Köpråd Volvo S60 T5

Spexxarn
11 juni 2020 · 89 Inlägg

Hejsan!

Behöver lite köpråd. Är väldigt sugen på att köpa en Volvo S60 T5 mellan årsmodell 01-04.
Har hittat ett par intressanta bilar men det är just en som fångat mitt intresse mest.

Den har allt från färg till utrustning som jag letar efter (samt rost och repfri). Men den har gått 31,884 mil. Jag har inga erfarenheter alls när det kommer till volvo och deras motorer.

Det begärda priset för bilen är 24.000kr men lite prutbart vid snabb affär.

Lite kort info om vad säljaren har gjort på bilen:

* kamrem- och vattenpumpsbyte: Januari -20
* Drivaxel: Bytt januari -20
* Skivor, bärarmar och coilovers: Bytt för ca 1,5 år sedan.

Övrig info:
Antal ägare: 14
Nästa bes: 2021-05-31
Skatt: 2627 kr
Avställd och ej körd sedan april detta året då ägaren införskaffat sig en ny bil.

Vore grymt tacksam för lite kommentarer om vad ni tycker om detta. Ägaren bor ca 25 mil från mig, inget man åker sådär. Bör jag slå till? Är det värt att åka de milen för att se på bilen eller ska jag dra öronen åt mig?

Mvh
Spexxarn

Senast redigerat av Spexxarn (11 juni 2020)

zzr9409209
11 juni 2020 · 716 Inlägg

Kolla efter en 05,facelift 210hk....01/02 har ofta fel på DIMen

Spexxarn
12 juni 2020 · 89 Inlägg

zzr9409209 skrev:
Kolla efter en 05,facelift 210hk....01/02 har ofta fel på DIMen

Tack för info, men svaret känns inte relevant till min fråga. Jag undrar främst om bilen med den historiken är värd att kika på eller ej. Antal milen den gått, de reparationer som gjorts... ca 32k mil är ju ändå en del mil.

Mvh

Senast redigerat av Spexxarn (12 juni 2020)

Tobzter
12 juni 2020 · 3 145 Inlägg

Kolla packboxen mellan motor och låda,
Att mätarhuset funkar som det ska
Och att den går rent å fint annars är de byte av spjällhuset som gäller

Tycker den känns dyr med dom miltalen men de kan bara du säga är det en sådan exakt du har leta efter så är det bara köpa,
men finnes en uppsjö av s60 t5 ,
Men är den rost å repfri och 30*** + mil ,så är det en one of a kind,,

Kan ramla ihop runt knuten ingen som vet.

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Spexxarn
12 juni 2020 · 89 Inlägg

Tobzter skrev:
Kolla packboxen mellan motor och låda,
Att mätarhuset funkar som det ska
Och att den går rent å fint annars är de byte av spjällhuset som gäller

Tycker den känns dyr med dom miltalen men de kan bara du säga är det en sådan exakt du har leta efter så är det bara köpa,
men finnes en uppsjö av s60 t5 ,
Men är den rost å repfri och 30*** + mil ,så är det en one of a kind,,

Kan ramla ihop runt knuten ingen som vet.

Tack för detta svar! Jo den är väldigt fin utmässigt och invändigt, men hur skelettet och hjärtat mår är ju den svåra frågan. Ska kolla på det som du nämnt samt kika på vad sådana delar skulle kosta om det skulle behöva bytas och om det ens är värt det.

Återigen, tack för svaret!

Mvh

jaka54
12 juni 2020 · 5 716 Inlägg

Hej!
Med 14 tidigare ägare så skulle jag vara tveksam!

husseman
13 juni 2020 · 1 588 Inlägg

Hupp, detta e´ju Bingolotto att sia om. Snygg(en volvo e´´ bara mer eller mindre ful) o rostfri, men en motor som gått 30k+ o som förmodligen körts tufft av några av dessa 14 ägare känns högrisk enligt mig.
Men, vill man ha en, så finns ju delar att få tag i, o om glans går före  driftsäkerhet....så köp. men skyll inte på mig när skiten rasar. Fast prutmån borde finnas...-  Lycka till /husse

Nybergrobin
13 juni 2020 · 2 378 Inlägg

jag hade också blivit mkt skeptisk när det gäller t5, 14 ägare osv ;P   vart bor du? 

Det finns en i sundsvall med ungefär samma pris/mil som jag vet är okej! Den är påkostad med det mesta / barnsjukdomarna

panda666
13 juni 2020 · 4 250 Inlägg

Spexxarn skrev:
Hejsan!

Behöver lite köpråd. Är väldigt sugen på att köpa en Volvo S60 T5 mellan årsmodell 01-04.
Har hittat ett par intressanta bilar men det är just en som fångat mitt intresse mest.

Den har allt från färg till utrustning som jag letar efter (samt rost och repfri). Men den har gått 31,884 mil. Jag har inga erfarenheter alls när det kommer till volvo och deras motorer.

Det begärda priset för bilen är 24.000kr men lite prutbart vid snabb affär.

Lite kort info om vad säljaren har gjort på bilen:

* kamrem- och vattenpumpsbyte: Januari -20
* Drivaxel: Bytt januari -20
* Skivor, bärarmar och coilovers: Bytt för ca 1,5 år sedan.

Övrig info:
Antal ägare: 14
Nästa bes: 2021-05-31
Skatt: 2627 kr
Avställd och ej körd sedan april detta året då ägaren införskaffat sig en ny bil.

Vore grymt tacksam för lite kommentarer om vad ni tycker om detta. Ägaren bor ca 25 mil från mig, inget man åker sådär. Bör jag slå till? Är det värt att åka de milen för att se på bilen eller ska jag dra öronen åt mig?

Mvh
Spexxarn

Behöver inte vara slut för den har gått mycket men räkna med att du får lägga ut nån slant här o där kanske. Skulle fråga säljaren om så mycket bilder som möjligt och be hen att vara ärlig med om det finns några problem med bilen innan du åker ditt. Har varit ett par gånger där man åker o kollar på en bil som är i *bra skick* men när man e framme så är den slut. Så försök ta reda på så mke som möjligt innan du åker och annars så ha i åtanke att bara åka tillbaka hem ifall den är slut. Det är bra bilar med bra motorer dessa motorer klarar det dubbla utan problem så men självklart ska den vara servad och må bra. Annars kan du väl be hen möta dig nånstans närmare eller nått. Åk med en kompis så att ifall du inte är nöjd är det bara o köra tbax.

Eleeb90
14 juni 2020 · 345 Inlägg

Kolla packningar i motor att den inte läcker. Kolla också turbon att den laddar som den ska m.m. Samt andra missljud eller så från motorn. Akta dig för billiga Långmilare om de inte servats riktigt ordentligt. Efter 2-25000 mil kan turbon vara slut samt annnat

Eleeb90
14 juni 2020 · 345 Inlägg

Spexxarn skrev:
Hejsan!

Behöver lite köpråd. Är väldigt sugen på att köpa en Volvo S60 T5 mellan årsmodell 01-04.
Har hittat ett par intressanta bilar men det är just en som fångat mitt intresse mest.

Den har allt från färg till utrustning som jag letar efter (samt rost och repfri). Men den har gått 31,884 mil. Jag har inga erfarenheter alls när det kommer till volvo och deras motorer.

Det begärda priset för bilen är 24.000kr men lite prutbart vid snabb affär.

Lite kort info om vad säljaren har gjort på bilen:

* kamrem- och vattenpumpsbyte: Januari -20
* Drivaxel: Bytt januari -20
* Skivor, bärarmar och coilovers: Bytt för ca 1,5 år sedan.

Övrig info:
Antal ägare: 14
Nästa bes: 2021-05-31
Skatt: 2627 kr
Avställd och ej körd sedan april detta året då ägaren införskaffat sig en ny bil.

Vore grymt tacksam för lite kommentarer om vad ni tycker om detta. Ägaren bor ca 25 mil från mig, inget man åker sådär. Bör jag slå till? Är det värt att åka de milen för att se på bilen eller ska jag dra öronen åt mig?

Mvh
Spexxarn

Jag tycker att du borde nog pruta en del iaf. Även om den är fin i lacken och rostfri. Skulle nog inte betala mer än 17-18000 iaf.  Du åker ju på skatten också om den är avställd.

Spexxarn
19 juni 2020 · 89 Inlägg

Eleeb90 skrev:

Spexxarn skrev:
Hejsan!

Behöver lite köpråd. Är väldigt sugen på att köpa en Volvo S60 T5 mellan årsmodell 01-04.
Har hittat ett par intressanta bilar men det är just en som fångat mitt intresse mest.

Den har allt från färg till utrustning som jag letar efter (samt rost och repfri). Men den har gått 31,884 mil. Jag har inga erfarenheter alls när det kommer till volvo och deras motorer.

Det begärda priset för bilen är 24.000kr men lite prutbart vid snabb affär.

Lite kort info om vad säljaren har gjort på bilen:

* kamrem- och vattenpumpsbyte: Januari -20
* Drivaxel: Bytt januari -20
* Skivor, bärarmar och coilovers: Bytt för ca 1,5 år sedan.

Övrig info:
Antal ägare: 14
Nästa bes: 2021-05-31
Skatt: 2627 kr
Avställd och ej körd sedan april detta året då ägaren införskaffat sig en ny bil.

Vore grymt tacksam för lite kommentarer om vad ni tycker om detta. Ägaren bor ca 25 mil från mig, inget man åker sådär. Bör jag slå till? Är det värt att åka de milen för att se på bilen eller ska jag dra öronen åt mig?

Mvh
Spexxarn

Jag tycker att du borde nog pruta en del iaf. Även om den är fin i lacken och rostfri. Skulle nog inte betala mer än 17-18000 iaf.  Du åker ju på skatten också om den är avställd.

Fick den för 20,000 kr. Köpte den i tisdags och kan inte säga annat än att jag är jävligt nöjd med köpet! Går som en klocka. Väldigt mycket bytt på den nyligen, alla kvitton för diverse jobb fanns och fullstämplad servicebok.

Tack alla för råd och tips! Väldigt uppskattat!

Mvh

Senast redigerat av Spexxarn (19 juni 2020)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang