Svaga motorer i gamla folka och Mercedes bussar. Går dom framåt?

Utmarks-Loke
25 juli 2020 · 5 814 Inlägg

Min allra första bil var en VW polo 1,3 från 1984. Den hade 56hk och toppade 145km/h mätarfart på raksträckan på E6 genom Ljungskile där det är ett lätt nedförslut.

MammDiin
25 juli 2020 · 2 016 Inlägg

Rodafaran97 skrev:
Lite offtopic kanske men har en 90hk golf 3 som lätt kommer upp i 120 och vid 160 börjar den stanna av, Trodde aldrig att 90hk skulle räcka så långt...

Finns ju en hel del med vrid i dessa maskiner på lägre varv också.

caromania Forummoderator
25 juli 2020 · 9 296 Inlägg

MammDiin skrev:

Rodafaran97 skrev:
Lite offtopic kanske men har en 90hk golf 3 som lätt kommer upp i 120 och vid 160 börjar den stanna av, Trodde aldrig att 90hk skulle räcka så långt...

Finns ju en hel del med vrid i dessa maskiner på lägre varv också.

Nu tar du väl i? 140nm vill jag minnas att det var och toooookdött under 2000rpm. Eller snarare tokdött mellan 850rpm och 6000rpm. big_smile

Farsans Audi 100 (samma motor) gjorde 0-100 på 12 och toppade 176. Den var snabb tyckte man då 1987 när det byttes in en Volvo 244 med B21 och Automat. Tänk att Rover samtidigt släppte Vitessemodellen som gjorde 0-100 på 7.5 och toppade 235. Otroligt. Engelsmännen kunde minsann.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
MammDiin
25 juli 2020 · 2 016 Inlägg

caromania skrev:

MammDiin skrev:

Rodafaran97 skrev:
Lite offtopic kanske men har en 90hk golf 3 som lätt kommer upp i 120 och vid 160 börjar den stanna av, Trodde aldrig att 90hk skulle räcka så långt...

Finns ju en hel del med vrid i dessa maskiner på lägre varv också.

Nu tar du väl i? 140nm vill jag minnas att det var och toooookdött under 2000rpm. Eller snarare tokdött mellan 850rpm och 6000rpm. big_smile

Farsans Audi 100 (samma motor) gjorde 0-100 på 12 och toppade 176. Den var snabb tyckte man då 1987 när det byttes in en Volvo 244 med B21 och Automat. Tänk att Rover samtidigt släppte Vitessemodellen som gjorde 0-100 på 7.5 och toppade 235. Otroligt. Engelsmännen kunde minsann.

Venton jag hade med 1,8 liters motorn på 90 hästar kunde man köra i 5:an med i 35km/h och gasa iväg utan problem. Sen var det ju ingen raket förstås men den drog rätt så jämnt mer eller mindre från tomgång till 6000rpm.

caromania Forummoderator
25 juli 2020 · 9 296 Inlägg

MammDiin skrev:

caromania skrev:

MammDiin skrev:

Finns ju en hel del med vrid i dessa maskiner på lägre varv också.

Nu tar du väl i? 140nm vill jag minnas att det var och toooookdött under 2000rpm. Eller snarare tokdött mellan 850rpm och 6000rpm. big_smile

Farsans Audi 100 (samma motor) gjorde 0-100 på 12 och toppade 176. Den var snabb tyckte man då 1987 när det byttes in en Volvo 244 med B21 och Automat. Tänk att Rover samtidigt släppte Vitessemodellen som gjorde 0-100 på 7.5 och toppade 235. Otroligt. Engelsmännen kunde minsann.

Venton jag hade med 1,8 liters motorn på 90 hästar kunde man köra i 5:an med i 35km/h och gasa iväg utan problem. Sen var det ju ingen raket förstås men den drog rätt så jämnt mer eller mindre från tomgång till 6000rpm.

Audin hade spikat sönder av det tilltaget. Men vento är ju en nyare bil så den kanske hade dator som klarade av att ställa om tändningen tillräckligt mycket? big_smile Audins dator bestod av en vacuumslang kopplad mellan fugg och fördelare. wink

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Eleeb90
26 juli 2020 · 345 Inlägg

caromania skrev:

MammDiin skrev:

Rodafaran97 skrev:
Lite offtopic kanske men har en 90hk golf 3 som lätt kommer upp i 120 och vid 160 börjar den stanna av, Trodde aldrig att 90hk skulle räcka så långt...

Finns ju en hel del med vrid i dessa maskiner på lägre varv också.

Nu tar du väl i? 140nm vill jag minnas att det var och toooookdött under 2000rpm. Eller snarare tokdött mellan 850rpm och 6000rpm. big_smile

Farsans Audi 100 (samma motor) gjorde 0-100 på 12 och toppade 176. Den var snabb tyckte man då 1987 när det byttes in en Volvo 244 med B21 och Automat. Tänk att Rover samtidigt släppte Vitessemodellen som gjorde 0-100 på 7.5 och toppade 235. Otroligt. Engelsmännen kunde minsann.

Haha vad kul. Jag har en Audi 100 men med 115 hästar den är tillräcklig å går att köra med tillräckligt fort. Det står att den ska gå att få upp im190miaf smile men kopplar man på en biltrailer eller husvagn på 1500 kg så blir det segt i uppförsbackarna. Men på plant underlag så går det gott och väl att köra 80 kmh.

Eleeb90
26 juli 2020 · 345 Inlägg

MammDiin skrev:

caromania skrev:

MammDiin skrev:

Finns ju en hel del med vrid i dessa maskiner på lägre varv också.

Nu tar du väl i? 140nm vill jag minnas att det var och toooookdött under 2000rpm. Eller snarare tokdött mellan 850rpm och 6000rpm. big_smile

Farsans Audi 100 (samma motor) gjorde 0-100 på 12 och toppade 176. Den var snabb tyckte man då 1987 när det byttes in en Volvo 244 med B21 och Automat. Tänk att Rover samtidigt släppte Vitessemodellen som gjorde 0-100 på 7.5 och toppade 235. Otroligt. Engelsmännen kunde minsann.

Venton jag hade med 1,8 liters motorn på 90 hästar kunde man köra i 5:an med i 35km/h och gasa iväg utan problem. Sen var det ju ingen raket förstås men den drog rätt så jämnt mer eller mindre från tomgång till 6000rpm.

Haha jag testade det idag testade svänga av i en korsning i 30 kmh på 5ans växel den hostade inte ens men det gick trögt. smile har en Audi 100 med 115 hk

caromania Forummoderator
27 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Eleeb90 skrev:

MammDiin skrev:

caromania skrev:

Nu tar du väl i? 140nm vill jag minnas att det var och toooookdött under 2000rpm. Eller snarare tokdött mellan 850rpm och 6000rpm. big_smile

Farsans Audi 100 (samma motor) gjorde 0-100 på 12 och toppade 176. Den var snabb tyckte man då 1987 när det byttes in en Volvo 244 med B21 och Automat. Tänk att Rover samtidigt släppte Vitessemodellen som gjorde 0-100 på 7.5 och toppade 235. Otroligt. Engelsmännen kunde minsann.

Venton jag hade med 1,8 liters motorn på 90 hästar kunde man köra i 5:an med i 35km/h och gasa iväg utan problem. Sen var det ju ingen raket förstås men den drog rätt så jämnt mer eller mindre från tomgång till 6000rpm.

Haha jag testade det idag testade svänga av i en korsning i 30 kmh på 5ans växel den hostade inte ens men det gick trögt. smile har en Audi 100 med 115 hk

Audis femmor var riktigt trevliga back in the days. Brorsan hade en 100 cc med 2.3an och den gick riktigt bra. Den gjorde ju drygt 200 vilket det var få bilar som gjorde 82/83 när den kom.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Även Audi 80 med 2.0 4-cyl på 115hk gick faktiskt riktigt snällt på låga varv.
Precis som ur-skåpet Volvo 7-940 med 2.3l på ynka 118hk.
Som sagts tidigare, man fick planera sin körning på ett HELT annat sätt förr om åren! smile
Det var definitivt mer involverande att vara bilförare för 50-70 år sedan ^^

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
caromania Forummoderator
27 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Cuefa skrev:
Även Audi 80 med 2.0 4-cyl på 115hk gick faktiskt riktigt snällt på låga varv.
Precis som ur-skåpet Volvo 7-940 med 2.3l på ynka 118hk.
Som sagts tidigare, man fick planera sin körning på ett HELT annat sätt förr om åren! smile
Det var definitivt mer involverande att vara bilförare för 50-70 år sedan ^^

Helt klart. Bara att backa till 80talet är en otrolig skillnad mot nu, och då var ändå 80talsbilarna ljusår bättre än 50-60talare. Min 30talare anser jag till och med vara okörbar. Den är mest farlig faktiskt. Men visst, en samtida A-Ford är nog relativt duglig.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
27 juli 2020 · 4 628 Inlägg

caromania skrev:

Cuefa skrev:
Även Audi 80 med 2.0 4-cyl på 115hk gick faktiskt riktigt snällt på låga varv.
Precis som ur-skåpet Volvo 7-940 med 2.3l på ynka 118hk.
Som sagts tidigare, man fick planera sin körning på ett HELT annat sätt förr om åren! smile
Det var definitivt mer involverande att vara bilförare för 50-70 år sedan ^^

Helt klart. Bara att backa till 80talet är en otrolig skillnad mot nu, och då var ändå 80talsbilarna ljusår bättre än 50-60talare. Min 30talare anser jag till och med vara okörbar. Den är mest farlig faktiskt. Men visst, en samtida A-Ford är nog relativt duglig.

Man kan lätt förstå varför tillverkarna började göra större och större motorer med mer och mer effekt smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
caromania Forummoderator
27 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Cuefa skrev:

caromania skrev:

Cuefa skrev:
Även Audi 80 med 2.0 4-cyl på 115hk gick faktiskt riktigt snällt på låga varv.
Precis som ur-skåpet Volvo 7-940 med 2.3l på ynka 118hk.
Som sagts tidigare, man fick planera sin körning på ett HELT annat sätt förr om åren! smile
Det var definitivt mer involverande att vara bilförare för 50-70 år sedan ^^

Helt klart. Bara att backa till 80talet är en otrolig skillnad mot nu, och då var ändå 80talsbilarna ljusår bättre än 50-60talare. Min 30talare anser jag till och med vara okörbar. Den är mest farlig faktiskt. Men visst, en samtida A-Ford är nog relativt duglig.

Man kan lätt förstå varför tillverkarna började göra större och större motorer med mer och mer effekt smile

Och liiiite bättre komfort. Sedan skedde det ju lite utveckling med däck också på 80talet. Kolla bara en E-type. Toppfart 250 minst på gamla hockeypucksdäck! Eller Aston Martin DB5-6, samma där. Samma däck som på en Amazon (typ) fast hundratals hästar mer. Valfri jänkare från 66-70 samma visa.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Cuefa Ain't no place like home...
28 juli 2020 · 4 628 Inlägg

caromania skrev:

Cuefa skrev:

caromania skrev:
Helt klart. Bara att backa till 80talet är en otrolig skillnad mot nu, och då var ändå 80talsbilarna ljusår bättre än 50-60talare. Min 30talare anser jag till och med vara okörbar. Den är mest farlig faktiskt. Men visst, en samtida A-Ford är nog relativt duglig.

Man kan lätt förstå varför tillverkarna började göra större och större motorer med mer och mer effekt smile

Och liiiite bättre komfort. Sedan skedde det ju lite utveckling med däck också på 80talet. Kolla bara en E-type. Toppfart 250 minst på gamla hockeypucksdäck! Eller Aston Martin DB5-6, samma där. Samma däck som på en Amazon (typ) fast hundratals hästar mer. Valfri jänkare från 66-70 samma visa.

Absolut! Och dessutom diagonaldäck vars riktningsstabilitet var tveksam t.om när de stod still lol

Ja, allt kanske inte var bättre förr... Fast svågerns Catalina -67 (med radialdäck numer iofs) är ju 1000 gånger charmigare än en modern bil! Och 6.6L V8 på "ynka" 290hk/580Nm är fan aldrig fel... big_smile

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
caromania Forummoderator
28 juli 2020 · 9 296 Inlägg

Cuefa skrev:

caromania skrev:

Cuefa skrev:

Man kan lätt förstå varför tillverkarna började göra större och större motorer med mer och mer effekt smile

Och liiiite bättre komfort. Sedan skedde det ju lite utveckling med däck också på 80talet. Kolla bara en E-type. Toppfart 250 minst på gamla hockeypucksdäck! Eller Aston Martin DB5-6, samma där. Samma däck som på en Amazon (typ) fast hundratals hästar mer. Valfri jänkare från 66-70 samma visa.

Absolut! Och dessutom diagonaldäck vars riktningsstabilitet var tveksam t.om när de stod still lol

Ja, allt kanske inte var bättre förr... Fast svågerns Catalina -67 (med radialdäck numer iofs) är ju 1000 gånger charmigare än en modern bil! Och 6.6L V8 på "ynka" 290hk/580Nm är fan aldrig fel... big_smile

Ja, det var inte bättre förr utan bara sämre nu. smile

Minns min Amazon. Fullgas ut på motorvägen och se termometern traggla sig upp mot 140 med döden sittandes bredvid hånleendes i månskenet... Nu tar samma manöver 3-4 sekunder och är helt odramatiskt. Gud så tråkigt det blivit.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2020 · 13 674 Inlägg

Rodafaran97 skrev:
Lite offtopic kanske men har en 90hk golf 3 som lätt kommer upp i 120 och vid 160 börjar den stanna av, Trodde aldrig att 90hk skulle räcka så långt...

min första Seat arosa med 60hk gjorde 180km/h på mätaren   men min gråa gör 160 bara. men bästa machfarten är vid 140  då orkar den i dom mesta backarna utan att tappa något..



slöaste jag suttit i är en mb 240D från 1980..   minns en gång när vi åkte hem från Trollhättan hade runt 100 när vi närmade oss en backe.. innan vi var uppe körde vi på 1ans växel...   sååååååå slö..
smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Cuefa Ain't no place like home...
28 juli 2020 · 4 628 Inlägg

Min Opel Corsa -85 gjorde nog inte mer än 135 på en bra dag... men den skar efter 2 veckor...

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget
Cupra Born "Gruvbilen" (2022)
Mercury Grand Marquis LS "Murklan" (2000)
Utmarks-Loke
28 juli 2020 · 5 814 Inlägg

Growe skrev:
slöaste jag suttit i är en mb 240D från 1980..   minns en gång när vi åkte hem från Trollhättan hade runt 100 när vi närmade oss en backe.. innan vi var uppe körde vi på 1ans växel...   sååååååå slö..
smile

Hur många 100.000 mil hade den gått?

Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 juli 2020 · 13 674 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:

Growe skrev:
slöaste jag suttit i är en mb 240D från 1980..   minns en gång när vi åkte hem från Trollhättan hade runt 100 när vi närmade oss en backe.. innan vi var uppe körde vi på 1ans växel...   sååååååå slö..
smile

Hur många 100.000 mil hade den gått?

den var nästan sprillans ny.....

om jag ska vara ärlig  så har jag ingen aning.. det var en jävla skrothög från början till slut.

polarn lånade den av sin tjejs pappa sen åkte vi med den ett antal månader..  när han fick tillbaka bilen gick den tydligen väldigt mycket bättre för han frågade vad vi gjort med den eftersom den gick så bra..    det enda vi gjort var att köra skiten ur skrothögen smile

den startade istort sätt aldrig på vintern.. vi hade alltid batteriladdare med starthjälp och parkerade alltid vid elutag.. så tror den var skapligt slut..  men en 80tals Diesel har nog inte varit snabb någonsin..  enda skillnaden var väll om den var riktigt trött eller bara trött.. det var väll skillnaden mellan att ha med eller utan turbo smile

värsta bilen jag åkt i utan problem.

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Utmarks-Loke
28 juli 2020 · 5 814 Inlägg

Extremt trött samt svårstartad, låter som ni skulle fyllt på kompression vid nästa service. Dieselmotorer går bättre då.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
28 juli 2020 · 17 386 Inlägg

Min förstabil var en Audi 100 1.8 med förgasare. 89/90:a. 90hk. Så med nytaget körkort 1992 drog jag iväg. Det var ingen snabb bil... Vilket var meningen. Mina föräldrar bara log när jag klagade på att den var trött. Men den gick billigt om man körde snålt! Bra bil. Hur den var att segköra med på höga växlar kommer jag inte ihåg. Den varvades friskt. Hade ingen varvräknare vad jag minns.

Efter ett år fick jag enligt överenskommelse regbeviset och bytte in den mot en Mercedes S-klass -88:a. Den var törstig... Då insåg jag att bensinförbrukningen hade en rejäl inverkan på kontot. Men sen var jag såld på automatbilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang