Opel Manta SR -72 SFRO projekt

Här kan ni följa mitt projekt som är tänkt att SFRO besikta med helsmidd B230 turbo, 1031 bakaxel med torsen diff, 6-växlad BMW låda, MaxxECU med mera! Tanken är att bygga en rolig gatbil som även ska kunna prestera lite i dragracing och bankörning på hobbynivå.

WilleG

  • 73 Följare
  • 27 682 Visningar
  • Uppdaterades senast 22 maj
WilleG
13 mars · 165 Inlägg
#101

therealpinto skrev:
Det är jag som har gjort SFRO-besiktningen.

Om vi börjar med infästningen av coilovers bak, så har ju William redan förklarat att vi gemensamt bestämde att stöttningen i sidled skulle förbättras. Lösningen med en "adapter" av det slaget är kanske inte så snygg men jag ser inga risker efter förstärkningen. Det är en grov skruv som ser till att det inte "vickar". En fördel med att bygga så här är också att man enkelt ändrar längden på "adaptern" om det behövs för att få rätt ride height - då kan man göra det utan att ändra fjädringsvägen.

Fram så bedömer jag inte heller att det finns risker för gatbruk. Att bärarmen skulle deformeras om man inte hoppar på grusväg känns otroligt - skruven sitter nära "taket" på balken som hålls ihop av kränghämmarfästet också.

Det är förstås ingen nackdel att boxa bärarmen men knappast ett krav.

Rent allmänt så brukar många byggare underskatta krafterna som en stötdämpare tar upp, vilket gör att många tror att original stötdämparfästen är mycket klenare än vad de egentligen är. Chocklasterna som stötdämparna tar upp är i extrema fall nästan lika stora som lasten som fjädrarna bär. Dämparen ska ju bromsa fjädringsrörelsen direkt det rör sig. Jämför man "turrets" (dvs fjädertorn för coilovers) till exempelvis Escort MkI/II, så är de uppbyggda på ett sätt som väldigt mycket liknar stötdämpartornen i dessa bilar. Det är sällan speciellt mycket grövre plåt. Men det gäller förstås att bedöma från bil till bil.

Gustaf

Tack för input i ämnet.
Kan erkänna att jag inte heller tycker att coiloverinfästningen bak är av det snyggaste slaget och hade jag gjort om det idag så hade jag nog gjort på nåt snyggare vis. Är ju en konst i sig att mixa hållbart med snyggt, men man lär sig väl smile

therealpinto
13 mars · 16 Inlägg
#102

Ja, precis, det var inte menat som kritik :-) utan mer som att en fungerande lösning inte alltid behöver vara "snygg". Det är bättre att komma ned från pallbockarna med grejer som funkar än att fastna i detaljer...

Gustaf

Cassius Hobbymekaniker
19 mars · 359 Inlägg
#103

WilleG skrev:
Okej! Som sagt så finns planer på att ta ner hela framvagnen framöver och byta alla leder och bussningar samt måla upp den och då vore det ett ypperligt tillfälle att förstärka.

Snackar vi tendenser till böjning redan vid normal gatkörning? Tror du jag kan köra med oförstärkta ett tag om man tar hänsyn till problemet?

Inspirerad gatkörning, med hård fjädring ja smile

Jag har inte fått uppfattningen av att Gustaf ger dåligt tilltagna rekommendationer dock så anser han att det ska fungera så gör det säkert det också! Skicket på bärarmarna spelar givetvis in med mina hade sett bättre dar... Jag vill också minnas att hålen för mina dämpare satt längre ner.. Kanske gjorts en revision mellan årsmodellerna? Har för mig mina satt strax under mitten sett från sidan..

Vill man ändå förstärka kan man lägg förstärkningen några cm ifrån bussningen och utåt så är de inga problem att göra med allt monterat på bilen!

WilleG
19 mars · 165 Inlägg
#104

Cassius skrev:

WilleG skrev:
Okej! Som sagt så finns planer på att ta ner hela framvagnen framöver och byta alla leder och bussningar samt måla upp den och då vore det ett ypperligt tillfälle att förstärka.

Snackar vi tendenser till böjning redan vid normal gatkörning? Tror du jag kan köra med oförstärkta ett tag om man tar hänsyn till problemet?

Inspirerad gatkörning, med hård fjädring ja smile

Jag har inte fått uppfattningen av att Gustaf ger dåligt tilltagna rekommendationer dock så anser han att det ska fungera så gör det säkert det också! Skicket på bärarmarna spelar givetvis in med mina hade sett bättre dar... Jag vill också minnas att hålen för mina dämpare satt längre ner.. Kanske gjorts en revision mellan årsmodellerna? Har för mig mina satt strax under mitten sett från sidan..

Vill man ändå förstärka kan man lägg förstärkningen några cm ifrån bussningen och utåt så är de inga problem att göra med allt monterat på bilen!

Tackar för tipsen åter igen, det blir nog ev. nån mindre förstärkning när framvagnen ska renoveras för att vara på säkra sidan smile

WilleG
31 mars · 165 Inlägg
#105

Huven på, små justeringar krävdes för att få den att ligga jäms med kanterna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-35551627aa31a64319792ffe1a34b891.jpg

Kylarfästen borttagna för lack.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-06906191961d019af702dc9039e4a138.jpg

Lackade och monterad skyddande gummi så man inte nöter hål i kylaren.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-10baa17b3b14b33e2ce3533a1f0b0da0.jpg

Tillbaka på plats smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-c244fbdd076cb8210bf0b1a5646e8c18.jpg

Räknade på lite spring rates och beställde fjädrar, här är det monterat mjukare bak då den var för stum tidigare. Passade även på att flytta hjälpfjädern ner på kroppen av coilovern.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-cf96b59a766b130539283cbd1b913f87.jpg

Dammskydd för uniballs på momentstaget monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-712ab168200a0d0a20de31b3d18a2fbd.jpg

Klistrade på lite anti-halk material på gaspedalen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1c6f9a7002b5e012241d9be35620ead3.jpg

Lite mer torrgasning i garaget! Nu funkar allt i mätarhuset utom hastighetsmätaren som ska finnas på surfplattan istället. Har haft lite bekymmer att få till en fin tomgång men tydligen inte ovanligt med dessa spridare, men huvudsaken den får en bra tip-in så den är körbar så är jag nöjd.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-82b74e93586f17857713d843fe804490.jpg

Hade en liten olje-catchcan till övers som jag tänkte prova så den monterades under insuget.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-4dd2a6fd5adb47998dfc141fb1c84051.jpg

Det var även dags att försegla kabelhärvan så det blev att ta av insuget för att göra det lättare.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a8ae1ebe6e908384b92aade13c21d5e0.jpg

Klart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8400b2b4741052989b3212133d0c1ba7.jpg

Drog även en slang till catchcannen men vinkeln på slangen blev nästan på snudd till trång. Blir nog att beställa en vinklad slang.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-18db9865205c9fe807fe55bf42948239.jpg

Sen byttes det även spring rate fram. Kapade även ur lite för då det fjädrar ihop nu när det är ännu tjockare diameter.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-7f030f09dffd87a5dfe4074ff60c971a.jpg

Som väntat vart bilen lite högre på samma inställning då förra fjädrarna säckade ihop en aning. Blir givetvis justeringar eftersom. I övrigt känns fjädringen redan mycket bättre av att gunga på bilen för hand.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-8566eb04e558d90034a40419319f1060.jpg


Nu börjar det närma sig premiärtur med våren runt hörnet smile

Senast redigerat av WilleG (31 mars )

WilleG
29 april · 165 Inlägg
#106

Mappning är nu bokad den 19e Maj, all fokus är just nu på att komma ut och testköra då asfalten äntligen är framme och relativt torr.

I väntan på beställningar bockades en stång till som ska agera huvpinne.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-821b63aab2b3d4cf79a5add5269581c0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1eba3010eecf132f91d1078ee6d4907d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-706fb822e40b69ababfb1d5ffb4fd114.jpg

Ett fäste för brandsläckare gjordes på bultarna till växellådsbalken som sticker upp.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-1761e3c66fde5d405213fd73ff91cade.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-223ffba06e3d469258d28792c76ba0a5.jpg

Sen med mappning bokad så fick jag veta att mina 1680cc är helt hopplösa att få fina på tomgång och låglast vilket gjorde att jag beställde nya Bosch Motorsport 1300cc.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-6bc819a2e81d8e30dd3abfcc360ae40c.jpg

Monterat och klart.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-de07618cfa4d679baa58f9f5bf1a6541.jpg

Det blev en miss med bakvagnskonstruktionen då jag måste ha förstärkningsöron på bakaxeln till momentstaget så jag satte igång med att bygga om detta. Det fanns att köpa färdiga plåtar för detta vilket kändes enklare än att ställa sig med vinkelslipen wink
Jag behövde även beställa efter längre bultar i och med detta vilket drog ut lite på tiden.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-4f156040e326bd2d096666ec2eb8e868.jpg

Svetsat på axeln.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-e711ab7e57282bf0223d6b16253caaeb.jpg

Målat och monterat.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-672a51c7896a127b0a7433816ffecdcf.jpg

Tydligen så pajade min TPS efter några få timmars garage-körning vilket inte var så oväntat då det var en "noname" produkt. Nog med det så blev det beställt en Bosch TPS som förhoppningsvis håller lite längre, men den kommer nog inte förrns nästa vecka.
Nästa på att-göra listan är fylla bromsvätska och lufta, sen blir det nog kanske premiärtur trots TPS problemet. Vi får se hur det går smile

Om någon är intresserad av 4st Bosch 1680cc så är dom till salu.

Senast redigerat av WilleG (29 april )

WilleG
30 april · 165 Inlägg
#107

Premiärturen avklarad!

Hade problem att lufta bromsarna vilket visade sig vara huvudcylindern som kärvat fast. Tog isär den och rengjorde sen sattes det ihop igen. Verkar funka bra med både broms och servo men behöver luftas mera då jag gjorde detta själv med en vakuum-sug.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-9f7f1d4fe12f590835a34f688c094e21.jpg

Allt gick över förväntan men bilen är helt omappad i princip så det var ingen fröjd att köra wink
Något som däremot gör mig orolig är oregelbundna skorrande ljud från koppling/växellåda när man kör på dragläge ibland. Som jag förstått låter dessa twin-plate kopplingar en del men det låter inte normalt och ganska högt. Vid körning är det inga kostigheter när man växlar vilket känns bra.

Det vart givetvis en efterlängtad tvätt smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bf189d27c3625d2e4ebdc3ec7666d82f.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-b067815ae92bbc60391effe475d55959.jpg

Passade även på att tvätta under huven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-cdda12bfaff9b1d2ab98818f4e652ea4.jpg

Av det jag har kunnit se och läsa mig till är det många som har liknande ljud från twin-plate kopplingar, så förhoppningsvis är det inga problem. roll

CCRobin
30 april · 630 Inlägg
#108

Härligt att ta sig ur garaget ändå, även fast den är omappad. Bra jobbat big_smile

WilleG
1 maj · 165 Inlägg
#109

CCRobin skrev:
Härligt att ta sig ur garaget ändå, även fast den är omappad. Bra jobbat big_smile

Oja! Väntar på nya TPS:en sen blir det att gatmappa lite.
Overklig känsla att köra den efter så länge i garaget smile

WilleG
15 maj · 165 Inlägg
#110

Med mappningen som närmar sig så kändes det bättre med nya kylarslangar som är lite mer förstärkta.
Biltema slangarna får följa med som reserver smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-5fd4b43107d6bdcf2ae880976a3eb38f.jpg

Monterade, övre kylarslangen kommer med tiden att nöta på tryckslangen vilket är obra. Får se hur jag löser det men ett plenum är ju både bättre och snyggare...
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-a8f3485f929c660e08856bfa7e13ee37.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-44d3db82ffe06c3cf0230c99798e3d1f.jpg

Mer värmereflekterande under huven där grenröret ligger som närmast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-bd7f45ffb80e0e586418b51595517b41.jpg

Kina TPS vs. Bosch, hoppas den håller lite längre smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-be35a1c66f9f8baf50c6235c017f04d5.jpg

Har varit och kört lite mer på idag och bland annat fulltankat inför mappningen, gick ganska bra tills jag skulle hem då gick det väldigt tungt upp för backen, fick köra på 2an för att den skulle orka. Det visade sig vara att alla 4 bromsar låg på då dem var glödheta. Misstänker att det måste luftas mer då jag slarvade lite sist, får hoppas det löser problemet!

I övrigt tycker jag det mesta funkar bra, dock lever kopplingen om en del men vad jag har kunnat konstatera verkar det mer eller mindre normalt, tiden får utvisa helt enkelt.
Har inte riktigt lärt mig köra med kopplingen än så det har blivit en del kärringstopp vilket har lett till en hel del omstarter och märkte då att man tömmer batteriet ganska fort.
Den verkar ju ladda på tomgång och har 14.7 volt på batteriet men undra om det helt enkelt är för litet batteri. (60Ah) Generatorn är original B230.
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-3645106484e58bc76a4ee516b9fcbf41.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/219/218454/218454-be93f14fc5dfade80f5a2aa12e1478d8.jpg

zzr9409209
15 maj · 496 Inlägg
#111

Bromsarna lägger sig inte på för att du slarvat som du säger med luftningen.

WilleG
16 maj · 165 Inlägg
#112

zzr9409209 skrev:
Bromsarna lägger sig inte på för att du slarvat som du säger med luftningen.

Det känns lite orimligt ja. Vet inte riktigt vad man ska tro att det kan vara då det drabbar alla 4 bromsar, det känns ju som att det vore nåt vid huvudcylindern kanske?

zzr9409209
16 maj · 496 Inlägg
#113

Ja,verkar märkligt om alla tre bromslangar  gått sönder..

WilleG
17 maj · 165 Inlägg
#114

Hittade problemet, det visade sig vara stången i bromsservon som trycker på huvudcylindern. Den var för långt utskruvad. (Kan vara mitt eget fel då jag var där och pillade när det inte gick lufta roll) Den gick alltså inte tillbaka hela vägen när man släppte på bromsen. Upptäckte det genom att dra tillbaka bromspedalen kraftigt för hand.

Nu verkar det lira, och hann även med att testa bromsarna lite hårdare. Kan säga att dom nyper riktigt bra!

Thelemorf
21 maj · 1 Inlägg
#115

Var köpte du bussningen till momentstaget, samt extraöronen till axeln för monteringen av detsamma?

WilleG
22 maj · 165 Inlägg
#116

Thelemorf skrev:
Var köpte du bussningen till momentstaget, samt extraöronen till axeln för monteringen av detsamma?

Bussningen är från Volvo S40/V40 originalnummer 30872510 och köptes på Autodoc (samma som bildelaronline24)
Förstärkningsöronen till bakaxeln kommer från Andersson Steel & Speed (köpt på LMR art nr. VOBX001)

Än så länge har det funkat kanonbra smile

Sponsrade tjänster
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang