Volvo v70n -00 Flera fel

Ankan-78
9 juli 2020 · 30 Inlägg

Jag gissar att Gasspjäll är dåligt.
Bilen har Oftast orolig tomgång, och om jag frikopplar vid korsningar så kan varvtal gå ner så lågt så bilen nästan dör.
Fick en massa larm med bromsar, abs. Mm. Detta blev löst genom omlödning av abs enhet.
Det som är nu är att ofta så funkar inte tempmätaren och då går kylfläkten några minuter efter jag stängt av bilen, samt så är den svårstartad i 4 fall av 10. Den tyggar på bra, men tänder inte, fadt efter ett par försök spottar den igång och rusar till och luktar bensin. Nytt bränslefilter sitter på.
Motorlampan har alltid lyst, felkod säger nåt om katalysator/lambda

Jag vill ha hjälp med vad som kan göra att den är svårstartad ibland, och varför tempgivaren inte alltid funkar.
Misstänker att kylfläkt kommer bete sig riktigt om jag får bukt med visaren..

Hilmer
9 juli 2020 · 1 776 Inlägg

Byt tempgivaren, den styr bl a tempmätare och fläkt, den bestämmer även ifall motorn skall kallstartas eller varmstartas. Så börja med att byta tempgivaren.

Sen är det ju så klart så att en defekt lambdasond stökar till det också, testa med att dela på kontakten till t ex främre lambdasond, då skall bilen gå i förinställda värde och bör starta.

Gasspjället kan ju också fallera, men börja med det andra för att se hur reaktionen blir.

Senast redigerat av Hilmer (9 juli 2020)

Ankan-78
9 juli 2020 · 30 Inlägg

Okej. Tack. Jag ska genast beställa en tempgivare, gasspjället hade jag tänkt ta ner och rengöra till att börja med, fadt vet inte vart jag kan köpa ny packning till den, eller om det går att använda packning på tub.

Hilmer
9 juli 2020 · 1 776 Inlägg

Demontera slangen till spjället och kika in, är det riktigt skitigt så att det kanske hindrar spjället att röra sig så kan det vara idé att rengöra, men i annat fall så brukar det inte göra någon större skillnad.
Ny packning är ju alltid att föredra, men jag har själv ibland använt packningsklister som man penslar på och i vissa fall även monterat tillbaks det med den gamla packningen och det har funkat det också om man bara ser till att montera packningen som den suttit tidigare.

Ankan-78
11 juli 2020 · 30 Inlägg

Hej. Har inte kollat så mycket på eländet, nu funkar tempmätaren i två dagar, känns som glapp nånstans, kontakten ser mycket bra ut, om givaren är sönder känns det som att den inte skulle funka alls, hur som helst. Ny givare kommer fram över... har inte kollat så mycket mer pga ösregn

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang