Problem med för hög CO-tomgång 1,8t.

picnick
22 juni 2007 · 10 Inlägg

Tjo !
Har haft strul en längre tid med CO2 tomgång för hög. Låg nästan på 3 och gränsvärdet är 0,5. Dock är Lamdavärdet och HC värdet godkänt.
Jag har testat att byta luftfilter, lambdasond, luftmassmätare, men får ändå inte ordning på det. Jag har märkt på senaste tiden att bilen har dragit lite mycket bensin och detta efter att jag bytte bränslefilter och tändstift.
Men kan det verkligen vara så att nya platinastift orsakar att bilen får för mycket bränsle och på så vis blir avgasvärdena åt helvete?
Jag har bestämt mig för att byta dessa å åtminstone testa.
Jag har bytt olja och filter också bara för säkerhets skull, men CO2 tomgång är fortfarande för hög.
Däremot när jag varvar upp till 2500varv så sänks den å går ner till nästan 0, släpper jag sen gasen så vandrar den upp igen å lägger sig runt 3 och vandrar.
Jag har kollat eventuellt läckage på slangar å kört på startgas och så, men inte hittat nått. Bytt ut vacumslangen som går till bränsleklockan, men ändå ingen skillnad.
Jag har även kollat lite snabbt på katten för att se om det är nått läckage på den, men inte hittat nått.
Jag har också kollat så att bilen inte drar bort nån olja eller vatten. Allt är helt normalt. Bilen går bra och ligger stadigt på tomgång.
Visst går det säkert att lura bilprovningen å trycka i mängder med K-sprit eller Etanol, men jag vill ändå rätta till felet då bilen dricker såpass mycket soppa.
Värt att nämna är att det sitter BSR steg 1+ i den och jag har pratat med BSR och de avvisar mina frågor om att det är chippet som påverkar detta, men det har aldrig varit problem med detta förut.
Jag har även varit på VAG verkstad för att kolla felkoder och inget tyder på att ex. tempgivaren eller nått sånt är kasst.
Jag har ingen fantasi kvar. Snälla hjälp.
sad

Speed_89
4 juli 2007 · 19 Inlägg

Ok, vill du ha det fixat till besiningen eller är det bara allmänt..? Häll i K-sprit före besikningen så klarar du dej..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang