Fiat punto -03. Startar ej efter vintervila

Sockerfar
12 juli · 9 Inlägg
#21

torsen skrev:
När du skriver "nytt" batteri - menar du då "nytt" batteri eller ett annat "begagnat".
Tycker din beskrivning stämmer in på en batteri som har en "pajad" cell.
Du laddar batteriet tills batteriladdaren indikerar att det är fulladdat.
Slår på lyset och det lyser normalt/oklanderligt.
Vrider på tändningsnyckeln till startmotorläget, och det bara klickar.
Samtidigt "går lyset ner och glöder".
Du slår av tändningen och slår på lyset, som nu lyser normalt.
Då vill jag sätta min heder på att det är batteriet som "tappat" en cell.

Nytt batteri som är nyinköpt och oanvänt

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
12 juli · 4 583 Inlägg
#22

Jag tror vi får rikta in oss på startmotorn nu..
Kolla så du har bra jord mellan startmotor och batterijord.
Ge den rackaren några slag med något  så den vaknar, så ska du få se på f..

Köp inte grisen i säcken..
torsen
13 juli · 4 338 Inlägg
#23

Kanske lite långsökt, men kolla jordflätan mellan motor och chassie.
Var en felkälla på en av mina bilar, som avhjälptes genom putsning av och aluminiumfett på kontaktytor.

Utmarks-Loke
13 juli · 3 059 Inlägg
#24

I detta läge skulle jag prova med ett stort spärrskaft och en passande hylsa på muttern på remskivan på vevaxeln om motorn sitter fast eller går att vrida. Man behöver inte vrida hela varvet, bara kolla så det går runt. Man kan också ta en hammare eller motsvarande och knacka lite på startmotorn.

Sedan skulle jag inte ta för garanterat att ett nyköpt batteri var fulladdat heller.

Senast redigerat av Utmarks-Loke (13 juli )

Sockerfar
13 juli · 9 Inlägg
#25

Jag tackar för alla svar. Om någon har möjlighet att komma och kika pm, känner att min kunskap av det jag försökt ej hjälpt och att den ej räcker till.

jaka54
13 juli · 3 874 Inlägg
#26

Hej!
Nytt batteri betyder inte att det är laddat!
Du bör/ska alltid ladda ett nytt batteri i 12-16timmar ...då är det fulladdat! -Inte annars!
Typiskt dåligt laddat batteri när det bara klickar när man vrider om startmotorn.
-Ladda!
Och när du laddat ska du ha över 13V på batteriet när du mäter med multimeter...för en sån har du väl?!

Senast redigerat av jaka54 (13 juli )

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
13 juli · 12 889 Inlägg
#27

Läge och köpa en billig Punto nu kanske :-)

Sveriges andel av världens samlade utsläpp är 0,16 procent. Världens största utsläppsland Kina släpper på ungefär 50 timmar ut lika mycket som Sverige på ett år. Och visste du att 5% av våra totala utsläpp kommer från en enda skorsten...
torsen
14 juli · 4 338 Inlägg
#28

Sockerfar skrev:

torsen skrev:
När du skriver "nytt" batteri - menar du då "nytt" batteri eller ett annat "begagnat".
Tycker din beskrivning stämmer in på en batteri som har en "pajad" cell.
Du laddar batteriet tills batteriladdaren indikerar att det är fulladdat.
Slår på lyset och det lyser normalt/oklanderligt.
Vrider på tändningsnyckeln till startmotorläget, och det bara klickar.
Samtidigt "går lyset ner och glöder".
Du slår av tändningen och slår på lyset, som nu lyser normalt.
Då vill jag sätta min heder på att det är batteriet som "tappat" en cell.

Nytt batteri som är nyinköpt och oanvänt

Har du möjlighet, så låt en bilelverkstad belasta batteriet med en batteriprovare.
Innebär att man kortvarigt belastar batteriet maximalt.
Avslöjar om en cell är defekt.
Kan hända även på nya batterier.
Eventuellt har försäljningsstället en batteriprovare, om du inte köpt batteriet på "varuhus", typ JULA, RUSTA, ÖB etc.
B t w så hade Biltema Botkyrka batteriprovare och kollade batteriet när jag reklamerade samt gav mig ett nytt annat batteri efter sin test.
Lyste grönt i "hålet" trots att batteriet var defekt på en cell.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..:)
14 juli · 4 583 Inlägg
#29

Jag tror det är dags att lämna batteristadiet nu..
Om den bara stått länge  så har väl startmotorn begat igen..

Köp inte grisen i säcken..
Sockerfar
14 juli · 9 Inlägg
#30

Hade skrotat bilen. Men är för mkt nytt. Ny kamrem med allt som hör till, koppling och allt som hör till. Även mer saker som är bytt därav vill jag behålla extra bilen. Jag kan ej få den till en verkstad då hade jag aldrig skapat tråden. Jag skapade tråden för att förhoppningsvis någon i närheten av rimbo som kunde komma och kolla.

Så återigen finns det någon vänlig själ pm. Givetvis belönas denne med öl eller en slant.

Min kunskap är tyvärr otillräcklig. Men jag tackar för alla tips samt vägledning.

Senast redigerat av Sockerfar (14 juli )

jaka54
14 juli · 3 874 Inlägg
#31

Hej!
Har du laddat batteriet? Och mätt spänningen efter att du laddat (med multimeter, kostar ca 200kr på Biltema) ? Ska ligga över 13V precis när du tagit bort laddsladdarna.

husseman
15 juli · 521 Inlägg
#32

Hmm, kolla polerna- ladda batteriet, testa att knuffa igång fanskapet. Går den då- så luktar det startmotor..eller styrström kontakter på startmotor.
Lycka till/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang