AKUT HJÄLP!!! Gäller en Saab 9-3 OG 2002

Saab---93
24 juli 2020 · 72 Inlägg

AKUT HJÄLP!!! Gäller en Saab 9-3 OG 2002

Som jag skrev för ett tag sen på det här forumet så byte jag o min bror ut ventilkåpspackningen på min bil o efter det bytet som började problemen att komma. Vi monterade den rätt osv o det läcker ingenstans. Men bilen ville ju inte starta o min gissning blev då batteriet va död. Så jag va iväg idag o köpte nytt bilbatteri o motorolja 5w-30 4 liter. Bilen gick igång men det va seg startad så jag stängde av motorn o testa o starta igen o det va lika seg startad igen. Så jag körde ut på en liten provtur men den dog när bilen blev varm. Så min gissning blev då vevaxelgivaren va död. Så jag åkte iväg igen med min brorsas bil så jag kunde köpa en ny vevaxelgivare på biltema. Det går ju bara o montera vevaxelgivaren på ett sätt o jag monterade den korrekt tycker jag så efter jag hade monterat tillbaka allting så körde jag ut för att testa bilen o den va lite seg startad den här gången o det gick bra o köra. Men turbon ville inte ladda så mycket o motorn varade inte mer en 3000 varv skit konstigt. Så dog bilen precis innan infarten till mitt garage o så hade jag problem att få igång bilen men till slut fick den igång efter ha försökt
3-4 gånger o när jag äntligen fick in bilen i garaget så tändes min oljelampa.

Så vad är det för fel?

Uppskattar för snabba o seriösa svar tack!

Mvh

jaka54
24 juli 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
1. Ladda batteriet så du vet att det är fräscht! Att bara sätta i ett nytt batteri i bilen duger inte!
2. Kolla eventuella felkoder!
3. Kolla att du gnista på samtliga stift och kolla hur stiften ser ut . De bör bytas efter  3000-6000mil.
4. Kolla eventuella sladdar du glömt att ansluta (jordkablar t,ex talar av egen erfarenhet).
5. Kolla att du inte har läckage i någon slang.
6. Fråga! Ska du ha så tunn olja som 5W-30??

Saab---93
24 juli 2020 · 72 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
1. Ladda batteriet så du vet att det är fräscht! Att bara sätta i ett nytt batteri i bilen duger inte!
2. Kolla eventuella felkoder!
3. Kolla att du gnista på samtliga stift och kolla hur stiften ser ut . De bör bytas efter  3000-6000mil.
4. Kolla eventuella sladdar du glömt att ansluta (jordkablar t,ex talar av egen erfarenhet).
5. Kolla att du inte har läckage i någon slang.
6. Fråga! Ska du ha så tunn olja som 5W-30??

1. Jag har kontrollerat batteriet. Den är fräsch!
2. Felkoder ska jag kolla imorgon
3. Tändstiften bytes ut för ca 2-3 månader sen i samband med när jag bytte tändkasset men orsaken till att jag o min bror byte ut ventilkåpspackningen va pga att det läckte ner olja i tändstiften så vet inte om det kan vara det som är felet
4. Jag tänkte gå ner nu o kolla alla sladdar så jag återkommer med det svaret inom kort.
5. Jag har kontrollat alla slangar dom sitter fast men kan absolut dubbelkolla igen!
6. Ja jag har ALLTID kört med 5W-30 olja i min bil sen jag köpte den för 3 år sen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang