Nybil inte nödvändigtvis dyrt

papermaker
3 juni 2020 · 8 Inlägg

Väldigt ofta får man höra hur otroligt dyrt det är med en alldeles ny bil, men jag vill hävda att det verkligen inte måste vara så. När vi för lite över 5 år sedan behövde ersätta vår SAAB 9-5 -06 så letade vi i ett par månader runt efter familjebil för ca 150kkr och hittade inget som föll oss i smaken. Vi gick igenom nästan alla begagnathallar i Uppsala och några i Stockholm. Till slut tog vi ett kliv in på VW:s nybilsavdelning på Möller, mest för nöjes skull. Där stod en VW Touran i hallen, med prislappen 204kkr, ordinarie 300kkr. Det var utgående modell, en av de sista tillverkade, så eventuella fel hade förhoppningsvis slätats ut resonerade vi. Ordentligt med utrustning vilket ofta är fallet med utgående modeller.

Vi hade redan provkört denna modell, men begagnad, så vi visste att vi gillade den och att den passade våra behov, med 7 platser och gott om utrymme för barnstolar. Vi slog till och förhandlade till oss dragkrok och motorvärmare/kupévärmare, landade på 210kkr med lite lastnät och gummimattor.

Nu, fem år och 5500 mil senare, har jag av bilhandlare blivit erbjuden 140kkr för bilen (flera gav ungefär samma bud). Det innebär en total värdeminskning på 70kkr för en alldeles ny, relativt stor, och problemfri bil över en period av 5 år, eller 1160kr/mån om jag säljer den idag. Väljer vi att behålla längre sjunker givetvis denna kostnad. Jag konstaterar att detta var en bättre affär än alla våra tidigare, begagnade, bilar.

Finns det fler solskenshistorier med överraskande billigt bilägande?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang