Prisavdrag för defekt AC?

Rexel
17 augusti 2020 · 61 Inlägg

Köpte en Honda C-RV för ett par veckor sedan där ACn strulade och kom överens med säljaren om att ACn ska fixas utan kostnad för mig. Bilen går nu in på sin andra vecka på verkstad och verkstaden kämpar fortfarande med ACn, man har provtryckt, kollat läckage, bytt givare och nu ska man försöka byta själva panelen inne i bilen. Jag har gratis lånebil under tiden så jag lider inte några jättekval direkt även om jag hellre kört min egen såklart.

Frågan är nu hur länge det är rimligt att man ska låta dom hålla på? Jag vet att konsumentköplagen i allmänhet säger 2-3 reparationsförsök på känt fel (ej felsökning) sen är det väl upp till kunden om man vill ge dom fler chanser än så.

Dom började med att fylla på gas och kolla att där inte var några läckor eller annat. Sen bytte dom en givare av något slag och nu är dom inne på att byta panelen vilket i mina öron låter som försök nr 3, kan det stämma? Eller räknar man det fortfarande som felsökning eftersom man inte hittat den felande delen ännu?

Nu har jag inga omedelbara planer på att börja sätta mig på tvären men vill ändå ha lite på fötterna ifall diskussionen plötsligt kommer upp. Det är en 15 år gammal bil som det dessutom inte finns sådär supermånga av till salu (6-växlad manuell diesel) så det blir svårt för säljaren att erbjuda mig en likadan sådär rakt av bara om detta skiter sig. Alternativet är då ett avdrag på priset antar jag? Men vad skulle vara rimligt att begära för prisavdrag för en bil med AC utan kyla (fläktarna går normalt men den kyler inte)? Köpte den för 49' men då var det också med utgångspunkt i att ACn skulle fixas. Vad har ni för tankar?

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Min sunda tanke är att man inte ska göra sådana affärer..
Man köper inte något i halvdåligt skick och sen litar på att säljaren uppfyller sina åtaganden.
Under min knappt 70åriga levnad så har jag sett detta eländiga förfarande alldeles FÖR ofta..
Slutsatsen blir därför att handla i befintligt skick eller avstå.
Och i detta fallet så skulle det inte förvåna ett dugg om du får stå för hela kalaset själv..roll
Jag baserar detta på följande: Det är lätt att lova något, men svårt att hålla det..

Senast redigerat av axxet (17 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Rexel
17 augusti 2020 · 61 Inlägg

axxet skrev:
Min sunda tanke är att man inte ska göra sådana affärer..
Man köper inte något i halvdåligt skick och sen litar på att säljaren uppfyller sina åtaganden.
Under min knappt 70åriga levnad så har jag sett detta eländiga förfarande alldeles FÖR ofta..
Slutsatsen blir därför att handla i befintligt skick eller avstå.

Så kan man tycka men nu var det inte detta som var min fråga.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Jag yttrade mina TANKAR eftersom du frågade om dom..
Prisavdraget kommer SÅKLART  att bli 0..

Senast redigerat av axxet (17 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Rexel
17 augusti 2020 · 61 Inlägg

axxet skrev:
Jag yttrade mina TANKAR eftersom du frågade om dom..
Prisavdraget kommer SÅKLART  att bli 0..

Finns inget som säger att prisavdraget "såklart" kommer bli 0, det är bara att läsa i konsumentköplagen så ser man svart på vitt vad som gäller, denna affären är mellan en näringsidkare och mig som privatperson, inte mellan två privatpersoner. Affär mellan två privatpersoner har andra spelregler.

28 §  Om avhjälpande eller omleverans inte kommer i fråga eller inte sker inom skälig tid efter reklamationen eller inte kan ske utan väsentlig olägenhet för köparen, får köparen kräva prisavdrag som svarar mot felet eller häva köpet enligt 29 §.

[S2] Köparen har vidare rätt till ersättning för vad det kostar att avhjälpa felet, till den del denna kostnad inte är oskäligt hög eller täcks genom att köparen erhåller ett prisavdrag.

axxet Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
17 augusti 2020 · 4 917 Inlägg

Eftersom du INTE skrev i inledningen att det var en sk näringsidkare så antog jag att det var en privatperson..sad
Där står ju för 17 BARA säljare..
Skrev ni kontrakt förresten..?
Eller lovade den sk säljaren muntligt ?

Senast redigerat av axxet (17 augusti 2020)

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..
Rexel
17 augusti 2020 · 61 Inlägg

axxet skrev:
Eftersom du INTE skrev i inledningen att det var en sk näringsidkare så antog jag att det var en privatperson..sad
Där står ju för 17 BARA säljare..
Skrev ni kontrakt förresten..?

Var nog jag som var otydlig där i början, my bad!

Absolut har vi ett kontrakt där det även framgår skriftligen att säljaren ska fixa ACn i samband med köpet.

Jag låter dom pilla vidare så länge men jag tänker inte gå med på att dom ska ha bilen i hur många veckor/månader som helst, det är därför jag vill ha lite på fötterna om det drar ut på tiden.

viccoA
17 augusti 2020 · 3 109 Inlägg

Rexel skrev:

axxet skrev:
Eftersom du INTE skrev i inledningen att det var en sk näringsidkare så antog jag att det var en privatperson..sad
Där står ju för 17 BARA säljare..
Skrev ni kontrakt förresten..?

Var nog jag som var otydlig där i början, my bad!

Absolut har vi ett kontrakt där det även framgår skriftligen att säljaren ska fixa ACn i samband med köpet.

Jag låter dom pilla vidare så länge men jag tänker inte gå med på att dom ska ha bilen i hur många veckor/månader som helst, det är därför jag vill ha lite på fötterna om det drar ut på tiden.

Låter som att de försöker, du har fått gratis lånebil och de håller på och lagar ACn. Var tillfreds och gör inget åt saken tills de ev meddelar att de inte kan fixa ACn. Då får ni diskutera prisavdrag eller låta affären gå tillbaka. Hur mycket man ska sänka priset med är svårt att säga, kanske 5.000kr.

Rensvinf
17 augusti 2020 · 528 Inlägg

Häv köpet.  Om du av något skäl bestämmer dig för att sälja bilen så kommer den bli väldigt svårsåld utan ac.     Så ställ det gentemot säljande firma:  Du ska ha fungerande AC som avtalet eller du häver köpet.
Summan som ni eventuellt kommer fram till som ersättning kommer inte vara nog nästa sommar när du inte har AC.  Och ingen kommer vilja köpa din bil utan ac.

Rexel
17 augusti 2020 · 61 Inlägg

viccoA skrev:

Rexel skrev:

axxet skrev:
Eftersom du INTE skrev i inledningen att det var en sk näringsidkare så antog jag att det var en privatperson..sad
Där står ju för 17 BARA säljare..
Skrev ni kontrakt förresten..?

Var nog jag som var otydlig där i början, my bad!

Absolut har vi ett kontrakt där det även framgår skriftligen att säljaren ska fixa ACn i samband med köpet.

Jag låter dom pilla vidare så länge men jag tänker inte gå med på att dom ska ha bilen i hur många veckor/månader som helst, det är därför jag vill ha lite på fötterna om det drar ut på tiden.

Låter som att de försöker, du har fått gratis lånebil och de håller på och lagar ACn. Var tillfreds och gör inget åt saken tills de ev meddelar att de inte kan fixa ACn. Då får ni diskutera prisavdrag eller låta affären gå tillbaka. Hur mycket man ska sänka priset med är svårt att säga, kanske 5.000kr.

Ja alltså just nu tänker jag inte göra något, det är mest ifall det börjar ta orimligt många veckor. Även om man gör så gott man kan så har man inte oändligt lång tid på sig. Eftersom jag inte kan något om AC och vad denna typen av fel är "värt" sas så vill jag inte bli blåst.

Rexel
17 augusti 2020 · 61 Inlägg

Rensvinf skrev:
Häv köpet.  Om du av något skäl bestämmer dig för att sälja bilen så kommer den bli väldigt svårsåld utan ac.     Så ställ det gentemot säljande firma:  Du ska ha fungerande AC som avtalet eller du häver köpet.
Summan som ni eventuellt kommer fram till som ersättning kommer inte vara nog nästa sommar när du inte har AC.  Och ingen kommer vilja köpa din bil utan ac.

Jag känner som såhär att om dom inte lyckas med att fixa den, eller åtminstone gör avsevärda framsteg, snart så kommer jag nog ta upp frågan med säljaren. Just nu är det ingen större fara eftersom jag har en "likvärdig" lånebil att köra med där jag bara betalar för den bensinen jag kör upp.

Rexel
17 augusti 2020 · 61 Inlägg

Men ska man då tro att typ 5000 är ett rimligt bud om det kommer på tal att göra ett prisavdrag på bilen? Eller ska man kräva ännu mer? Vill som sagt veta vad som är skäligt så man inte blir lurad för att säljaren lyckas lura på en lägre ersättning för att man inte har koll själv.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
17 augusti 2020 · 17 478 Inlägg

Jag hade sagt 10000:- i avdrag. Ska det bytas kompressor och kondensor på verkstad är det ett vanligt pris. Men som Rensvinf nämner går det inte att värdera kylan när man väl sitter i bilen och det som nu är 30 grader ute.

Jag hade tur som sålde min gamla bil i våras en rätt sval dag (såldes pga trasig AC som skulle kosta 6-8k att laga). Då tyckte köparen att "Det inte var så noga, den går säkert att fixa". Tror inte han hade köpt bilen idag...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
viccoA
17 augusti 2020 · 3 109 Inlägg

Rensvinf skrev:
Häv köpet.  Om du av något skäl bestämmer dig för att sälja bilen så kommer den bli väldigt svårsåld utan ac.     Så ställ det gentemot säljande firma:  Du ska ha fungerande AC som avtalet eller du häver köpet.
Summan som ni eventuellt kommer fram till som ersättning kommer inte vara nog nästa sommar när du inte har AC.  Och ingen kommer vilja köpa din bil utan ac.

Varför häva när man fått gratis lånebil och de håller på att laga bilen? Att den inte funkade visste han från början, de skulle ju laga den efter han köpt den.

Rexel
17 augusti 2020 · 61 Inlägg

viccoA skrev:

Rensvinf skrev:
Häv köpet.  Om du av något skäl bestämmer dig för att sälja bilen så kommer den bli väldigt svårsåld utan ac.     Så ställ det gentemot säljande firma:  Du ska ha fungerande AC som avtalet eller du häver köpet.
Summan som ni eventuellt kommer fram till som ersättning kommer inte vara nog nästa sommar när du inte har AC.  Och ingen kommer vilja köpa din bil utan ac.

Varför häva när man fått gratis lånebil och de håller på att laga bilen? Att den inte funkade visste han från början, de skulle ju laga den efter han köpt den.

Precis, det är inskrivet i avtalet att bilen ska lagas och det var en förutsättning för att jag skulle köpa bilen. Sen kan det vara så att det skiter sig och dom inte anser att det går att laga.

Rensvinf
17 augusti 2020 · 528 Inlägg

Rexel skrev:

viccoA skrev:

Rensvinf skrev:
Häv köpet.  Om du av något skäl bestämmer dig för att sälja bilen så kommer den bli väldigt svårsåld utan ac.     Så ställ det gentemot säljande firma:  Du ska ha fungerande AC som avtalet eller du häver köpet.
Summan som ni eventuellt kommer fram till som ersättning kommer inte vara nog nästa sommar när du inte har AC.  Och ingen kommer vilja köpa din bil utan ac.

Varför häva när man fått gratis lånebil och de håller på att laga bilen? Att den inte funkade visste han från början, de skulle ju laga den efter han köpt den.

Precis, det är inskrivet i avtalet att bilen ska lagas och det var en förutsättning för att jag skulle köpa bilen. Sen kan det vara så att det skiter sig och dom inte anser att det går att laga.

Min tanke var givetvis att om de inte får den lagad så hade jag tyckt att det är rimligt att häva det.
Som det tidigare hintats: att firman lovat att fixa det betyder inte alltid att de kommer göra det. Den här firman är säkert superseriös och kommer fixa det trots en eventuell förlustaffär.  Alla firmor gör inte det. En del drar sig undan.  Att ACn är lagad enligt dem, behöver heller inte betyda att du godtar jobbet. De kanske hamnar i ett läge där det blir för dyrt enligt dem, och kör en fullösning.
Då är mitt tips att aldrig gå med på avdrag. För du kommer inte kunna få den såld annat än att du förlorar mycket pengar.  Få människor köper en bil utan ac. Givetvis ska du inte göra ngt medans du har lånebil och de faktiskt försöker laga det de åtagit sig.

Rexel
17 augusti 2020 · 61 Inlägg

Rensvinf skrev:

Rexel skrev:

viccoA skrev:

Varför häva när man fått gratis lånebil och de håller på att laga bilen? Att den inte funkade visste han från början, de skulle ju laga den efter han köpt den.

Precis, det är inskrivet i avtalet att bilen ska lagas och det var en förutsättning för att jag skulle köpa bilen. Sen kan det vara så att det skiter sig och dom inte anser att det går att laga.

Min tanke var givetvis att om de inte får den lagad så hade jag tyckt att det är rimligt att häva det.
Som det tidigare hintats: att firman lovat att fixa det betyder inte alltid att de kommer göra det. Den här firman är säkert superseriös och kommer fixa det trots en eventuell förlustaffär.  Alla firmor gör inte det. En del drar sig undan.  Att ACn är lagad enligt dem, behöver heller inte betyda att du godtar jobbet. De kanske hamnar i ett läge där det blir för dyrt enligt dem, och kör en fullösning.
Då är mitt tips att aldrig gå med på avdrag. För du kommer inte kunna få den såld annat än att du förlorar mycket pengar.  Få människor köper en bil utan ac. Givetvis ska du inte göra ngt medans du har lånebil och de faktiskt försöker laga det de åtagit sig.

Det låter vettigt resonerat.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang