850 fläkt i volvo 240 drar enormt mycket ström.

DHCP
31 juli 2020 · 5 Inlägg

Hej,

Jag har nu äntligen bytt till en elfläkt i min volvo 240 gl 1985.

Ett problem jag har är att när jag slår på strömbrytaren och fläkten böjar gå igång så drar den massor av ström. Har jag ej igång bilen så tömmer den batteriet på några minuter?

Det sitter inget relä eller något liknande utan går rakt på strömbytaren.

Fläkten är tagen från en volvo 850, har hela 850 kvar om det är något mer jag behöver för att det skall fungera som det ska.

Kan det vara så att man behöver ett motstånd? eller relä?


/Mvh J

Utmarks-Loke
31 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Det är helt normalt att den tar mycket ström. Jag vet inte hur mycket en sådan fläkt skall dra men säkert några hundra watt i alla fall. Det är som att sätta på extraljusen och låta dom stå på med bilen avstängd, då tar strömmen fort slut.

DHCP
31 juli 2020 · 5 Inlägg

Hej,

Jag har dubbla 80A batterier och en generator som laddar super bra.

Sätter jag på mitt helljus så tar de ca en timma eller två innan allt är dött

När jag sätter på min elfläkt så går voltmätaren ner från 13v till 11,9v och bilen går grumligt.

Är det något jag missar?

jaka54
31 juli 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
Till och börja med, mät hur mycket ström fläkten drar.

DHCP
31 juli 2020 · 5 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
Till och börja med, mät hur mycket ström fläkten drar.

Hur mäter man det bäst?

Utmarks-Loke
31 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Låter märkligt. Som sagt, mät strömmen. Tångamperemeter klarar väl inte likström så du får mäta med en vanlig multimeter, men se till att den klarar den ström som måste flyta här (100 ampere?). Har du någon säkring eller kopplade du direkt på batteriet?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 juli 2020 · 17 466 Inlägg

Blir nog svårt att mäta då en multimeter för hemmabruk klarar max 10A.

Frågan är om bilen du tog den ifrån har AC? För då har fläkten 2 hastigheter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
DHCP
31 juli 2020 · 5 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Blir nog svårt att mäta då en multimeter för hemmabruk klarar max 10A.

Frågan är om bilen du tog den ifrån har AC? För då har fläkten 2 hastigheter.

Ska kolla på det när jag kommer hem.

Hur ändrar fläkten mellan de olika hastigheterna? Finns det isf något jag kan flytta över?

DHCP
31 juli 2020 · 5 Inlägg

Sitter ingen säkring där just nu, vilken ampere ska jag ha på säkring? det går just nu rakt på batteriet.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 juli 2020 · 17 466 Inlägg

DHCP skrev:

Hybrid_ skrev:
Blir nog svårt att mäta då en multimeter för hemmabruk klarar max 10A.

Frågan är om bilen du tog den ifrån har AC? För då har fläkten 2 hastigheter.

Ska kolla på det när jag kommer hem.

Hur ändrar fläkten mellan de olika hastigheterna? Finns det isf något jag kan flytta över?

Osäker.
Men har kabelstammen som kommer från fläkten 2 eller 3 kablar ut?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Marlboroman
31 juli 2020 · 8 229 Inlägg

DHCP skrev:
Hur ändrar fläkten mellan de olika hastigheterna? Finns det isf något jag kan flytta över?

Du har 3 kablar, svart röd och grön. Svart är ju minus. Röd vill jag minnas är högfart och grön är lågfart. Original så är det en av styrboxarna som styr fläktreläet och bestämmer vilken hastighet som ska användas.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
jaka54
31 juli 2020 · 5 719 Inlägg

Hej!
En fläktmotor kan väl inte dra så mycket ström så att inte en multimeter klarar att mäta strömstyrkan!?
Man kan ju snabbt pröva! Eller hur!?

Senast redigerat av jaka54 (31 juli 2020)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
31 juli 2020 · 17 466 Inlägg

jaka54 skrev:
Hej!
En fläktmotor kan väl inte dra så mycket ström så att inte en multimeter klarar att mäta strömstyrkan!?
Man kan ju snabbt pröva! Eller hur!?

Har googlat runt lite och det verkar som den knappast drar mer än 6A.
Sen är ju frågan hur TS kopplat in sin fläkt. Har han kopplat in alla 3 kablarna så kan den dra kopiösa mängder amperé.

Sen nämnde TS att han har dubbla 80A batterier. Dvs 160A. Och att helljuset kan vara på någon timma eller två. Med den kapaciteten bör det kunna lysa en hel natt.

Kanske något batteri som är kass? Eller så laddar inte bilen över 14 volt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
31 juli 2020 · 2 208 Inlägg

Fläktarna drar duktigt med ström(speciellt vid startögonblicket), men inte så att dom tömmer ett batteri på några minuter. Då är det något som är fel. Allvarligt fel.

Fläkten har som sagt 2 hastigheter. På 85x70 finns det även möjlighet att få fläkten i en 3e hastighet, men den användes aldrig i produktion.
Hastigheten bestäms av vilken ingång som är spänningssatt, där ena är lågfart och den andra högfart. (Den oanvända 3e hastigheten uppnås genom att spänningssätta båda ingångarna)
I praktiken så används nästan aldrig högfarten, då krävs det enorm belastning på bilen, AC igång, osv osv.
På 85x70 är fläkten mjukvarustyrd, styrsignalerna till reläet kommer direkt från styrboxen utan omvägar. Reläet är ett dubbelrelä för dom 2 hastigheterna.

Fläkten i sig är f.ö. samma på 85x70 som 900-serien.

Utmarks-Loke
31 juli 2020 · 5 833 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Sen nämnde TS att han har dubbla 80A batterier. Dvs 160A. Och att helljuset kan vara på någon timma eller två. Med den kapaciteten bör det kunna lysa en hel natt.

Kanske något batteri som är kass? Eller så laddar inte bilen över 14 volt.

Precis, någonting är konstigt här.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang