Hur banda bil på släpvagn rätt?

mb_pucken
11 augusti · 4 550 Inlägg
#1

Som rubriken lyder så söker jag tips och råd hur jag ska banda rätt.
Vill framförallt att det ska vara säkert men även klara en kontroll av länsman.
Ska köras 65 mil på kvällen/natten.

Några av mina frågor,
Kilar? Hur många, räcker det vid framhjulen på lasten? I färdriktningen så klart.
Vilken typ av band. Måste det vara hjulband eller går det bra att lägga vanligt band i kors? Har ej möjligt att banda i fälgarna. Har vanliga 2tons band.
Lastens vikt är 850kg.
Bandar i ofjädrad vikt så klart dvs hjulen.


Har läst mycket men alla sidor säger olika så frågar här :-)

Bil+släp = lagligt.
Last+släp= lagligt
Bil+släp+last = lagligt.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
torsen
11 augusti · 4 467 Inlägg
#2

Har i många år kört med offroadbil på biltransportsläp.
"Klossning" framför framhjulen(om bilen är "körd" upp på släpet) som uppgår till 1/3 av Hjulstorleken.
Alla 4 hjulen "saxbandas".

På transportstyrelsens hemsida finner du vad som är minikraven.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti · 10 259 Inlägg
#3

ska räcka med 2 band  men jag spänner alltid 4band på däcken 2 framåt 2 bakåt så dom håller i mot..     men fastspänningen är aldrig mitt problem.. har ju b kort så man kör ju nästan aldrig lagligt smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-44ca709dd561bea0dee7162af32232cd.jpg

Senast redigerat av Growe (11 augusti )

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
mb_pucken
11 augusti · 4 550 Inlägg
#4

Growe skrev:
ska räcka med 2 band  men jag spänner alltid 4band på däcken 2 framåt 2 bakåt så dom håller i mot..     men fastspänningen är aldrig mitt problem.. har ju b kort så man kör ju nästan aldrig lagligt smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-44ca709dd561bea0dee7162af32232cd.jpg

Så där har jag sett flera som bandar men även flera som har åsikter om,
Många skriver att det ska bandas lodrätt så bilen trycks ner i vagnen och klossarna ska ta upp rörelser i längsled :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
mb_pucken
11 augusti · 4 550 Inlägg
#5

torsen skrev:
Har i många år kört med offroadbil på biltransportsläp.
"Klossning" framför framhjulen(om bilen är "körd" upp på släpet) som uppgår till 1/3 av Hjulstorleken.
Alla 4 hjulen "saxbandas".

På transportstyrelsens hemsida finner du vad som är minikraven.

Letade efter information på transportstyrelsen men hittade inget. Klossarna har jag fixat och dom är godkänd.
Bilen körs upp på släpet och på klossarna så dom låses av hjulet.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Growe Fri fart för ett fritt folk!
11 augusti · 10 259 Inlägg
#6

mb_pucken skrev:

Growe skrev:
ska räcka med 2 band  men jag spänner alltid 4band på däcken 2 framåt 2 bakåt så dom håller i mot..     men fastspänningen är aldrig mitt problem.. har ju b kort så man kör ju nästan aldrig lagligt smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-44ca709dd561bea0dee7162af32232cd.jpg

Så där har jag sett flera som bandar men även flera som har åsikter om,
Många skriver att det ska bandas lodrätt så bilen trycks ner i vagnen och klossarna ska ta upp rörelser i längsled :-)

alltid spänt så aldrig haft något problem med att band släpper eller att bilen rör sig..  just på bilden kastade vi bara på bilen för att flytta bilen utan motor och växelåda 5km   men aldrig upplevt det som ett problem.   därimot skulle jag inte spänna med endast 2band  även om det är okej.

Sen hoppas jag att polarn som inte gör något annat än att transportera tunga fordon på lastväxlare och dyligt  är skapligt påläst hur saker ska sättas fast.   det är han som kör då polisen inte gillar den kombon med en Transporter och den kärran med b-kort smile

vet att en del påstår att det är fel.    men har ju inte blivit stoppad men så fick jag lära mig någon gång i tiden att spänna en bil  på en släpkärra.. vem som lärde mig det låter jag vara osagt..    tur att man aldrig blivit stoppad  har kört sånna kombinationer  som säkert gett indraget körkort på plats smile     enda gången jag vägrade köra var dagen före min uppkörning för buss.. hade bytt bort en 745a mot en 855t5    enda bilen vi hade att dra med var en ford esskort kombi.. då backade jag ur smile  men det gick bra stadigt och fint till garaget för polarn jag övertalade att köra smile

Stance=slammad bil som endast kan framföras i 2km/h på svenska vägar. håll skiten hemma i garaget så slipper vi andra hamna bakom era skithögar..
mb_pucken
11 augusti · 4 550 Inlägg
#7

Farsan fick även han lära sig att banda så :-)
Blir nog att köra på den taktiken, annars får man väll helt enkelt göra om det om länsman skulle ha synpunkter.

Har ju inte BE så får spela dum :-p

Tanken är att till våren skaffa mig ett BE i stället för mitt B96 som jag har nu, dessutom med tillägg automatlåda..
Men det var en nödlösning :-)

På håll ser ekipaget riktigt lagligt ut. Vilket det även är. Liten men rejäl boggi vagn och min C-klass kombi som dragbil samt liten micra på släpet :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Niklas_J
12 augusti · 108 Inlägg
#8

Här finns ett bra inlägg om hur du ska säkra.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92124

torsen
12 augusti · 4 467 Inlägg
#9

Niklas_J skrev:
Här finns ett bra inlägg om hur du ska säkra.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=92124

Bra länk som alla som transporterar fordon borde läsa och "ta till sig".

granadadr
12 augusti · 6 291 Inlägg
#10

jag gör som på bilden typ, aldrig klagomål från polisen

mb_pucken
12 augusti · 4 550 Inlägg
#11

Det låter bra. Har spanat in länken och kommer att banda som rekommenderas där :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
v8volvo
12 augusti · 149 Inlägg
#12

Genom fälgen och rakt framåt och samma sak rakt bakåt har jag fått lära mig av en bärgare efter att en vän blev påkörd och bilen på vagnen hade hoppat fram på dragstången för gör man så kan den bara röra sig i sidled litegrann

Mvh Mikael

mb_pucken
12 augusti · 4 550 Inlägg
#13

v8volvo skrev:
Genom fälgen och rakt framåt och samma sak rakt bakåt har jag fått lära mig av en bärgare efter att en vän blev påkörd och bilen på vagnen hade hoppat fram på dragstången för gör man så kan den bara röra sig i sidled litegrann

Mvh Mikael

Tror det är av den anledningen det är krav på kilar vid hjulen just för att bilen ej ska kunna åka iväg om man bromsar.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
v8volvo
12 augusti · 149 Inlägg
#14

Den kan ju inte rulla om du spänner så jämfört med att man drar runt hjulet och utåt åt sidan då behöver man klossar! Jag har till och med fått beröm av polisen när jag blev stoppad en gång 😋

mb_pucken
12 augusti · 4 550 Inlägg
#15

v8volvo skrev:
Den kan ju inte rulla om du spänner så jämfört med att man drar runt hjulet och utåt åt sidan då behöver man klossar! Jag har till och med fått beröm av polisen när jag blev stoppad en gång 😋

Problemet då är ju att man bara har 2 band dom håller bilen på släpet vid en inbromsning/krock. Och 850kg bil blir rätt rund redan i låga farter. Åtminstone så är det så jag förstått det och varför dom rekommenderar kil. För då måste bilen klättra över klossarna och sträcka banden och den kraften blir mindre. Åtminstone så har jag tolkat det så.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
torsen
12 augusti · 4 467 Inlägg
#16

Förutom att banda rätt är det viktigt placera lasten/bilen så att man får lämpligt kultryck.
Har jag vägt in med badrumsvåg.
Men det lätt att säga och göra när man alltid kör med samma bil på släpet.
Dessutom de tunga lösa sakerna i dragbilen för bättre balans på ekipaget.

mb_pucken
12 augusti · 4 550 Inlägg
#17

torsen skrev:
Förutom att banda rätt är det viktigt placera lasten/bilen så att man får lämpligt kultryck.
Har jag vägt in med badrumsvåg.
Men det lätt att säga och göra när man alltid kör med samma bil på släpet.
Dessutom de tunga lösa sakerna i dragbilen för bättre balans på ekipaget.

Det märker jag stor skillnad på med husvagnen. Brukar hålla max 75kg kultryck där.
Lika så om man lastar långt från axeln då jag har enkelaxlad husvagn.
Ska försöka väga in så bra kultryck som möjligt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
v8volvo
12 augusti · 149 Inlägg
#18

Okej men jag har kört otroligt mycke bil på släp och det har fungerat otroligt bra för mig men alla gör vi olika

Niklas_J
12 augusti · 108 Inlägg
#19

Det är bara att gå in här och läsa så ser ni branschnormen.

https://www.tya.se/lastsakring/
Längst ner finns en pdf där det står om lastsäkring av just personbilar på släp.

Sidan 30 så slipper ni leta.
Läs även begränsningarna i vikt för de olika sätten att säkra.

mb_pucken
12 augusti · 4 550 Inlägg
#20

Niklas_J skrev:
Det är bara att gå in här och läsa så ser ni branschnormen.

https://www.tya.se/lastsakring/
Längst ner finns en pdf där det står om lastsäkring av just personbilar på släp.

Sidan 30 så slipper ni leta.
Läs även begränsningarna i vikt för de olika sätten att säkra.

Fan vad perfekt! Exakt något sådant jag letat efter!

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang