Nya årwt runt däck och bilen guppar/hoppar när man kör.

Lucif3r
20 juni 2020 · 2 183 Inlägg

Argumentet att man har en "gammal bil" och därför väljer dåliga däck är ju riktigt skrämmande.
Har man en gammal bil som är tekniskt sämre än nyare bilar så är det ju ÄNNU viktigare att ha bra däck! En bil som redan är halv-kass när det kommer till väghållning och bromssträckor blir ju 3 gånger sämre med dåliga däck.
En ny bättre bil med dåliga däck blir väl jämnförbar med en äldre bil med bra däck. Undantag finns, men generellt sett.

Att ha en gammal billig bil är ingen ursäkt för att köra på skitdäck. Punkt.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Lucif3r skrev:
Att ha en gammal billig bil är ingen ursäkt för att köra på skitdäck. Punkt.

Tyvärr, så går det inte att lära en gammal hund att sitta..
Har jag kört så i 50 år så fortsätter jag till det är dags att sätta skorna oavsett vad ovanstående tycker..
Därför kör jag med gamla vinterdäck, punkt.smile

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Lucif3r
20 juni 2020 · 2 183 Inlägg

axxet skrev:
Tyvärr, så går det inte att lära en gammal hund att sitta..

Det gör det visst det. Jag adopterade en 10år gammal jycke som inte kunde ett enda trick. Han lärde jag både att sitta, vacker tass, apport och spela död och säkert nå mer jag har glömt.
Tog inte speciellt lång tid heller.

Så det går alldeles utmärkt att lära gamla hundar att sitta wink

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
20 juni 2020 · 4 917 Inlägg

En 10 år gammal jycke är ju för 17 ÄLDRE  än min 70, så den har säker lärt sig detta innan du försökte fostra den..
Förmodligen hade den bara glömt kommandona och du väckte dom bara ur sin glömska..smile

Senast redigerat av axxet (20 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
husseman
20 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hehe.. viktigt med bra däck. På Vintern använder man dubbdäck o på sommaren sommardäck. Att jämföra ett dubbdäck med ett friktionsdäck går inte. Dubbdäcket vinner alltid om det är säkerhet ni yrar efter. Testa en WRC bil på vinterväg.. med o utan dubb. Utan dubb så e´det färdigt i första kurvan...

mvh/husse

Marcus_89 Biltokig elektriker
20 juni 2020 · 3 352 Inlägg

Willmes skrev:
Tjena. Är totalt vilse.. köpte en Renault clio 2014 Tce från en bilfirma. Där satt sommardäck på men jag ville ha året runt däck så firman slängde på helt nya året rubt däck. Fick bilen levererad idag och körde en sväng o könner att bilen hoppar hela tiden. Känna mest från framvagnen.. är det för att däcken inte har satt sig eller kan det vara något annat?

Tacksam för all hjälp man kan få.

Gjorde den likadant med sommardäcken? Tänker om året runt däcken monterades på samma fälgar. Att den hoppar beror oftast på att fälgar eller däcken är ovala. Kan vara att det är fabrikationsfel på en av däcken. Om det vibrerar eller skakar så beror det på andra saker. T ex slitna leder och bussningar i framvagnen, för stort navhål på fälgarna m.m

Men hur som helst så bör du ju ha lite garanti på ditt köp. Jag hade åkt tillbaka och påpekat problemen.

husseman
20 juni 2020 · 1 577 Inlägg

Hmmm.. att åka tbx till samma dårar som monterat skiten hade inte ja gjort. Åk till en vettig däckmojje o få alla hjul kontrollerade o balanserade.. de lär även kunna tala om felet. Ta med kvittot till Muhammed runt hörnet o kräv dessa pengar tbx.
mvh/HUSSE

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 juni 2020 · 17 380 Inlägg

Videon som Growe delade med sig av var tänkvärd.
Även candyweiss har en poäng i varför det inte finns en sommardäckslag.

Även om det spårar friskt nu så vill jag delge en situation som uppkom i början av en varm dag i juni:
Tog den gamla Citroënen till jobbet för att kunna skifta till sommardäck, den rullade på dubbfria Hakka. Kom till en rondell och tryckte på för att den ogillar min "kärringkörning" och behövde blåsas ur då den gick lite oroligt (fullt normalt efter min gubbiga körstil)

I rondellen i relativt låg hastighet fick jag ett bredställ. Min kollega kommenterade detta senare "Kör du på hockeypuckar eller". Bilen har ESP så det gick fint. Annars hade jag nog snurrat runt...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
torsen
21 juni 2020 · 7 198 Inlägg

Jag är övertygad om att ett nytt och fräscht åretruntdäck från Michelin, Continental och Pirelli under nästan alla förhållanden är bättre än gamla hårda och slitna sommardäck från Kina och därmed jämförbara lågpristillverkarländer.
Och dessutom, inte minst, betydligt komfortablare.
Men för banracing, då kommer de tillkorta.

Brådhis * Voff voff *
21 juni 2020 · 10 244 Inlägg

torsen skrev:
Jag är övertygad om att ett nytt och fräscht åretruntdäck från Michelin, Continental och Pirelli under nästan alla förhållanden är bättre än gamla hårda och slitna sommardäck från Kina och därmed jämförbara lågpristillverkarländer.
Och dessutom, inte minst, betydligt komfortablare.
Men för banracing, då kommer de tillkorta.

Sedärja... Ytterligare en person som fått för sig att det är vid "banracing" man behöver bra däck och inte i vardagstrafiken bland övriga bilister, djur och fotgängare...

Det är som jag nämnt tidigare både skrämmande och beklämmande att folk överskattar sin förmåga (och tur!) så till den milda grad att dom tror att allt som sker i trafiken är påverkbart från eget håll, och att dom därmed kan strunta i tex vettiga däck...

Senast redigerat av Brådhis (21 juni 2020)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Myhran
21 juni 2020 · 452 Inlägg

torsen skrev:
Jag är övertygad om att ett nytt och fräscht åretruntdäck från Michelin, Continental och Pirelli under nästan alla förhållanden är bättre än gamla hårda och slitna sommardäck från Kina och därmed jämförbara lågpristillverkarländer.
Och dessutom, inte minst, betydligt komfortablare.
Men för banracing, då kommer de tillkorta.

Om du pratar om ett åretrunt däck eller ett nordiskt vinterdäck är ju då även stor skillnad, ett åretruntdäck skulle nog prestera ok i Sverige till stor del men ett nordiskt vinterdäck är en helt annan sak,

Tror vi skall särskilja vilken typ av däck vi pratar om,

Ett nordiskt dubbat däck,
Ett nordiskt dubbfritt däck
Ett centraleuropeiskt dubbfritt däck
Ett rent sommardäck,


Däck skall användas som de säger i videon i den temperatur de är designade för,
Ett kinesiskt däck är ett helt ok däck i de länderna de är avsedda för i temperatur, därav de i Norden klassas som hårda, men en varm högsommardag i Sverige så fungerar även kina däcken bra!
Det är på vår/höst när det är 5-10 plus och regn som de blir hårda och inte klarar av att prestera längre för användningsområdet för det däcket är inte avsatt att vara där,

Skall ni köra med ett ”åretruntdäck” så välj då ett däck som är avsett för Centraleuropa,
Det är en total kompromiss som blir spännande på vintern istället!

Men för att hålla topic, som tidigare talare sagt lämna in bilen där de gjorde det, alla måste få en andra chans att åtgärda sina misstag, att lämna till någon annan är ju inte säkert du får betalt för,

Med vänlig hälsning,

Growe Fri fart för ett fritt folk!
21 juni 2020 · 13 673 Inlägg

Brådhis skrev:

torsen skrev:
Jag är övertygad om att ett nytt och fräscht åretruntdäck från Michelin, Continental och Pirelli under nästan alla förhållanden är bättre än gamla hårda och slitna sommardäck från Kina och därmed jämförbara lågpristillverkarländer.
Och dessutom, inte minst, betydligt komfortablare.
Men för banracing, då kommer de tillkorta.

Sedärja... Ytterligare en person som fått för sig att det är vid "banracing" man behöver bra däck och inte i vardagstrafiken bland övriga bilister, djur och fotgängare...

Det är som jag nämnt tidigare både skrämmande och beklämmande att folk överskattar sin förmåga (och tur!) så till den milda grad att dom tror att allt som sker i trafiken är påverkbart från eget håll, och att dom därmed kan strunta i tex vettiga däck...

man kan ju nästan tro det..        alla skulle behöva sätta sig bakom ratten på en stor buss med vinterdäck på och sen sommardäck..   där är det inget jätte vinterdäcksliknande mönster utan mest gummiblandningen som skiljer.         och skillnaden hur bussen är på vägen är enorm.. nu snackar vi inte att man kör den i 200km/h genom svängarna men redan i 50km/h är skillnaden enorm.    då är det liknande uppbyggnader av däcken..
medans ett personbils däck har lameller som gör att däcket verkligen flyter ovanpå asfalten..  hur man som förare inte känner det vid normal körning är för mig obegripligt även på en personbil som framförs väldigt sakta..... för det känner man om man har någon som helst känsla i kroppen

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
21 juni 2020 · 4 917 Inlägg

Growe skrev:
hur man som förare inte känner det vid normal körning är för mig obegripligt även på en personbil som framförs väldigt sakta..... för det känner man om man har någon som helst känsla i kroppen

JA,  du har nog rätt, för jag är nog lite stel i kroppen efter nästan 70 års levnad på planeten och det är kanske därför ynkliga jag inte har DENDÄR känslan..smile

Senast redigerat av axxet (21 juni 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Veteranaren
21 juni 2020 · 97 Inlägg

torsen skrev:
Jag är övertygad om att ett nytt och fräscht åretruntdäck från Michelin, Continental och Pirelli under nästan alla förhållanden är bättre än gamla hårda och slitna sommardäck från Kina och därmed jämförbara lågpristillverkarländer.
Och dessutom, inte minst, betydligt komfortablare.
Men för banracing, då kommer de tillkorta.

Jag tror som du här faktiskt, jag tror du har helt rätt. Ett riktigt kvalitetsdäck, även om det är friktionsdäck, tror jag slår kinadäcken med mer plast än gummi i, alla dagar i veckan.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang