som är förbjudet att göra i garaget.

Yep! Jag håller helt med dig!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang