Vinterförvaring i kallgarage - avfuktare?

Richard1989_
2 september 2020 · 5 Inlägg

Jag har nyligen flyttat till en villa som har ett tillhörande kallgarage. Garaget är lätt isolerat men ouppvärmt och jag har just nu inga planer på att installera någon värmekälla förutom någon form av enklare radiator. Till vintern har jag tänkt ställa in min gamla Volvo i garaget för vinterförvaring.

Jag har nu under veckan mätt upp luftfuktigheten med en billig hygrometer. Den visar allt mellan 55-75% relativ luftfuktighet beroende på väder!

Nu går jag i tankarna att installera en kombiavfuktare som kan avfukta ner till ca 1 grad.

Vad tror ni? Är en avfuktare en bra idé? Eller oroar jag mig i onödan?

Jag har usel koll på det här med luftfuktighet. Är det egentligen värre att ha bilen i ett kallgarage än utomhus om luftfuktigheten är ungefär densamma? Tänker även på sommaren, då bilen tidigare ofta stått utomhus i en carport, förutom på vintern då den stått i ett hyrt kallgarage.

Senast redigerat av Richard1989_ (2 september 2020)

Audi A3 Sedan "2.0 TDI quattro" (2016)
Volvo 142 (1968)
Utmarks-Loke
3 september 2020 · 5 836 Inlägg

55-75% är inte så illa. Om man vill kan man ha rutorna stängda och sätta in en "torrboll" i bilen. Mögel vill gärna ha från 70% och uppåt så du är i princip utanför riskområdet. Vinterluft brukar dessutom vara torrare än nu.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang