Oljepump audi a6 1.8t

audia604
7 juli 2020 · 2 Inlägg

Tjeeenare allihopa! jag ny här på garaget! och har en fråga angående en audi a6 1.8t det är så att oljepumpen har gett upp och jag undrar mest om någon har några enkla tips på o byta den! tråkigt nog har jag den pumpen som drivs av en kedja! all hjälp man kan få uppskattas väldigt mycket!

tack på förhand allihopa!

Cuefa Ain't no place like home...
8 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Hej, och välkommen till Garagets gemenskap!

Det är lite pyssel att byta oljepump på en längsmonterad 1.8T, du måste lyfta motorn lite för att få bort oljetråget. Utöver det är det inte så värst avancerat.

Men en fråga, har du konstaterat att det är just pumpen som är dålig?

En vanlig sak som händer på dessa vagnar är att silen som suger upp oljan från tråget sätter igen.
De här motorerna har en tendens att koksa igen (VAG tog bl.a fram ett större oljefilter för att öka oljemängden och sänka oljetemperaturen för att motverka detta, men det fungerade inte till 100%) och blockera oljeflödet.

I många fall kan det räcka att byta silen och o-ringen som sitter mellan den och pumpen.

Edit:
Art-nr på silen är 06B115251, o-ringen heter N  0282222.
Kostar totalt ca 300kr hos din lokala VAG-nasare smile

Senast redigerat av Cuefa (8 juli 2020)

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
audia604
8 juli 2020 · 2 Inlägg

heej! ja vi har tyvärr kostaterat att det är oljepumpen och eventuellt något lager har lossat på alla skruvar till oljepumpen och den lossnar ändå inte vart kan jag ha missat skrivar de sitter ju 15 skruvar  runt om sen är är det ju bak vid växellådan de sitter några större som jag med har lossat har även vinklat bort krängningshammarstaget men ändå släpper inte tråget? hur ska jag gå till väga nu? smile

Cuefa Ain't no place like home...
8 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Tråget sitter limmat på dessa vagnar, det är ingen lös packning.
Så bara för att bultarna är borta så kommer inte tråget ramla bort direkt smile
Viss övertalning kan behövas med vassa verktyg och något att försiktigt bända lite med!

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang