Söker nån typ av 15" 4x100 fälgar till dolly (Ej annons)

Hilmer
25 juni 2020 · 1 782 Inlägg

OBS! Ingen köpes annons utan en fråga om fälgar bara!

Är på jakt efter 15" (eller möjligen 16") 4x100 fälgar till min dollykärra, det sitter 14" (typ VW, Opel) på nu med dåliga och gamla däck och skulle vilja ha större eftersom det är betydligt lättare att hitta begagnade däck när det väl behövs. Det behövs bytas emellanåt eftersom de helt enkelt blir dåliga bara av att stå still i solen mesta av tiden, så att köpa nya däck är inget alternativ i detta fallet!
Så, vad ska man söka på, vilka bilar kan tänkas ha detta och som är lätta och billiga att komma över?

Tobzter
25 juni 2020 · 3 145 Inlägg

e ju bara söka på 4x100 på blocket så får du en uppsjö av alternativ??

https://www.bultcirkel.org/falgguide/?b … irkel=100/

10 sek  googling smile

Senast redigerat av Tobzter (25 juni 2020)

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Brådhis * Voff voff *
25 juni 2020 · 10 279 Inlägg

Varför inte köpa nya och sedan täcka över dom när den står still? Lär bli både enklast och billigast i längden...

Det finns ju hjulskydd att köpa och vill du komma billigare undan funkar en sopsäck i princip lika bra men behöver bytas då och då.

(För övrigt är min erfarenhet från båtkärror att det tar bra många år innan solen tagit däcken så pass att dom måste bytas.)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Utmarks-Loke
25 juni 2020 · 5 836 Inlägg

BMW E30, om centrumhålet funkar. Finns nog mängder med 15-16" fälgar kvar ute bland stugorna

caromania Forummoderator
25 juni 2020 · 9 296 Inlägg

Hondas småbilar, 90 tal.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Hilmer
25 juni 2020 · 1 782 Inlägg

Tobzter skrev:
e ju bara söka på 4x100 på blocket så får du en uppsjö av alternativ??

https://www.bultcirkel.org/falgguide/?b … irkel=100/

10 sek  googling smile

Visst har google mycket information, men erfarenheter från verkligheten väger i många fall tyngre! wink


Brådhis skrev:
Varför inte köpa nya och sedan täcka över dom när den står still? Lär bli både enklast och billigast i längden...

Det finns ju hjulskydd att köpa och vill du komma billigare undan funkar en sopsäck i princip lika bra men behöver bytas då och då.

(För övrigt är min erfarenhet från båtkärror att det tar bra många år innan solen tagit däcken så pass att dom måste bytas.)

Med tanke på vad jag har denna dolly i för pengar så hade jag mer än fördubblat kostnaden för bygget genom att köpa två nya däck! wink
Kan få tag i begagnade däck gratis så därför var ju detta alternativ enklast.


Utmarks-Loke skrev:
BMW E30, om centrumhålet funkar. Finns nog mängder med 15-16" fälgar kvar ute bland stugorna

E30 hade väl bara 13 & 14", i alla fall när det kommer till plåtfälgar. Men visst alu-fälgar hade ju också funkat i och för sig!

caromania skrev:
Hondas småbilar, 90 tal.

Tack för infon!


Tack alla för input! Var främst ett däck som var lite väl torrsprucket för att jag skulle vilja lasta en bil på dollyn, när jag letade i gömmorna så hittade jag faktiskt ett "reservhjul", så för stunden så är problemet löst! wink
Hade egentligen tänkt mig att bygga om till 5x108 eftersom det är en bultcirkel som är gångbart här hemma, men tänkte sen att det kanske var lättare att hitta lite större fälgar som passar direkt, därav tråden!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang